Svenska 1 för blivande ämneslärare

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SV204

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SV204
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Litteraturvetenskap G1N, Svenska G1N, Utbildningsvetenskap G1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden, 14 juni 2011
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet som en del av ämnesstudierna i Svenska.

Behörighetskrav

En B, Sh A (områdesbehörighet 6c)

Mål

Syftet med kursen är att utveckla de studerandes kunskaper om språk och språkanvändning i förhållande till olika kommunikativa situationer, att orientera om olika litteraturvetenskapliga läsarter samt ge grundläggande kännedom om barn- och ungdomslitteratur och dess läsare.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för svenska språkets struktur och redovisa god färdighet i grammatisk analys
  • resonera kring grammatikens roll i skolundervisningen
  • genomföra och redovisa analyser av olika typer av talade och skrivna texter
  • visa god kännedom om samt förklara och tillämpa de begrepp som används vid diskussion om och analys av drama, lyrik och epik
  • författa en uppsats över ett litterärt ämne med ämnesdidaktisk inriktning, vilken visar orientering i relevant kringlitteratur
  • redogöra på ett grundläggande plan för barn- och ungdomsbokens respektive populärlitteraturens historia och genrer
  • demonstrera grundläggande förtrogenhet med skolbarns läsning och läsbeteenden
  • uttrycka sig väl i tal och skrift

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser: N1. Språkets struktur 7,5 hp; N2. Stil, text och tal 7,5 hp; L1. Litteraturläsning 7,5 hp; L2. Barns och ungdoms läsning 7,5 hp.

1. N1. Språkets struktur, 7,5 hp

Delkursen ger en övergripande kännedom om svenska språkets uppbyggnad. Grammatikens roll i skolan diskuteras. I delkursen ingår grammatiska analysuppgifter.

2. N2. Stil, text och tal, 7,5 hp

Delkursen syftar till att utveckla den studerandes förmåga att i tal och skrift anpassa sin framställning efter olika kommunikativa syften och krav. Tal- och skrivprocessens olika led behandlas, med betoning på det didaktiska perspektivet. I delkursen ingår analys av texter av olika slag, också av elevtexter.

3. L1. Introduktion till litteraturstudiet, 7,5 hp

Litteraturvetenskapens grundbegrepp (inklusive metrik) presenteras översiktligt samt tillämpas på några dikter, prosatexter och ett drama. Begreppet kanon introduceras och problematiseras, bl.a. ur genusperspektiv. Den studerande ska fullgöra en skriftlig arbetsuppgift där didaktiska aspekter på hur en viss text kan presenteras i skolan tillämpas. I anslutning till den enskilda uppgiften inhämtas elementa i vetenskapligt framställningssätt.

4. L2. Barns och ungdoms läsning, 7,5 hp

Delkursen ger en översikt över barn- och ungdomsbokens historia och olika genrer. Textanalytiska studier av klassiska och moderna barn- och ungdomsböcker studeras och delkursen tar också upp populärlitteratur och myter inom populärlitteraturen. Litteratursociologiska rön beträffande skolbarns läsning och läsbeteenden ingår som ett läspedagogiskt projekt i delkursen.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska kursuppgifter förekommer liksom andra typer av självständiga arbeten.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarierna och/eller skriftlig alternativt muntlig redovisning, alternativt skriftlig eller muntlig tentamen.

För student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin