Kursplan för Fysikundervisning i praktiken
Considerations for Effective Physics Teaching
Det finns en senare version av kursplanen.
- 5 högskolepoäng
- Kurskod: 1FA516
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Fysik G2F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Inrättad: 2007-03-15
- Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: HT 2007
-
Behörighet:
60 hp varav 45 hp fysik.
- Ansvarig institution: Institutionen för fysik och astronomi
Mål
Efter fullgjord kurs skall studenten skriftligt och muntligt kunna förklara, diskutera och relatera till
- hur fysikens natur förhåller sig till upplevandet av fysiklärande
- omfattningen av inlärningsproblem i grundläggande fysik
- hur lärare kan använda forskningsbaserad kunskap för att förbättra möjligheterna till fysiklärande
- hur forskning har visat att studenter upplever fysik ur ett epistemologiskt perspektiv
- lärandemodellerna "conceptual change" och "variation"
- vilken betydelse genus har över hur fysiklärande upplevs
Innehåll
Kursen skall utforska konsekvenser av olika undervisningsformer i fysik genom diskussioner rörande
- fysikens natur som vetenskaplig gren
- erfarenheter av fysikinlärning satta i ett sammanhang
- exempel på forskning om studenters förståelse av grundläggande fysik
- varför fysik uppfattas som svårt
- exempel på integrering av ett genus perspektiv i fysikundervisningen
Undervisning
Undervisningen sker på engelska och ges i seminarieform. De studerande tilldelas inläsningsmaterial före varje seminarium och de förväntas utnyttja detta till förberedelser för att kunna deltaga aktivt i seminariet.
Examination
Examinationen består av två delar, dels en fortlöpande utvärdering baserad på studentens aktivitet under seminarierna samt på skriftliga essäer, dels ett skriftlig projekt i slutet av kursen. För godkännande av kursen krävs att båda dessa delar är godkända.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2007)
Litteratur
Uppgift om kurslitteratur saknas. Ta kontakt med ansvarig institution för mer information.