Kursplan för Fysik för lärare i åk 7-9, 45 hp (1-45). Ingår i Lärarlyftet
Physics for Teachers in Years 7-9, 45 credits (1-45). Included in the Teacher Initiative
Kursplan
- 45 högskolepoäng
- Kurskod: 8FY004
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Fysik GXX
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.Avancerad nivå
A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras. - Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2013-03-21
- Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2018-08-30
- Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: vecka 30, 2019
- Behörighet: Lärarexamen
- Ansvarig institution: Institutionen för fysik och astronomi
Beslut och riktlinjer
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare som deltar i (lärarfortbildningen) Lärarlyftet II enligt Förordning (2007:222) om statsbidrag för fortbildning av lärare.
Mål
Efter godkänd kurs ska deltagarna kunna:
- använda fysikens centrala koncept och modeller, särskilt i undervisningssammanhang.
- diskutera vanliga uppfattningar om fysikens centrala koncept och samband samt hur man hanterar dem i sin undervisning.
- planera, genomföra och utvärdera olika undervisningsmoment i fysik.
- integrera undervisning i fysik med andra ämnen och med aktuella samhällsfrågor.
- använda ämnesdidaktiska forskningsresultat för att utveckla sin egen fysikundervisning.
- diskutera, genomföra och värdera examination av fysikkunskaper, särskilt i relation till genomförd undervisning och dess mål.
Innehåll
Kursen ger en bred genomgång av fysikens olika koncept och modeller med utgångspunkt från grundskolans kursplan i fysik. Under de första två terminerna ligger tonvikten främst på ämneskunskaper inom kraft och rörelse, värme och energi, elektromagnetism, ljud och ljus, astronomi, atomfysik samt klimat och väder.
Kursens sista termin ligger tonvikten främst på ämnesdidaktik. Särskilt behandlas hur ämnesdidaktiska kunskaper och ämneskunskaper i fysik kan användas i den egna undervisningspraktiken.
Undervisning
Kursen ges som nätbaserad distanskurs. Fem träffar per termin kommer att hållas vid Uppsala universitet för genomgångar, presentationer, praktiska uppgifter och examination. Mellan träffarna sker kontinuerligt arbete med olika nätbaserade lärresurser.
Examination
Kursmoment med fokus på ämneskunskaper examineras med nätbaserade inlämningsuppgifter samt avslutande hemtentamen. Dessa kursmoment är Kraft och rörelse (5 hp), Värme och energi (5 hp), Elektromagnetism (4 hp), Ljud och ljus (4 hp), Astronomi (4 hp), Atomfysik (3 hp) samt Klimat och väder (3 hp).
Kursmoment med fokus på ämnesdidaktik examineras med projektarbeten som redovisas både muntligt och skriftligt. Dessa kursmoment är Fysikundervisning och lärande (2 hp), Fysikens ämnesdidaktik (5 hp), Betyg och bedömning i fysik (5 hp) samt Fysikdidaktiskt projekt (5 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Versioner av kursplanen
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 30, 2019
-
Hewitt, Paul G.;
Suchocki, John;
Hewitt, Leslie A.
Conceptual physical science
4th ed.: San Francisco: Pearson Addison Wesley, c2008
Obligatorisk
-
Andersson, Björnd 1939-
Att förstå skolans naturvetenskap : forskningsresultat och nya idéer
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2008
Obligatorisk
Ytterligare kursmaterial och litteratur kommer att delas ut under kursen.