Projekt och ledarskap
Kursplan, Grundnivå, 5SD950
- Kod
- 5SD950
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 3 februari 2016
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign och projektledning, 180 hp
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a/2b/2c eller Matematik B (områdesbehörighet A8/8)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förklara vad som karaktäriserar ett projekt, inkluderande projektroller, projektmetoder och projektdokumentation,
- planera, leda, genomföra och dokumentera projekt enligt given projektmodell,
- identifiera, beskriva och analysera den gruppdynamiska processen på individ- och gruppnivå,
- beskriva och analysera värdesystem, lärstilar och individuella styrkor,
- identifiera, beskriva och analysera sin egen roll i projektgruppen samt vad som driver och motiverar individer,
- redogöra för mångfaldens betydelse i en grupp,
- beskriva ledarskapets utformning, funktion och betydelse i ett projekt och i en grupp,
- ge och ta emot konstruktiv feedback,
- presentera resultat muntligt och skriftligt, samt
- tillämpa grunder i vetenskapliga metoder och författa en rapport med beaktande av referenshantering och citeringar.
Innehåll
Moment 1: Projektkunskap och projektarbete (8 hp)
Momentet behandlar olika projektmodeller, projektorganisation och olika metoder, hjälpmedel och dokument som används
i projekt. Vidare kommer studenten att bekanta sig med problemdefinition, kravspecifikation, tidplan och mål. I momentet
kommer även studenten att praktiskt arbeta i ett projekt kopplat till programmets ämnesinnehåll. I projektet får studenten
bekanta sig bl.a. med arbetsfördelning, informationssökning, intervjuteknik, dokumentation, olika mötesformer,
mötesteknik, mötesprotokoll, uppföljning, riskanalys, rapportskrivning och presentationsteknik.
Moment 2: Ledarskap i grupper (5 hp)
Momentet behandlar följande områden:
- Kartläggning av individens värdesystem, styrkor och inlärningsstil samt vad som driver och motiverar individer.
- Beslutsfattande och ledarskapets olika stilar samt hur det kan påverka/påverkas av projektet/gruppen.
- Egna och andras handlingsmönster vid konflikt, samt hur en chef eller ledare kan hantera konflikter i organisationen.
- Hur den egna kommunikationen blir effektivare.
- Mångfaldens betydelse i en grupp och hur den gruppdynamiska processen påverkar individers beteende.
- Ledarskap i ett genderperspektiv.
Moment 3: Vetenskap och metod (2 hp)
Momentet ger studenten en introduktion i skrivregler och i vetenskapligt förhållningssätt.
Projektkunskap och projektarbete, 8 hp
Momentet behandlar olika projektmodeller, projektorganisation och olika metoder, hjälpmedel och dokument som används
i projekt. Vidare kommer studenten att bekanta sig med problemdefinition, kravspecifikation, tidplan och mål. I momentet
kommer även studenten att praktiskt arbeta i ett projekt kopplat till programmets ämnesinnehåll. I projektet får studenten
bekanta sig bl.a. med arbetsfördelning, informationssökning, intervjuteknik, dokumentation, olika mötesformer,
mötesteknik, mötesprotokoll, uppföljning, riskanalys, rapportskrivning och presentationsteknik.
Ledarskap i grupper, 5 hp
Momentet behandlar följande områden:Kartläggning av individens värdesystem, styrkor och inlärningsstil samt vad som driver och motiverar individer.
Beslutsfattande och ledarskapets olika stilar samt hur det kan påverka/påverkas av projektet/gruppen.
Egna och andras handlingsmönster vid konflikt, samt hur en chef eller ledare kan hantera konflikter i organisationen.
Hur den egna kommunikationen blir effektivare.
Mångfaldens betydelse i en grupp och hur den gruppdynamiska processen påverkar individers beteende.
Ledarskap i ett genderperspektiv.
Vetenskap och metod, 2 hp
Momentet ger studenten en introduktion i skrivregler och i vetenskapligt förhållningssätt.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och projekthandledning.
Examination
Moment 1: Skriftliga inlämningsuppgifter (4 hp) samt muntlig och skriftlig presentation av projektuppgiften (4 hp).
Moment 2: Skriftliga inlämningsuppgifter (3 hp) samt aktivt deltagande i seminarier (2 hp).
Moment 3: Skriftlig rapport (2 hp).
PLAGIAT OCH FUSK
Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.
OBS Endast avslutad kurs kan ingå i examen.
Övriga föreskrifter
Kurser överlappar kursen, Projekt och ledarskap med kurskod 1TG501.