Kursplan för Utvecklingsstudier A
Development Studies A
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 2SK021
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utvecklingsstudier G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2007-01-24
- Inrättad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2012-06-13
- Reviderad av: Statsvetenskapliga institutionens styrelse
- Gäller från: HT 2012
- Behörighet: En B, Sh A (områdesbehörighet 6)
- Ansvarig institution: Statsvetenskapliga institutionen
Mål
Efter genomgången A-kurs i Utvecklingsstudier förväntas de studerande kunna
• översiktligt beskriva de mest centrala utvecklingsproblemen i världen
• självständigt formulera och behandla problem inom ämnesområdet
• känna till vissa grundläggande teorier och begrepp inom ämnesområdet; speciellt avseende:
• sambanden mellan demokrati, stat och utveckling
• begrepp och förklaringsmodeller kring hållbar utveckling
• diskussioner om feminism och utveckling, samt hur genus påverkar utveckling och hur utveckling påverkar genus
• grundläggande begrepp, fakta, diskussioner och teorier om sambandet mellan utveckling och väpnad konflikt
• ha viss kännedom om aktuell forskning och forskningsdiskussion
• självständigt och kritiskt analysera och diskutera centrala utvecklingsproblem
• sätta de teoretiska kunskaperna i relation till praktik i utvecklingsländer och möjliga framtida yrken.
Innehåll
1. Utveckling, stat och hållbarhet 7.5 hp
Mål (förväntade studieresultat)
Efter genomgången kurs förväntas de studerande
• kunna grundläggande begrepp, fakta, diskussioner och teorier om utveckling
• kunna analysera och diskutera biståndets roll och syfte globalt och i Sverige
• fått ökad förståelse för demokratins och samhällsstyrningens roll för utveckling
• ha en fördjupad kunskap om utvecklingsproblemen och möjliga orsaker speciellt i Afrika
• kunna tillgodogöra sig och diskutera viss aktuell forskning om utveckling
Innehåll
Kursen har tre teman: Utvecklingsbistånd och demokratikonditionalitet; grundläggande utvecklingsbegrepp; samt utveckling och dess möjliga orsaker i Afrika. Amartya Sens välkända bok samt flera artiklar introducerar dig till några av de viktigaste problemen och debatterna om utveckling. Biståndets roll i utvecklingsprocessen belyses genom Easterleys bok, Parisdeklarationen samt flera gästföreläsningar. Genom demokratibistånd och konditionalitet (villkorat bistånd) kan externa aktörer påverka interna demokratiseringsprocesser. Möjligheter och problem som är förknippade med externa försök att befrämja demokrati i enskilda länder kommer att diskuteras med utgångspunkt i ett antal artiklar om bistånd och demokratisering. Kursens sista tema behandlar utvecklingsproblem i Afrika; en kontinent som karakteriseras av både de mest problemtyngda länderna i världen samt länder med snabb ekonomisk utveckling och stabil demokrati.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och videofilm. Kursen ges på engelska.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig tentamen. Lösande av uppgifter till seminarier och aktivt deltagande i dessa ger poäng vid tentan. Vid betygsättning tillämpas den tregradiga betygsskalan Underkänd - Godkänd – Väl Godkänd.
Fördjupning i förhållande till examensfordringar
Kursen syftar bland annat till att ge studenterna kunskaper och förståelse för området samt övning i att självständigt värdera, kritiskt behandla och diskutera denna kunskap.
2. Internationella miljöproblem och hållbar utveckling 7.5 hp
Innehåll
Denna kurs fokuserar på internationella miljöfrågor och hållbar utveckling. Begreppet hållbar utveckling bildades 1987 då Världskommissionen för miljö och utveckling slog fast att världen stod inför en enorm utmaning: att utvecklas på ett hållbart sätt och se till att världen tog hänsyn till behoven hos både nuvarande och kommande generationer. Idag innefattar hållbar utveckling att tillmötesgå människors behov, som att minska hunger och fattigdom, och samtidigt upprätthålla de livsuppehållande systemen på jorden. Kursen behandlar den aktuella diskursen om hållbar utveckling och dess teoretiska och praktiska kopplingar till utvecklingsarbete, ekonomi, klimatförändringar, och ekosystemtjänster.
