Kursplan för Samtalsprocesser

Interpersonal Communication at Work

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 2PE077
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Pedagogiskt ledarskap A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2010-06-15
  • Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 30, 2010
  • Behörighet: Examen på grundnivå om minst 180 hp
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
  • Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper

Beslut och riktlinjer

Kursen är valbar i Masterprogram i pedagogiskt ledarskap och för studerande inom utbildningsvetenskapliga fakultetens masterprogram.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna


  • redogöra för hur kommunikationsteori påverkar genomförandet av svåra samtal på arbetsplatsen

  • förstå det enskilda samtalets funktion i relation chef/ledare - medarbetare

  • i ledarrollen genomföra ett "känsligt" samtal

  • värdera hur samtal bör genomföras i olika "känsliga" situationer

  • särskilt redogöra för samtal i samband med konflikter

  • analysera och kritiskt reflektera kring svåra samtal

Innehåll


  • Kommunikation och samtalsmetodik

  • Professionella samtal

  • Att leda samtal; metoder - förhållningssätt och färdigheter

  • Samtal vid konfilkt

Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar och samtalsövningar.

Examination

Examination sker genom individuell skriftlig tentamen.

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 31, 2010

  • Crafoord, Clarence Människan är en berättelse : tankar om samtalskonst

    2. utg.: Stockholm: Natur och kultur, 2005

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Engquist, Anders Kommunikation på arbetsplatsen : chefen, medarbetaren, gruppen

    2. uppl.: Stockholm: Rabén Prisma, 1994

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hilmarsson, Hilmar Th.; Ericsson, Lisa Samtalet : med känslomässig intelligens.

    Lund: Studentlitteratur, 1999 ; (Lund,

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Holm, Ulla Empati : att förstå andra människors känslor

    2., [uppdaterade och utök.] utg.: Stockholm: Natur och kultur, 2001

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lindh, Gunnel; Lisper, Hans-Olof Furugren, Bo Samtal för förändring

    Lund: Studentlitteratur, 1990

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Artiklar samt valfri litteratur i samråd med kursansvarig lärare. Ca 100 s.

Totalt ca 1100 s.