Kursplan för Utbildningssociologi, traditioner
Sociology of Education, Traditions
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK028
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2008-03-11
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: HT 2008
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 120 p/180 hp varav minst 60 p/90 hp i humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne eller motsvarande.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den ges också inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2008.
Kursansvarig institution: Institutionen för utbildning, kultur och medier
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande
- kunna karaktärisera ett antal samhällsvetenskapliga traditioner av central betydelse för utbildningssociologin
- kunna analysera skillnader mellan sådan traditioner
- ha tränat förmågan att tillägna sig tidigare forskning som ett led i egna undersökningar
Innehåll
Kursen ger en överblick över klassiska och nyare samhällsvetenskapliga författarskap och forskningstraditioner som är centrala för utbildningssociologin.
Tonvikten ligger vid
- centrala klassiska och nyare författarskap och problemställningar inom samhällsvetenskapen
- samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär med särskild tonvikt vid utbildningssociologin
- prov på aktuell utbildningssociologisk forskning
Undervisning
Föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar lämnas in under kursens gång och en skriftlig examinationsuppgift i slutet av kursen.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.
Övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro krävs vid ventileringen av skriftliga redovisningar.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2014, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2014, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2008
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
4UK028 Utbildningssociologi, traditioner 7,5 hp
-
Boli, John;
Ramirez, Fransisco
Compulsory schooling in the Western Cultural Context
1993
I: Arnove, R F, Altbach, Philip G & Kelly, Gail B (eds): Emergent issues in education. Comparative perspectives. Albany, N. Y.: State University of New York Press. S. 25-38. (13 s.)
-
Bourdieu, Pierre;
Parsons, Jean-Claude
Les héritiers. Les étudiants et la culture
1979
Paris: Minuit, pp 7-115. Eng. övers: The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press. Pp 1-76.(108 s.)
-
Collins, Randall
The credential society : an historical sociology of education and stratification
New York: Acad. Press, cop. 1979
-
Durkheim, Émile
L'évolution pédagogique en France
1969
(1938) Paris: P.U.F. 2 uppl. Eng. övers: The Evolution of Educational Thought. London: Henley and Boston: Routledge & Kegan Paul, 1977. 403 s.
-
Education, globalization and social change
Lauder, Hugh;
Brown, Philip;
Dillabough, Jo-Anne;
Halsey, A H
2006
(Eds.) Oxford: Oxford University Press, s. 1-188 (189 s.)
-
Parsons, Talcott
The School Class as a Social System: Some of its functions in American society
1959
Harvard Ed. Rev., Vol. XXIX, No 4, pp 297-318. Omtryck i bl.a. Parsons: Social Structure and Personality. London: The Free Press/Macmillan. 1964. (22 s.)
Totalt ca 985 s.