Kursplan för Avancerad interaktionsdesign

Advanced Interaction Design

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 5 högskolepoäng
  • Kurskod: 1MD001
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Datavetenskap A1N, Teknik A1N, Människa-datorinteraktion A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
  • Inrättad: 2007-03-15
  • Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2008-11-03
  • Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 01, 2009
  • Behörighet: 120 hp varav 60 hp i ett datarelaterat ämne inklusive människa-datorinteraktion eller motsvarande.
  • Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi

Mål

Huvudmålet med kursen är att studenten ska kunna utforma och konstruera interaktiva system med utgångspunkt i användare och deras behov. Kursen ska ge fördjupad kunskap i interaktionsdesign och dess praktiska tillämpning.

Efter genomgången kurs skall studenten ha praktiska erfarenheter i att:
- kunna formulera designproblem och göra lämpliga avgränsningar
- kunna bedriva fältstudier och kontextuella analyser
- kunna leda designworkshops
- kunna bedriva utvärderingsarbete
- kunna förstå tekniska begränsningarna och producera leverabler till konstruktion anpassade efter deras behov

Studenten ska kunna relatera till övergripande designteori och viktiga begrepp såsom upplevelser, kreativitet och reflektion

Innehåll

- Analys av användare
- Krav-/behovsanalys
- Metoder som stödjer design
- Kreativitet
- Design i olika former och material
- Prototyping
- Designdokumentation
- Utvärdering

Undervisning

Föreläsningar, handledda workshops och projektarbete i fält i grupp

Examination

Aktivt designarbete i grupp. Såväl muntlig som skriftlig redovisning (presentation och dokumentation) av projektarbeten.
Aktivt deltagande i teoriseminarier

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 04, 2015

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

  • Hassenzahl, Marc Experience design : technology for all the right reasons

    San Rafael, CA: Morgan & Claypool, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

Artiklar tillkommer