Kursplan för Programmeringsteknik I
Computer Programming I
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 5 högskolepoäng
- Kurskod: 1TD433
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Datavetenskap G1N,
Teknik G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Inrättad: 2007-03-19
- Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2009-05-12
- Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: HT 2009
-
Behörighet:
Ma D.
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera enklare problem och designa lösningar;
- förklara algoritmbegreppet och kunna konstruera algoritmer med sekvens, iteration och selektion;
- redogöra för grunderna i objektorienterad analys och design, samt skilja på objekt och klasser;
- använda syntaxen i ett objektorienterat språkspråk, t.ex. Java;
- skriva enklare program med flera samverkande klasser;
- övergripande förklara bakgrunden till dagens programmeringssystem och principerna för hur en von Neuman-dator är uppbyggd och arbetar.
Innehåll
Introduktion till programmering: syftet med programmering, programmeringsprocessens faser, programmering satt i sitt sammanhang genom exempel på tillämpningar, kort historik över programmeringsansatser, datorsystemet ur programmerarens synvinkel, programmeringsmiljöer.
Algoritmer: vad en algoritm är, programmet som algoritm, skillnaden i preciseringsgrad mellan vardagslivets algoritmer och datorprogram.
Grundläggande objektorienterad problemlösning: introduktion till objektorienterad analys och design, begreppen modell, klass, objekt och inkapsling.
Grundläggande datastrukturer, exemplifierade med Java: enkla datatyper och fält.
Grundläggande algoritmelement, exemplifierade med Java: tilldelning, villkor, repetitioner, aritmetiska och logiska uttryck, terminalbaserad in- och utmatning.
Grundläggande objektorienterad implementering, exemplifierade med Java: användning av färdiga klasser, definition av egna klasser och objekt.
Grundläggande programmeringsteknik: systematisk arbetsgång för problemanalys, programdesign, implementering, testning, felsökning samt dokumentation.
Användning av grafik och gränssnitt.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, laborationer och inlämningsuppgifter.
Examination
Skriftligt prov (2 hp) samt inlämningsuppgifter (3 hp).
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2022, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2017)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2012, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2012, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2011)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2009, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2009, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2007)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2009
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Huvudbok:
-
Lewis, John;
Loftus, William
Java software solutions : foundations of program design
6. ed.: Boston ;a London: Pearson/Addison-Wesley, [2008] cop. 2009
Alternativbok:
-
Skansholm, Jan
Java direkt med Swing
5. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2005