Kursplan för Handledningsmetodik

Supervision

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 3OM015
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Vårdvetenskap G2F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2007-09-03
  • Inrättad av: Medicinska fakultetens grundutbildningskommitté
  • Gäller från: vecka 35, 2007
  • Behörighet: Högskoleutbildning inom vårdområdet/sjuksköterskeutbildning, alternativt termin 5 i sjuksköterskeprogrammet.
  • Ansvarig institution: Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Mål

Kursen avser att ge ökade kunskaper om sambandet mellan handledning, pedagogik omvårdnad och personalutveckling. Kursen syftar till att utveckla en kompetens för olika handledningsbehov som berör arbete med studenter, personal och patienter. Undervisningen berör både handledning i teoretiska undervisningssituationer och i bedömning av klinisk utbildning.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Skapa ett reflekterande klimat i handledningssituationen
Integrera teori och praktik i handledningsarbetet
Handleda utifrån en bedömning av den handleddes behov och möjligheter

Innehåll

Handledning och handledarroll
Kommunikation
Kunskaps- och människosyn i vård och pedagogik
Handledning/personalutveckling
Handledningssituationer
Bedömning av studerande under den kliniska utbildningen
Etik i handledningssituationen

Undervisning

Undervisningen sker i form av litteraturstudier, föreläsningar, grupparbeten, rollspel, seminarier och studieuppgifter. Varje kursdag innehåller ett moment av grupparbete, där studenterna får arbeta med kommunikation och handledningssituationen. En videoinspelning av rollspel används i momentet.

Examination

Examination sker kontinuerligt under kursen i form av skriftliga och muntliga redovisningar av studieuppgifter såväl individuellt som i grupp.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 35, 2007

  • Arvidsson, B; Fridlund, B Factors influencing nurse supervisor competence : a critical analysis study

    2005

    Journal of Nursing Management nr 13 s 231-237

    Se bibliotekets söktjänst

  • Atkins, S; Murphy, K Reflections : a review of the literature

    1993

    Journal of Advanced Nursing nr 18 s 1188-1192

    Se bibliotekets söktjänst

  • Berg, A; Hallberg, I The meaning and significance of clinical group supervision and supervised individually planned nursing care as narrated by nurses on a general team psychiatric ward.

    2000

    Australian and New Zealand Journal of Mental Health Nursing nr 9 s 110-127

    Se bibliotekets söktjänst

  • d´Elia, Giacomo Det kognitiva samtalet i vården.

    Stockholm: Natur och Kultur, 2004

    Välj antingen Eide H eller Giacomo d'Elia

    Se bibliotekets söktjänst

  • Omvårdnadsorienterad kommunikation : relationsetik, samarbete och konfliktlösning Eide, Hilde; Eide, Tom Almqvist, Inger; Jeppsson, Stellan

    Lund: Studentlitteratur, 1997

    Välj antingen Eide H eller Giacomo d'Elia

    Se bibliotekets söktjänst

  • Lyth, G Clinical supervision : a concept analysis

    2000

    Journal of Advanced Nursing nr 13 (3) s 722-729

    Se bibliotekets söktjänst

  • Pettersson, B-O; Vahlne, L Handledning : ett vårdpedagogiskt verktyg

    Lund: Studentlitteratur, 1997

    Se bibliotekets söktjänst

  • Severinsson, E Confirmation : meaning and self- awareness as core concepts of the nursing supervision model.

    2001

    Nursing Ethics nr 8 (1) s 36-44

    Se bibliotekets söktjänst

  • The value of caring in nursing supervision. Johansson, I; Holm, A-K; Lindqvist, I; Severinsson, E

    2006

    Journal of Nursing Management nr 14 s 644-651

    Se bibliotekets söktjänst

Kurslitteraturen återfinns i separat lista