Mål och förväntade studieresultat
Målet med kursen är att introducera studenten till flerdimensionella aspekter av hållbar utveckling genom att titta på den historiska bakgrunden till, och de dubbla målen för hållbar utveckling. Därefter läggs fokus på aktuella frågor för att förstå hur de länkar till utvecklingsteori och utmaningar för hållbar utveckling.
Inlärningsmålen med kursen är att den studerande skall:
1. Exponeras för den viktigaste historiska bakgrunden till hållbar utveckling och internationella försök att uppnå dess mål.
2. Förstå viktiga ämnen och begrepp som hänger samman med miljö, människors välbefinnande och hållbar utveckling.
3. Kunna diskutera, debattera och formulera viktiga kopplingar mellan miljö, hållbar utveckling, och utvalda teorier om utveckling.
4. Förstå hur internationell hållbar utveckling som begrepp har misslyckats eller lyckats främja utvecklingen.
5. Lära dig att tänka kritiskt runt internationella miljö- och utvecklingsfrågor och att ställa frågor som rör den framtida debatt om dessa frågor.
Examination
Deltagande i alla tre seminarierna är obligatorisk. Betyget kommer att baseras både på seminarierna och tentamen. Studenter måste få både seminarier och tentamen godkända för att klara kursen. Betygskriterier för denna kurs är U, G, VG.
Föreläsningar och seminarier
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier och grupparbeten. Kursen ges på engelska.
3. (En)gendering International Development 7.5 hp
Innehåll
Kursen introducerar studenter i de teoretiska och konceptuella synsätt som finns inom utvecklingsteori och dess genomförande. Kursen kartlägger på ett kritiskt sätt hur genus påverkar utvecklingsteorier och hur utveckling i praktiken får för effekter på genusrelationer och genus i verkligheten. Med fokus i första hand på södra halvklotet, kommer kursen att hämta empiriska exempel från Afrika, Mellanöstern, Syd- och Sydost-Asien och Latin-Amerika. Kursen börjar med en översikt av institutionalisering av imperialismen globalt och hur den har format debatterna om utveckling i kolonial och efterkolonial kontext. Vi kommer att undersöka hur feministiska teoretiska modeller har förändrat konventionell (manlig) utvecklingsdebatt och den ’manliga dominansen’ inneboende i dessa.
’Structural Adjustment programmes’ var den huvudsakliga utvecklingsverktyg som de finansiella giganterna som IMF och World Bank använde sig av för att få utvecklingsländer på ’spåret’ med den utvecklade världen. Men vad gick fel? Varför? Dessutom var ett av kraven i dessa program att ta kontrollen över ”befolkningsexplosionen” i utvecklingsländerna till en oerhörd kostnad för individers liv och skapade obalanser mellan könen i samhällen.
Den nuvarande ökningen i etisk och inrikespolitiska stridigheter har en historisk bakgrund men som inte är förstådd i termer av avsaknad av utveckling men i termer medfött grymhet och underutveckling hos nationer. Är det hela sanningen?
Avslutningsvis kommer kursen att behandla utvecklingsprocesser, som trots deras inneboende svagheter, har skapat fickor med empowerment som är hållbara och har tillåtit många samhällen att återhämta sig från skulddriven (debt-led) utveckling.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Deltagande i seminarierna är obligatoriskt.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig tentamen samt aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna. Den tregradiga betygsskalan Underkänd, Godkänd, Väl godkänd tillämpas.
