Kursplan för Hållbar utveckling B
Sustainable Development B
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 1MV021
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Hållbar utveckling G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.Avancerad nivå
A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras. - Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Inrättad: 2008-03-13
- Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2010-01-18
- Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: vecka 03, 2010
- Behörighet: Hållbar utveckling A 30 hp, eller motsvarande
- Ansvarig institution: Institutionen för geovetenskaper
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för dagens miljö- och utvecklingsproblematik och begreppet hållbar utveckling, samt uppvisa specialiserad kunskap om ett specifikt fall eller område inom ämnet Hållbar utveckling;
- ge exempel på olika synsätt och ideologier inom miljö- och utvecklingsområdet;
- redogöra för historiska, idéhistoriska och filosofiska perspektiv på miljö och utveckling;
- föra in en existentiell dimension i miljö- och utvecklingsdiskussionen;
- redogöra för och argumentera kring vetenskapens/teknikens möjligheter och begränsningar, deras roll i samhället och människors ansvar för hur de används;
- uppvisa god färdighet i att planera, genomföra och presentera ett vetenskapligt arbete inom området;
- formulera ett personligt förhållningssätt till sin egen roll i hållbarhetsproblematikens orsaker och lösningar och därigenom stärkt sin förmåga att möta en föränderlig omvärld.
Innehåll
Kursen innehåller ett inledande obligatoriskt moment om 15 hp. I moment två ges studenten möjlighet till tematisk specialisering om 7,5 hp. I moment tre genomförs ett självständigt, vetenskapligt arbete om 7,5 hp.
Moment 1:
Värderingar, världsbilder och visioner, 15 hp
Tonvikt läggs vid att analysera olika synsätt på tillståndet i världen inom miljö- och utvecklingsområdet. Miljöfrågans utveckling och utvecklingsbegreppets framväxt kartläggs. Kursen gör även en ansats att diskutera olika etiska, filosofiska och vetenskapliga synsätt på människans förhållningssätt till naturen. Likaså belyses olika synsätt på utveckling och teknik med tonvikt på utvecklingskritiska perspektiv. Synsättsanalys av debatter kring miljö- och utvecklingsfrågor är för kursen en återkommande arbetsmetod. Slutligen bemöts skilda visioner om framtiden.
Moment 2:
I moment 2 får studenten välja att läsa valfri B-kurs i Hållbar utveckling, 7,5 hp (betyder för läsåret 09/10 Människan och maskinen eller Livsfilosofi och det moderna samhället).
Livsfilosofi och det moderna samhället, 7,5 hp
Livsfilosofins betydelse för miljö- och utvecklingsproblematiken. Uppfattningar om det goda livet i olika historiska epoker och skilda kulturer och religioner. Det moderna samhällets värdegrunder. Människans natur, behov och moral utifrån olika perspektiv. Forskning och teorier om lycka, livsstilar och existentiella grundsyner, reflektioner och egna erfarenheter. Visioner av det goda samhället.
Människan och maskinen - perspektiv på teknik, makt och samhälle, 7,5 hp
Kursen inleds med att diskutera historiska, idéhistoriska och filosofiska perspektiv på teknologi. Tonvikt läggs vid synsätt på teknikens betydelse och funktion på samhällelig och individuell nivå samt teknikens möjligheter och begränsningar för att lösa miljö- och utvecklingsproblem. Vidare behandlas nya teknologier och dess samhälleliga konsekvenser. Detta innebär delvis att metoder för riskbedömning och teknikvärdering utvärderas och analyseras samt att ett maktperspektiv på teknikutveckling och användning anläggs.
Moment 3:
I moment 3 får studenten välja mellan att författa en B-uppsats i hållbar utveckling eller genomföra ett projektarbete.
Tvärvetenskapligt uppsatsarbete, 7,5 hp
Studenten genomför ett tvärvetenskapligt uppsatsarbete individuellt eller i grupp på miljö- och utvecklingsrelaterade teman. Metodkunskap fördjupas och inom ramen för arbetet fördjupas förmågan att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och genomföra ett vetenskapligt arbete, samt att muntligt och skriftligt diskutera slutsatser och argument som ligger till grund för arbetet.
Projekt för hållbar utveckling, 7,5 hp
Studenten genomför ett projektarbete individuellt eller i grupp som på ett eller annat sätt syftar till att bidra till hållbar utveckling. Projektet behandlas under återkommande seminarier och presenteras skriftligt och muntligt.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, debatter, seminarier, studiebesök, grupparbeten samt handledarträffar. Föreläsningarna ges i huvudsak av gästföreläsare från olika akademiska discipliner. Undervisningsformerna stimulerar till aktivt studentdeltagande.
