Kursplan för Barn- och ungdomsvetenskap, centrala teorier och perspektiv

Child and Youth Studies, Central Theories and Perspectives

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4UK090
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningsvetenskap A1N, Barn- och ungdomsvetenskap A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2010-06-16
  • Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 27, 2010
  • Behörighet: Examen på grundnivå om minst 180 hp, varav minst 90 hp i humanistiskt, samhällsvetenskapligt eller utbildningsvetenskapligt ämne. Dessutom krävs Sv B/Sv2B och En A.
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den ges också inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot barn- och ungdomsvetenskap.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- grundligt redogöra för och förklara skillnader mellan olika forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap
- jämföra olika sätt att studera centrala teman inom barn- och ungdomsvetenskap
- analysera några aspekter av dessa teman sådana de framträtt historiskt och förekommer i olika sociala arenor idag.

Innehåll

Kursen behandlar teorier och perspektiv som varit och är centrala inom barn- och ungdomsvetenskap såsom frågor om
- barns och ungdomars aktörskap och livsvillkor
- barns och ungdomars socialisation och identitet
- barn- och ungdomskulturer

Undervisning

Föreläsningar och seminarier. Kortare skriftliga redovisningar lämnas in under kursens gång och en skriftlig examinationsuppgift i slutet av kursen. Aktivt deltagande krävs vid ventileringen av skriftliga redovisningar.

Examination

Kursen examineras genom skriftliga redovisningar.

Övriga föreskrifter

Obligatorisk närvaro krävs vid ventileringen av skriftliga redovisningar.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 28, 2010

Barn- och ungdomsvetenskap, centrala teorier och perspektiv, 7,5 hp. Fastställd 2010-06-11.

Litteraturlistan gäller fr.o.m. ht 2010

  • Bjurström, Erling Ungdomskultur, stil och smak

    1. uppl.: Umeå: Boréa, 2005

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Helve, Helena; Holm, Gunilla Contemporary youth research : local expressions and global connections

    Aldershot: Ashgate, cop. 2005

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • James, Allison; James, Adrian L. Constructing childhood : theory, policy, and social practice

    Houndmills, Basingstoke, Hampshire ;a New York: Palgrave Macmillan, 2004

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Qvortrup, Jens; Corsaro, William A.; Honig, Michael-Sebastian The Palgrave handbook of childhood studies

    Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Härutöver tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar samt valbar litteratur, vilka väljs i samråd med kursledare