Kursplan för VFU III, förskollärare
Preschool Placement III: Core Course
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4PE258
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Didaktik G2F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2020-11-26
- Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
- Gäller från: HT 2021
-
Behörighet:
Inom förskollärarprogrammet: VFU II; Förskolebarns lek; Uppföljning och analys av lärande och utveckling;
Barns medieanvändande; Svenska som andraspråk och flerspråkighet i förskolan - Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i den verksamhetsförlagda utbildningen för förskollärarprogrammet.
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska tillämpa sitt pedagogiska ledarskap samt tillämpa och utveckla sin didaktiska kompetens i förskolan. Studenten ska visa kunskap om och förståelse för dokumentation, uppföljning och utvärdering för analys av barns förutsättningar för lärande och utveckling i förskolan. Kursen syftar även till att studenten ska ges möjlighet att utveckla och visa god kommunikativ förmåga med kollegor samt föräldrar och vårdnadshavare.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa mycket god förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och kollegor
- med god didaktisk förmåga självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, dokumentera och utvärdera undervisning
- använda digitala lärresurser och värdera de didaktiska konsekvenserna
- visa god förståelse för dokumentation, analys och uppföljning som verktyg för utvärderingen av barns förutsättningar för lärande och utveckling samt förskolans kvalitet
- visa god muntlig och skriftlig kommunikativ förmåga med kollegor samt föräldrar och vårdnadshavare.
Innehåll
- Pedagogiskt ledarskap.
- Planera, genomföra och utvärdera undervisning.
- Didaktik och digitala lärresurser.
- Verktyg för utvärdering av barns förutsättningar för lärande och utveckling.
- Kommunikationens betydelse för samverkan med barn och vuxna.
Undervisning
Kursen genomförs i form av undervisning och pedagogiskt ledarskap i barngrupp under handledning samt självstudier och dokumentation. Kursen innehåller även undervisning såsom föreläsningar och seminarier.
Examination
Den studerande examineras av en av universitetet utsedd examinator.
Underlag för examination utgörs av:
- skriftliga och eventuellt muntliga bedömningsunderlag från VFU-handledare,
- studentens dokumentation och redovisning av uppgifter under kursen
- bedömningsunderlag från besökande lärarutbildare i de fall då VFU-besök genomförs.
Kursen har obligatorisk närvaro och kräver aktivt deltagande.Underkänt betyg får sättas om studentens VFU avbryts i förtid. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Student som underkänts på verksamhetsförlagd utbildning erbjuds möjlighet till ytterligare verksamhetsförlagd utbildning vid ett tillfälle. Om synnerliga skäl föreligger kan Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper efter anhållan bevilja den studerande ytterligare ett tillfälle.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2021
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Eidevald, Christian
Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan : hallå, hur gör man?
2 uppl.: Liber, 2017
Obligatorisk
-
Svenning, Bente
Lindelöf, Inger
Vad berättas om mig? : barns rättigheter och möjligheter till inflytande i förskolans dokumentation
Lund: Studentlitteratur, 2011
Obligatorisk
Dessutom tillkommer ca 250 sidor enligt lärares anvisning.