Kursplan för Stora sociotekniska system
Large Technological Systems
- 5 högskolepoäng
- Kurskod: 5LH241
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Idé- och lärdomshistoria G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Inrättad: 2007-03-19
- Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: VT 2007
-
Behörighet:
Ett års studier på civilingenjörsprogram, eller motsvarande.
- Ansvarig institution: Institutionen för idé- och lärdomshistoria
- Övrig(a) medverkande enhet(er): Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten
Mål
Efter godkänd kurs skall den studerande
* ha fått en inblick i de stora tekniska systemens historiska framväxt med fokus på Västeuropa (Sverige) och USA
* ha en förmåga att hantera de centrala begreppen inom teoribildning LTS (Large Technological Systems) och kunna använda dem vid självständig kritisk analys
* ha en förståelse för sambanden mellan stora sociotekniska system och politik, det vill säga hur man under olika perioder och på olika platser har hanterat de storskaliga förändringar i människors livsmiljö, som etablerandet av stora tekniska system inneburit, samt hur olika grupper av aktörer strävat efter att påverka systemens utformning
* ha förståelse för att tekniska system formges med tanke på vissa användargrupper, och att de därmed även kan ha en exkluderande karaktär mot vissa samhällsgrupper
* ha uppövat sin förmåga till skriftlig och muntlig framställning samt vetenskaplig opposition
Innehåll
I kursen studeras teoribildningens termer och begrepp. Stora sociotekniska system studeras ur olika perspektiv; i synnerhet studeras deras historiska framväxt och forskningen kring dem. Frågor om demokrati, miljö, genus, klass och etnicitet i förhållande till stora sociotekniska system tas även upp. Slutligen behandlas ingenjörernas roll i de stora tekniska systemens framväxt och förvaltande.
Undervisning
Huvudsakligen textseminarier.
Examination
Obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid textseminarier, individuella PM, samt PM-opposition.
Litteratur
Uppgift om kurslitteratur saknas. Ta kontakt med ansvarig institution för mer information.