Kursplan för Utbildningssociologi, metoder
Sociology of Education, Methods
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK027
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2008-03-11
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2010-08-17
- Reviderad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Gäller från: HT 2010
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i humanistiskt eller samhällsvetenskapligt ämne.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den ges också inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi.
Kursplanen gäller från och med höstterminen 2008.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande
- kunna översiktligt redogöra för inom utbildningssociologin centrala forskningsmetoder, tekniker för datainsamling och databearbetning samt tillvägagångssätt vid tolkning av data
- kunna praktiskt tillämpa några av dessa metoder, tekniker och tillvägagångssätt, exempelvis observationer, enkäter, intervjuer, statistisk bearbetning och utnyttjande av skriftliga källor
- ha påbörjat planeringen av ett självständigt arbete
Innehåll
Kursen ger en överblick över centrala forskningsmetoder samt bekantskap med insamlings- och bearbetningstekniker.
Tonvikten ligger vid
- forskningsverktyg och tillvägagångssätt vid arbete med observationer, enkäter, intervjuer, statistisk bearbetning och utnyttjande av skriftliga källor
- tillämpningar inom aktuell utbildningssociologisk forskning
I kursen ingår att bevista och i efterhand kommentera minst en doktorsdisputation, gästföreläsning eller liknande.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.
Övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro krävs vid ventileringen av skriftliga redovisningar.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2016)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2010
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Bourdieu, Pierre;
Broady, Donald;
Palme, Mikael
Kultursociologiska texter
4. uppl.: Stockholm: B. Östlings bokförl. Symposion, 1993
Bourdieu, Pierre, "Distinktionen, s 246-310; 65 sidor
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre
Comprendre : i La misère du monde
Paris: Seuil, 1993
s. 903-939 ; 43 sidor. Eng. övers. "Understanding, Bourdieu, Pierre (red.)The Weight of the World, Stanford University Press, Stanford, California, 1993, s. 607-626
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre
Raisons pratiques : sur la théorie de l'action
Paris: Seuil, 1994
Bourdieu, Pierre, "L'illusion biographique"p. 81-89. Sv övers: "Den biografiska illusionen", i Bourdieu, Pierre, Praktiskt förnuft: bidrag till en handlingsteori, Stockholm: Daidalos, s. 68-75; 8 sidor
Obligatorisk
-
Broady, Donald;
Börjesson, Mikael
En social karta över gymnasieskolan i Stockholm i slutet av 1900-talet
Ingår i:
Studies in educational policy and educational philosophy : e-tidskriftE-tidskrift, 2002:1 (Uppsala universitet, red Ulf P Lundgren).
Obligatorisk
-
Broady, Donald
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg
1998
Uppsala: SEC/ILU, Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 15. PDF-version, 129 kb, tillgänglig på www.skeptron.ilu.uu.se/broady/sec/ske-15.pdf (26 s.)
Obligatorisk
-
Börjesson, Mikael
Om att klassificera sociala grupper
2006
I: Börjesson, Mikael, Heyman, Ingrid, Langerth Zetterman, Monica, Larsson, Esbjörn, Lidegran, Ida & Palme, Mikael (red): Fältanteckningar. Uppsala: Uppsala universitet, SEC, Skeptronserien, s. 249-258. (10 s.)
Obligatorisk
-
Dahmström, Karin
Från datainsamling till rapport : att göra en statistisk undersökning
3., [aktualiserade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2000
200 sidor i urval
Obligatorisk
-
Erikson, Robert;
Jonsson, Jan O
Ursprung och utbildning. Social snedrekrytering till högre studier
Huvudbetänkande från Utredningen om den sociala snedrekryteringen till högre studier. SOU 1993:85 (432 s.) 350 sidor i urval
Obligatorisk
-
Walford, Geoffrey
Doing qualitative educational research : a personal guide to the research process
New York: Continuum, 2001
Obligatorisk
-
Wärneryd, Bo
Att fråga : om frågekonstruktion vid intervjuundersökningar och postenkäter
5., [omarb.] uppl.: Stockholm: Statistiska centralbyrån (SCB), 1990
Obligatorisk