Kursplan för Logopedens yrkesroll II. Rösten. Terapeutiskt förhållningssätt
Professional Logopedics II
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 4,5 högskolepoäng
- Kurskod: 3LG111
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
_
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.Avancerad nivå
A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras. - Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2007-06-20
- Inrättad av: Ordförandebeslut Jörgen Borg
- Reviderad: 2011-01-24
- Reviderad av: Programkommittén för logopedprogrammet
- Gäller från: vecka 03, 2011
- Behörighet: För tillträde till termin 2 krävs 22,5 godkända hp från programkurser från tidigare termin. Programmets uppläggning bygger på klar progression varför den studerande skall följa kurserna i tur och ordning.
- Ansvarig institution: Institutionen för neurovetenskap
Mål
Efter kursen skall studenten
- ha kunskap om grundläggande röst- och talteknik samt kunna tillämpa detta på den egna rösten.
- kunna förklara sambandet mellan andning, avspänning, hållning och röst.
- kunna förklara och självständigt utföra övningar för att träna andning, avspänning, hållning och röst.
- kunna beskriva innebörden i terapeutiskt förhållningsätt.
- kunna beskriva och utveckla begreppet hållbar utveckling utifrån sociala, ekonomiska och ekologiska aspekter (gäller from VT10)
Innehåll
Kursen bygger på tidigare undervisning om röstens anatomi och röstbildning. I kursen undervisas studenterna översiktligt om rösten som kommunikationsmedel samt om grunderna för röstproduktionen. Studenterna får i gruppövningar lära sig sambandet mellan andning, avspänning, hållning och röst och får vidare lära sig tekniker för att träna detta. Studenterna får tillsammans med en verksam logoped 5 enskilda behandlingstillfällen som syftar till att studenten skall bli medveten om och lära sig behärska sin egen röstfunktion och få en optimal röst- och talteknik för att sedan kunna utnyttja den i behandling av patienter med röstrubbningar men även andra patientgrupper.
I samtal, diskussioner och övningar ges studenten en första introduktion att reflektera över situationen som patient och rollen som logoped. Vidare ges en introduktion till begreppet terapeutiskt förhållningssätt.
I kursen introduceras även studenterna till begreppet hållbar utveckling (HU) för att efter genomgången kurs kunna reflektera och diskutera olika perspektiv av HU på både lokal och global nivå (gäller from HT10).
Undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier, diskussioner, gruppövningar och enskild övning med verksam logoped.
Examination
Studenterna visar resultat av sitt lärande genom examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. För godkänd kurs krävs både deltagande i obligatoriska lärandeaktiviteter och godkända resultat på examinerande moment. Föreskrifter om examinerande moment respektive obligatoriska lärandeaktiviteter föreligger vid kursstart.
Godkänd kurs
För godkänd kurs krävs aktivt deltagande samt godkända muntliga eller skriftliga redovisningar.
Studerande som underkänts på tentamensprov har rätt att genomgå tentamensprov ytterligare 4 gånger (=totalt 5 tentamensprov). Om synnerliga skäl föreligger kan programkommittén medge ytterligare tentamenstillfälle. Som tentamenstillfälle räknas de gånger studenten deltagit i tentamen. Inlämning av s.k. blank skrivning räknas som ett tentamenstillfälle.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från vecka 30, 2013)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 35, 2012)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 26, 2012)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 03, 2011)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 34, 2009)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 17, 2009)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 30, 2008)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 36, 2007)
Litteratur
Litteraturlista
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Gäller från: vecka 26, 2011
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
TERAPEUTISKT FÖRHÅLLNINGSSÄTT
-
d´Elia, Giacomo
Det kognitiva samtalet i vården.
Stockholm: Natur och Kultur, 2004
Obligatorisk
-
Kommunikation i praktiken : relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg
Eide, Tom;
Eide, Hilde
Kärnekull, Bo;
Kärnekull, Ethel
1. uppl.: Malmö: Liber, 2006
Obligatorisk
-
Aktuell författningshandbok
Obligatorisk
Med reservation för förändringar inför kurstillfället.
EGEN RÖST
-
Elliot, Ninni
Röstboken : tal-, röst- och sångövningar
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009
Obligatorisk
-
Logopedi
Hartelius, Lena;
Nettelbladt, Ulrika;
Hammarberg, Britta;
Lyons, Lena
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2008
Kap 1 sid 21-28 och kap 19 sid 264-269.
Obligatorisk
Hållbar utveckling
Kurslitteratur presenteras inför eller vid varje kurstillfälle samt att studenten själv får söka relevant litteratur.
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från vecka 27, 2011)
- Äldre litteraturlista (giltig från vecka 26, 2011)