4. Utveckling och Väpnad Konflikt 7.5 hp
Mål (förväntade studieresultat)
Efter genomgången kurs förväntas de studerande kunna
• grundläggande begrepp, fakta, diskussioner och teorier om sambandet mellan utveckling och väpnad konflikt
• analysera och diskutera biståndets roll och syfte med avseende specifikt på väpnad konflikt
Innehåll
Kursen har fyra teman: (1) introduktion; (2) god samhällsstyrning och demokrati; (3) naturresursfrågor samt (4) bistånd i ett konfliktsammanhang. Referensverket Miniatlas of Human Security ger en översikt över politiskt våld i världen, och hur väpnad konflikt hänger samman med fattigdom och olika av typer politiska institutioner. Paul Colliers uppmärksammade bok The Bottom Billion redogör för forskning om hur fattigdom föder väpnad konflikt och hur väpnad konflikt i sin tur orsakar fattigdom, så att fattiga länder så att säga riskerar att låsas fast i en konfliktfälla. Inom temat ”god samhällsstyrning och demokrati” diskuteras hur korruption föder både fattigdom och väpnade försök att ta över staten genom kupper eller gerillakrig. En annan problematik som studeras är den ofta konfliktskapande roll som val spelar när de inte sker i ett demokratiskt sammanhang. Paul Colliers senaste bok Wars, Guns, and Votes är central för detta tema. En annan viktig aspekt av samhällsstyrning är jämställdhet mellan kvinnor och män. Sambandet mellan jämställdhet, utveckling och fred behandlas dels utifrån den senaste forskningen, dels utifrån Världsbankens rapport från år 2001 Engendering Development. Resursfrågor belyses utifrån ett antal nyligen publicerade forskningsartiklar om å ena sidan sambandet mellan knappa resurser och konflikt (t.ex. konflikter mellan nomader och bönder om tynande vattentillgångar), och å den andra sidan om hur ett relativt överflöd av vissa typer av resurser (t.ex. olja, diamanter) kan orsaka konflikt. Också The Bottom Billion behandlar dessa frågor. Biståndets roll i konfliktsammanhang diskuteras främst utifrån Mary B. Andersons klassiska bok Do No Harm.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Kursen ges på engelska.
Examination
Kursen examineras genom ett kort flervalstest (multiple-choice-test), och en skriftlig hemtentamen. Vid betygsättning tillämpas den tregradiga betygsskalan Underkänd - Godkänd – Väl Godkänd.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, videoprogram och studiebesök.
Examination
Momenten examineras genom skriftliga prov. Varje kursmoment innehåller också seminarier. Den tre-gradiga betygsskalan tillämpas; U - G - VG.
Fördjupning i förhållande till examensfordringar
Inga särskilda förkunskaper förutom grundläggande behörighet. För tillfredställande studier förutsätts goda kunskaper i gymnasieskolans samhällsorienterande ämnen. Då merparten av litteraturen är på engelska förutsätts de studerande dessutom kunna läsa och förstå engelsk text. Notera att undervisningen helt ges på engelska. För vidare information om lämpliga förkunskaper, kontakta institutionen.
Övriga föreskrifter
För tillfredställande studier förutsätts goda kunskaper i gymnasieskolans samhällsorienterande ämnen. Då merparten av litteraturen är på engelska förutsätts de studerande dessutom kunna läsa och förstå engelsk text. Notera att undervisningen helt ges på engelska. För vidare information om lämpliga förkunskaper, kontakta institutionen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2023)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2021)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2016)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2014)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2012)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2012)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2011, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2011, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2009)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2009)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2007)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2012
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Development, the State, and Sustainability / Utveckling, stat och hållbarhet
-
Bigsten, Arne
Utvecklingens ekonomi och politik.
Lund: Studentlitteratur, 2003 (Lund, tur)
OBS! Icke obligatorisk litteratur (rekommenderas som bakgrund till kursen), ssk s 1-138, 173-76.
-
Sen, Amartya
Development as freedom.
Oxford: Oxford University Press, 2001
Finns även i svensk översättning, Utveckling som frihet, Daidalos.
Obligatorisk
-
Moss, Todd J.
