Marknadsföring och organisation I

15 hp

Kursplan, Grundnivå, 2FE150

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
2FE150
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Företagsekonomi G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Företagsekonomiska institutionens styrelse, 16 februari 2011
Ansvarig institution
Företagsekonomiska institutionen

Allmänt

Kursen ges inom ekonomprogrammet. Kursplanen är fastställd av styrelsen vid Företagsekonomiska institutionen på delegation av samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden. Kursplanen träder i kraft 2011-08-29.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Mål

Den här kursen är en bred introduktionskurs till ekonomiämnena och integrerar stoff från företagsekonomi, nationalekonomi, ekonomisk historia och ekonomisk geografi.

Den bärande idén är att kursen behandlar centrala problem och frågeställningar kring marknadsföring och organisation i den globala ekonomin. Vi använder begreppen i vid mening och med marknadsföring avses här alla de aktiviteter som måste till för att en produkt ska nå ut till en slutkonsument, och med organisation att dessa aktiviteter måste organiseras, vilket alltid innebär arbetsdelning och samordning.

Under kursen ska studenterna tränas att självständigt och kritiskt formulera och analysera ekonomiska problem muntligt och skriftligt.

Efter kursen ska studenten kunna:

1. Förstå och redogöra för grundläggande samband kring organisering och marknadsföring i den globala ekonomin

2. Förstå, redogöra för samt använda grundläggande begrepp och modeller kring organisering av produktion, distribution och inköp mellan företag samt inom och mellan branscher, regioner och länder

3. Förstå, redogöra för samt använda grundläggande begrepp och modeller inom marknadsföring, såväl konsumentmarknadsföring som industriell marknadsföring

4. Identifiera och föreslå lösningar på grundläggande problem kring arbetsdelning, samordning och styrning på såväl inomorganisatorisk som mellanorganisatorisk nivå

5. Identifiera och föreslå lösningar på företags marknadsföringsproblem

6. Samla in relevant information och kritiskt värdera olika informationskällor

7. Skriva elementära vetenskapliga rapporter, muntligt presentera sina idéer, samt konstruktivt granska andras arbeten på basis av fackkunskap

8. Sätta in den de erövrade sakkunskaperna i ett större historiskt, kulturellt, socialt, politiskt och ekonomiskt sammanhang

9. Kritiskt och självständigt reflektera över vetenskapens och kunskapsproduktionens karaktär

Innehåll

Kursen är uppdelad i flera parallella spår:

1. Det första spåret är inriktat på att studenterna ska erövra grundläggande sakkunskap om ämnesområdet. Här undervisar vi om grundläggande samband kring organisering och marknadsföring i den globala ekonomin, grundläggande begrepp och modeller kring organisering av produktion, distribution och inköp mellan företag samt inom och mellan branscher, regioner och länder samt grundläggande begrepp och modeller inom såväl konsumentmarknadsföring som industriell marknadsföring.

2. Det andra spåret är ett metodspår som främst behandlar frågor om informationssökning och insamling av information, värdering av olika källor, formaliakrav på vetenskapliga texter, grundläggande frågor kring hur man analyserar problem och frågeställningar, och detsamma kring skrivandet av vetenskapliga rapporter. Detta spår syftar till att höja studenternas allmänna informationskompetens och medvetenhet i metodfrågor och till att, mer konkret, hjälpa studenterna att skriva ett bra PM.

3. Ett universitet är ingen yrkesskola som enbart ser som sitt syfte att förse studenter med instrumentella färdigheter för ett framtida yrkesliv. Ett universitet är också ett centrum för att generera kunskap och reflektera kring kunskap. Det innebär att universitet inte bara har till uppgift att utbilda utan även att bidra till bildning. Under den här kursen gör vi det genom ett bildningsspår där vi dels behandlar problematiken kring vetenskapens och kunskapsproduktionens karaktär, dels försöker sätta in delar av kunskapsstoffet i ett vidare sammanhang.

Undervisning

Undervisning sker i form av föreläsningar, seminarier, diskussionsgrupper, grupparbeten, handledning och biblioteksövningar.

Examination

Examination sker genom skriftliga prov, samt genom muntliga och skriftliga redovisningar. Examinationen sker enskilt eller i grupp. Slutbetyget på kursen sätts efter sammanvägning av de olika examinationsmomenten. Betygskriterier redovisas i den studiehandledning som erhålls vid kursstart. De betygsgrader som används är väl godkänd (VG), godkänd (G), och underkänd (U). Hemskrivningar och arbetsuppgifter som lämnas in efter utsatt tid betygssätts inte, om inte särskilda skäl föreligger.

Dessutom gäller att eventuella restuppgifter och kompletteringar måste vara inlämnade senast vid den tidpunkt som anges i studiehandledningen. Om detta inte sker erhålls betyget Underkänd på provet i fråga. Hela kursen (med alla tillhörande examinationsmoment) måste då göras om, vilket endast kan göras på kommande kurser i mån av plats.

Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder tas emot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning och avstängning under en begränsad tid.

OBS Endast avslutad kurs kan ingå i examen.

Övergångsbestämmelser

Kursen ersätter/överlappar bland annat följande baskurser inom företagsekonomi: Marknadsföring och organisation A 2FE152, Företag och Företagande 2FE000, 2FE271, 2FE007, Företag och marknad I 2FE778, Företag och marknad II 2FE779, 2FE008, Företag och företagande I 2FE015, Företag och företagande II 2FE016, Marknad och organisation, distans 2FE014 samt kurserna för teknisk fakultet: Företag, nätverk och teknikutveckling 1TS010, Ledarskap o styrning 2FE820, 2FE824, Marknadsanalys 2FE821.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin