Kursplan för Speldesign 2 - spelutveckling
Game Design 2: Game Development
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SD064
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Speldesign G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2016-02-03
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2017-11-01
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2018
-
Behörighet:
7,5 hp i speldesign
- Ansvarig institution: Institutionen för speldesign
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign och grafik, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och programmering, 180 hp, Kandidatprogram i speldesign och projektledning, 180 hp samt Kandidatprogram i speldesign, 180 hp
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redovisa grundläggande förståelse och kunskaper rörande produktionsmetodik, d.v.s. planering, genomförande, dokumentation och utvärdering av ett spelutvecklingsprojekt,
- tillämpa teoretiska designverktyg så som MDA i produktioner,
- redovisa och motivera designbeslut, samt
- uppvisa grundläggande kunskaper inom Agile Scrum som metodik för spelutveckling.
Innehåll
I kursen ingår ett projektarbete i vilket studenterna i grupp producerar ett spel utifrån ett konceptdokument. Studenterna väljer själva ett av de konceptdokument som producerades under kursen Speldesign 1 - Introduktion. Under utvecklingsarbetet skriver studenterna veckorapporter om det egna arbetet.
Kursen innefattar hela projektprocessen från koncept till färdig demo, d.v.s. val av koncept, författande och uppdatering av ett scrum-dokument och av reflekterande veckorapporter över det egna arbetet, kontinuerlig uppföljning och muntlig avrapportering, genomförande, redovisning och utvärdering samt dokumentation av projektet.
Undervisning
Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier och handledning under projektarbetet.
Examination
Kursen innehåller individuella såväl som gruppbaserade examinationsmoment.
De gruppbaserade examinationsmomenten är: scrum-dokument samt genomförande av projektet.
Det individuella examinationsmomenten är en individuell veckojournal där studenten redovisar sin förståelse av hur scrum fungerar samt hur speltestningarna påverkar utveckling av projektet utöver att redogöra för sina egna insatser i projektet.
Som betyg på kursen används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på veckojournalen.
PLAGIAT OCH FUSK
Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.
OBS Endast avslutad kurs kan ingå i examen.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2021
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Keith, Clinton.
Agile game development with Scrum
Upper Saddle River, NJ: Addison-Wesley, c2010.
-
Lemarchand, Richard
A Playful Production Process: For Game Designers (and Everyone)
MIT Press, 2021
https://ebookcentral.proquest.com/lib/uu/detail.action?docID=6732680
https://mitpress.mit.edu/books/playful-production-process
-
Schell, Jesse
The art of game design : a book of lenses
Amsterdam: Elsevier/Morgan Kaufmann, cop. 2008
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2021)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2018)