African development : making sense of the issues and actors
Boulder: Lynne Rienner Publishers, 2007
Obligatorisk
-
The Paris Declaration on Aid Effectiveness,
12 pp. http://www.oecd.org/document/18/0,3343,en_2649_3236398_35401554_1_1_1_1,00.html
Obligatorisk
-
World development report 2010 : development and climate change
Washington, D.C.: World Bank, 2009
Chapter 1 and 2 (75 pp)
Obligatorisk
-
Easterly, William Russell
The white man's burden : why the west's efforts to aid the rest have done so much ill and so little good
Oxford: Oxford University Press, 2006
(Finns även i svensk översättning från 2008). Chapters 1-6, plus 11 (ca 300 pp of totally 420 pp).
Obligatorisk
Articles to be downloaded
International Environment and Sustainable Development
-
Elliot, Jennifer
An Introduction to Sustainable Development
Routledge, 2001
250 pages.
Obligatorisk
-
Ostrom, Elinor
Governing the commons : the evolution of institutions for collective action
Cambridge: Cambridge Univ. Press, 1990
Obligatorisk
-
Articles
Several sources,
Additional articles will be posted at Studentportalen
Obligatorisk
-
Recommended extra reading resources
xx,
World Association for Sustainable Development: http://www.worldsustainable.org/ United Nations Development Programme: http://www.undp.org/climatechange/adapt/apf.html United Nations Framework Convention on Climate Change. http://unfccc.int/2860.php The New York Times, opinion section. http://www.nytimes.com/pages/opinion/index.html
Obligatorisk
Articles to be downloaded may be changed or removed
EnGendering International Development
It is mandatory to do three readings per week from the readings provided for each week. The readings are marked with *. However, the lectures will draw on the literature assigned for the week as well as additional readings placed at the end of this course outline. Note- Due to copyright legislation the department cannot provide any copies of the book-chapters.
-
Kabbani, Rana
Imperial Fictions: Europe Myths of the Orient
Indiana University Press: Bloomington (pp. 1-13 & 67-85), 2009
To be downloaded
-
Sayyid, S
Mirror Mirror: Western Democrats, Oriental Despots?,
Ethnicities, 5; (30-50), 2005
*
Obligatorisk
-
Prakash, Gyan
Orientalism now
History & Theory vol. 34, no. 3 (199-212), 1995
-
Liddle, Joanna;
Rai, Shirin
Feminism, Imperialism and Orientalism: The Challenge of the Indian Woman
Womens History Review, Vol.7. No.4, (pp.495-519), 1998
-
Mohanty, Chandra
Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses
Feminist Review, 30, (pp.61-88), 1988
* Read this article together with Chandra Mohanty, (2004), Under Western Eyes Re-Visited: Feminist Solidarity through Anti-Capitalist Struggles, In Feminism Withour Borders: Decolonising Theory, Practicising Solidarity, by Chandra Talpade Mohanty, Duke University Press
Obligatorisk
-
Chaudhuri, Nupur
Memshahibs and their servants in nineteenth century India
Womens History Review, 3:4, (pp. 549-562), 1994
*
Obligatorisk
-
McClintock, Anne
Imperial leather : race, gender and sexuality in the colonial contest
London: Routledge, 1995
* pp 1-15
Obligatorisk
-
Thapar-Björkert, Suruchi;
Ryan, Louise
Mother India and Mother Ireland: Comparative Gendered Dialogues of Colonialism and nationalism in the early 20 century
Womens Studies International Forum, Volume 25, Issue 3, May-June, (pp. 301-313), 2002
*
Obligatorisk
-
Midgley, Clare
Gender and imperialism
Manchester: Manchester University Press, 1998
pp 1-15
-
Chadya, Joyce M
Mother Politics: Anti-colonial Nationalism and the Woman Question in Africa
Journal of Women's History - Volume 15, Number 3,(pp. 153-157), 2003
-
Johnson, Cheryl
Grass Roots Organizing: Women in Anticolonial Activity in Southwestern Nigeria
African Studies Review, Vol. 25, No. 2/3, pp. 137-157, 1982
-
Djamila Amrane-Minne, Daniele;
Abu-Haidar, Farida
Women and Politics in Algeria from the War of Independence to Our Day
Research in African Literatures, Vol.30, No.3 (62-77), 1999
-
Parpart, Jane L
Who is the 'Other'?: A Postmodern Feminist Critique of Women and Development Theory and Practice
Development and Change, Volume 24 Issue 3, Pages 439 - 464, 1993
Obligatorisk
-
Razavi, Shahra
Fitting Gender into Development Institutions
World Development, Vol.25, No.7, (1111-1125), 1997
-
Marchand, Marianne H.;
Parpart, Jane L.
