Kursplan för Utbildningssociologi, metoder
Sociology of Education, Methods
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK027
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2008-03-11
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: HT 2008
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 120 p/180 hp varav minst 60 p/90 hp i humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne eller motsvarande.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den ges också inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2008.
Kursansvarig institution: Institutionen för utbildning, kultur och medier
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande
- kunna översiktligt redogöra för inom utbildningssociologin centrala forskningsmetoder, tekniker för datainsamling och databearbetning samt tillvägagångssätt vid tolkning av data
- kunna praktiskt tillämpa några av dessa metoder, tekniker och tillvägagångssätt, exempelvis observationer, enkäter, intervjuer, statistisk bearbetning och utnyttjande av skriftliga källor
- ha påbörjat planeringen av ett självständigt arbete
Innehåll
Kursen ger en överblick över centrala forskningsmetoder samt bekantskap med insamlings- och bearbetningstekniker.
Tonvikten ligger vid
- forskningsverktyg och tillvägagångssätt vid arbete med observationer, enkäter, intervjuer, statistisk bearbetning och utnyttjande av skriftliga källor
- tillämpningar inom aktuell utbildningssociologisk forskning
I kursen ingår att bevista och i efterhand kommentera minst en doktorsdisputation, gästföreläsning eller liknande.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar lämnas in under kursens gång och en skriftlig examinationsuppgift i slutet av kursen.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.
Övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro krävs vid ventileringen av skriftliga redovisningar.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2016)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2008
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
4UK027 Utbildningssociologi, metoder 7,5 hp
-
Broady, Donald;
Börjesson, Mikael
En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1900-talet
Ingår i:
Studies in educational policy and educational philosophy : e-tidskriftE-tidskrift, 2002:1 (Uppsala universitet, red Ulf P Lundgren).
-
Broady, Donald
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg
1998
Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 15. PDF-version, 129 kb, tillgänglig på www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf (26 s.)
-
Börjesson, Mikael
Om att klassificera sociala grupper
2006
I: Börjesson, Mikael, Heyman, Ingrid, Langerth Zetterman, Monica, Larsson, Esbjörn, Lidegran, Ida & Palme, Mikael (red): Fältanteckningar. Uppsala: Uppsala universitet, SEC, Skeptronserien, s. 249-258. (10 s.)
-
Erikson, Robert;
Jonsson, Jan O
Ursprung och utbildning. Social snedrekrytering till högre studier
Huvudbetänkande från Utredningen om den sociala snedrekryteringen till högre studier. SOU 1993:85 (432 s.)
-
Frykman, Jonas
Ljusnande framtid! : skola, social mobilitet och kulturell identitet
Lund: Historiska media, 1998
-
Moi, Toril
Simone de Beauvoir. Hur man skapar en kvinnlig intellektuell
1994
Stockholm/Stehag: Brutus Östlings bokförlag Symposion, s. 21-102 (dvs. inledningen samt kapitel 1 och 2). Översättning av Simone de Beauvoir: The Making of an intellectual woman. Oxford, UK/Cambridge, USA: Blackwell Publishers. (82 s.)
En doktorsavhandling som väljs i samråd med kursledningen, ca 250 s. (Ett förslag är Heyman, Ingrid (1995): Gånge hatt till... Omvårdnadsforskningens framväxt i Sverige. Sjuksköterskors avhandlingar 1974-1991, Daidalos, Göteborg. (346 s.) Se engelsk summary www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/hey-sum.htm
Totalt ca 1010 s.