Examination
Examinationens innehåll:
Värderingar, världsbilder och visioner, 15 hp: Studenterna examineras genom skrivuppgifter inför och aktivt deltagande vid seminarier (7,5 hp) samt avslutningsvis genom PM-skrivande (7,5 hp).
Människan och maskinen - Perspektiv på teknik, makt och samhället samt Livsfilosofi och det moderna samhället 7,5 hp: Studenten examineras löpande genom skriftlig förberedelse inför och aktivt deltagande vid seminarier (3 hp) samt vid kursens slut genom skriftlig och muntlig redovisning av projektarbeten (4,5 hp).
Tvärvetenskapligt uppsatsarbete i hållbar utveckling, 7,5 hp: Den färdiga uppsatsen, presentationen av denna samt deltagande vid opponering (7,5 hp) utgör examinationen för momentet.
Projekt för hållbar utveckling, 7,5 hp: Det genomförda projektet, deltagande vid seminarier, samt dokumentation och presentation av projekt (7,5 hp) utgör examinationen för momentet.
Det slutgiltiga betyget för Hållbar utveckling B kommer att vara en sammanvägning av resultaten från de olika momenten.
Övriga föreskrifter
Nämnda böcker i litteraturlistan är förslag på litteratur, annan litteratur och artikelkompendium kommer att tillkomma.
Samtliga kurser förutom Tvärvetenskapligt uppsatsarbete i Hållbar utveckling kan sökas separat.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från vecka 27, 2019)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 02, 2015)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 02, 2012)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 03, 2010)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 04, 2009)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 04, 2011
Värderingar, världsbilder och visioner
-
Evernden, Neil
The natural alien : [humankind and environment]
2. ed.: Toronto: Univ. of Toronto Press, cop. 1993
Obligatorisk
-
Kronlid, David
Miljöetik i praktiken : åtta fall ur svensk miljö- och utvecklingshistoria
Lund: Studentlitteratur, 2005
Obligatorisk
-
Artikelkompendium
Obligatorisk
-
Welzer, Harald
Jakobsson, Jim
Klimatkrig : varför människor dödar varandra på 2000-talet
Göteborg: Daidalos, 2009
Obligatorisk
Livsfilosofi och det moderna samhället
-
Kurkiala, Mikael
I varje trumslag jordens puls : om vår tids rädsla för skillnader
Stockholm: Ordfront, 2005
Obligatorisk
-
Tematisk fördjupning,
en fördjupningsbok väljs i samråd med kursledningen kopplat uppsats, projektarbete eller PM.
Obligatorisk
-
Artikelkompendium
Obligatorisk
-
Naess, Arne;
Haukeland, Per Ingvar
Karlsson, Mona C.
Livsfilosofi : ett personligt bidrag om känslor och förnuft
[Ny utg.]: Stockholm: Natur och kultur, 2005
Obligatorisk
Människan och maskinen - perspektiv på teknik, makt och samhälle
-
Nye, David E.
Technology matters : questions to live with
Cambridge, Mass.: MIT Press, 2006
Obligatorisk
-
Tematisk fördjupning,
en fördjupningsbok väljs i samråd med kursledningen kopplat uppsats, projektarbete eller PM.
Obligatorisk
-
Artikelkompendium
Obligatorisk
Tvärvetenskapligt uppsatsarbete
-
Tematisk fördjupning,
en fördjupningsbok väljs i samråd med kursledningen kopplat uppsats, projektarbete eller PM.
Obligatorisk
-
Öberg, Gunilla
Praktisk tvärvetenskap : tankar om och för gränsöverskridande projekt
Lund: Studentlitteratur, 2008
Obligatorisk
-
Utvald originallitteratur samt utdelat material.
Obligatorisk
Projekt för hållbar utveckling
-
Tematisk fördjupning,
en fördjupningsbok väljs i samråd med kursledningen kopplat uppsats, projektarbete eller PM.
Obligatorisk
-
Öberg, Gunilla
Praktisk tvärvetenskap : tankar om och för gränsöverskridande projekt
Lund: Studentlitteratur, 2008
Obligatorisk
-
Utvald originallitteratur samt utdelat material.
Obligatorisk