Kursplan för Beräkningsvetenskap III
Scientific Computing III
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 5 högskolepoäng
- Kurskod: 1TD397
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Datavetenskap A1N,
Teknik A1N,
Tillämpad beräkningsvetenskap A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Inrättad: 2008-03-13
- Inrättad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2010-05-03
- Reviderad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: HT 2010
-
Behörighet:
120 hp inklusive Beräkningsvetenskap II, 5 hp och Flervariabelanalys alternativt Elektromagnetism (vektoranalys, Greens och Stokes satser krävs).
- Ansvarig institution: Institutionen för informationsteknologi
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för nyckelbegrepp som ingår i kursen;
- analysera några beräkningsproblem och algoritmer med avseende egenskaper på relaterade till nyckelbegreppen i föregående punkt;
- förklara idén bakom de algoritmer som behandlas i kursen;
- redogöra för den principiella skillnaden mellan metoder baserade på finita differenser och finita element och metodernas för- och nackdelar givet olika tillämpningsproblem;
- tolka och relatera metoder och beräkningsresultat till kursens nyckelbegrepp;
- lösa teknisk-naturvetenskapliga problem givet matematisk modell, genom att strukturera problemet, välja lämplig numerisk metod, samt generera lösning med hjälp av avancerad programvara och egen kod;
- presentera, förklara, sammanfatta, värdera och resonera kring lösningsmetoder och resultat samt argumentera för slutsatser i en mindre rapport
Innehåll
Huvudfokus i kursen ligger på lösning av partiella differentialekvationer och de metoder som används för att lösa de ekvationssystem som då uppstår. Lösningsmetoder baserade på finita differensmetoder och finita elementmetoder. Iterativa metoder för lösning av linjära ekvationssystem. Potensmetoden för lösning av egenvärdesproblem. Metoderna ovan behandlas med avseende på såväl teori, praktik, implementation och validering. Användning av programvara (Comsol Multiphysics och MATLAB).
Nyckelbegrepp som ingår i kursen: noggrannhet, noggrannhetsordning, effektivitet, konsistens, stabilitet, konveregens.
Undervisning
Föreläsningar, lektioner/workouts, laborationer, obligatoriska inlämningsuppgifter/miniprojekt.
Examination
Skriftligt prov (3 hp) samt inlämningsuppgifter/miniprojekt (2 hp).
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2016)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2014)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2012, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2012, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2009)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2009
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
LeVeque, Randall J.
Finite difference methods for ordinary and partial differential equations : steady-state and time-dependent problems
Philadelphia, PA: Society for Industrial and Applied Mathematics, 2007