Feminism, postmodernism, development
London: Routledge, 1995
pp. 11-40
-
Kabeer, Naila
Reversed realities : gender hierarchies in development thought
London: Verso, 1994
pp.69-93.
-
Chua, Peter;
Bhavnani, Kum-Kum;
Foran, John
Women, culture, development : a new paradigm for development studies?
Ingår i:
Ethnic and racial studies.*
Obligatorisk
-
Nederveen Pieterse, Jan
After Post Development
Third World Quarterly, Vol.21, No.2 (175-191), 2000
-
Lugalla, J
The Impact of Structural Adjustment Policies on Women and Childrens Health in Tanzania
Review of African Political Economy, No.63, Vol.22, March, 1995
Obligatorisk
-
Patel, Vibhuti
Women and Structural Adjustment in India
Social Scientist, Vol.22, No.3/4, (pp.16-34)., 1994
-
George, Susan
Down the Great Financial Drain: How Debt and the Washingtom Consensus destroy development and create poverty
Development, 50 (2), (4-11), 2007
Obligatorisk
-
Kaimowitz, David;
Thiele, Graham
The Effects of Structural Adjustment on Deforestation and Forest Degradation in Lowland Bolivia
World Development Vol. 27, No. 3. (505-520), 1999
-
Amalric, Franck;
Banuri, Tariq
Population: Malady or Symptom?
Third World Quarterly, Vol. 15, No. 4 (pp.691-706), 1994
-
Sudha, S;
Irudaya Rajan, S
Female Demographic Disadvantage in India 1981-1991: Sex Selective Abortions and Female Infanticide
Development and Change Vol. 30 (pp.585-618), 1999
Obligatorisk
-
Sen, Armartya
More than 100 million women are missing
Ingår i:
The New York review of books.pp 61-66
-
Bhat, R L;
Sharma, Namita
) Mising Girls: Evidence from some North Indian States
Indian Journal of Gender Studies, 13/3 (pp.351-373), 2006
Obligatorisk
-
Kaldor, Mary
New and old wars : organized violence in a global era.
Cambridge: Polity Press in association with Blackwell, 1999
pp 72-87
Obligatorisk
-
Kalyvas, Stathis N.
"New"and"old"civil wars - a valid distinction?
Ingår i:
World politics : a quarterly journal of international relationsWorld Politics 54 (pp.99-118)
Obligatorisk
-
Dowden, Richard
The Rwandan Genocide: How the Press Missed the Story
African Affairs , 103, (pp.283290), 2004
Obligatorisk
-
Keen, David
A Rational Kind of Madness
Oxford Development Studies, Vol. 25, No. 1, (pp.67-75), 1997
Obligatorisk
-
Thapar-Bjorkert, Suruchi;
Morgan, Karen;
Yuval-Davis, Nira
Framing gendered identities : local conflicts/global violence
Ingår i:
Women's studies international forum : a multidisciplinary journal ...Vol.29, Issue 5, Special Issue
Obligatorisk
-
Fluri, Jennifer
The Beautiful 'Other' a critical examination of 'western' representations of Afghan feminine corporeal modernity
2009
16:3 (pp 241-257) *
Obligatorisk
-
Alison, Miranda
Women as Agents of Political Violence: Gendering Security
Security Dialogue vol. 35, no. 4, December 2004 (pp.447-464), 2004
Obligatorisk
-
Stoler, Ann Laura
Carnal knowledge and imperial power: race and the intimate in colonial rule
Berkeley: University of California Press, c2002
* pp.41-79
Obligatorisk
-
Nagel, Joane
Masculinity and nationalism: gender and sexuality in the making of nations
Ethnic and Racial Studies, 1998
* Volume 21 Number 2 March 1998
Obligatorisk
-
Kampwirth, Karen
The Mother of the Nicaraguans: Dona Violeta and the UNOs Gender Agenda
Latin American Perspectives, 1996
Vol 23 No 1, pp 67-86
-
Burchianti, Margaret
Building Bridges of Memory: The Mothers of the Plaza de Mayo and the Cultural Politics of Maternal Memories
History and Anthropology, 2004
* Vol 15:2, pp.133-150
Obligatorisk
-
Sen, Amartya
Development as freedom.
