Kursplan för Avancerad interaktionsdesign
Advanced Interaction Design
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 5 högskolepoäng
- Kurskod: 1MD001
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Datavetenskap A1N,
Teknik A1N,
Människa-datorinteraktion A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Inrättad: 2007-03-15
- Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2008-11-03
- Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: VT 2009
-
Behörighet:
120 hp varav 60 hp i ett datarelaterat ämne inklusive människa-datorinteraktion eller motsvarande.
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi
Mål
Huvudmålet med kursen är att studenten ska kunna utforma och konstruera interaktiva system med utgångspunkt i användare och deras behov. Kursen ska ge fördjupad kunskap i interaktionsdesign och dess praktiska tillämpning.
Efter genomgången kurs skall studenten ha praktiska erfarenheter i att:
- kunna formulera designproblem och göra lämpliga avgränsningar
- kunna bedriva fältstudier och kontextuella analyser
- kunna leda designworkshops
- kunna bedriva utvärderingsarbete
- kunna förstå tekniska begränsningarna och producera leverabler till konstruktion anpassade efter deras behov
Studenten ska kunna relatera till övergripande designteori och viktiga begrepp såsom upplevelser, kreativitet och reflektion
Innehåll
- Analys av användare
- Krav-/behovsanalys
- Metoder som stödjer design
- Kreativitet
- Design i olika former och material
- Prototyping
- Designdokumentation
- Utvärdering
Undervisning
Föreläsningar, handledda workshops och projektarbete i fält i grupp
Examination
Aktivt designarbete i grupp. Såväl muntlig som skriftlig redovisning (presentation och dokumentation) av projektarbeten.
Aktivt deltagande i teoriseminarier
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2009)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2008)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2015
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Hassenzahl, Marc
Experience design : technology for all the right reasons
San Rafael, CA: Morgan & Claypool, 2010
Artiklar tillkommer