Oxford: Oxford University Press, 2001
* Introduction, ch 1-2
Obligatorisk
-
Papart, Jane;
Connelly, Patricia;
Barriteau, V. Eudine
Theoretical Perspectives on Gender and Development
IDRC, 2000
Chapter 2,3,4
-
Corbridge, Stuart
The (im)possibility of development studies
Economy and Society, 2007
* 36:2, pp 179-211
Obligatorisk
-
Pender, John
From 'structural adjustment 'to 'comprehensive development framework': conditionality transformed?
Third World Quarterly, 2001
Vol 22, No 3, pp. 377-411
Obligatorisk
-
Cerruti, M
Economic Reform, Structural Adjustment and Female Labor Force Participation in Buenos Aires, Argentina
World Development, 2000
28(5): 879-91
-
Jackson, Cecile;
Pearson, Ruth
Feminist visions of development : gender, analysis and policy
New York: Routledge, 1998
pp. 1-15, 217-239
Obligatorisk
-
Kaldor, Mary
Inconclusive wars: is Clausewitz still relevant in these global times?
Global Policy, 2010
1(3) pp.271-281
Obligatorisk
-
Giles, Wenona Mary;
Hyndman, Jennifer
Sites of violence : gender and conflict zones
Berkeley: University of California Press, cop. 2004
pp. 24-44, Cynthia Cockburn, "The Continuum of Violence: A Gender Perspective on War and Peace"
Obligatorisk
-
Enloe, Cynthia H.
Maneuvers : the international politics of militarizing women's lives
Berkeley, Calif.: Univ. of California Press, cop. 2000
pp. 108-52, "When Soldiers Rape"
Obligatorisk
-
Harrington, Carol
Peacekeeping and Prostitution in Bosnia-Herzegovina and Kosovo
Lund University, 2003
Presented at Gender and Power in the New Europe, the 5th European Feminist Research Conference, August 20-24 (2003). Lund University, Sweden. (Available on-line)
Obligatorisk
-
Nuttall, Sarah
Girl Bodies
Social Text, 2004
Social Text 78 (22/1), pp. 17-33
Obligatorisk
-
Snyder, Cindy S.
On the battleground of women's bodies : mass rape in Bosnia-Herzegovina
Ingår i:
Affilia : journal of women and social workAffilia 21 (2): 184-195
Obligatorisk
-
Moser, Caroline O. N.;
Clark, Fiona C.
Victims, perpetrators or actors? : gender, armed conflict and political violence
London: Zed, cop. 2001
pp. 55-68, Meredith Turshen, "The Political Economy of Rape: An Analysis of Systematic Rape and Sexual Abuse of Women during armed Conflict in Africa."
Obligatorisk
Development and Armed Conflict/ Utveckling och väpnad konflikt
-
Collier, Paul.
Wars, guns, and votes : democracy in dangerous places
1. ed.: New York: Harper, 2009
Obligatorisk
-
Collier, Paul
The bottom billion : why the poorest countries are failing and what can be done about it
New York: Oxford University Press, cop. 2007
Obligatorisk
-
Engendering development : through gender equality in rights, resources, and voice
Washington, D.C.: World Bank, 2001
URL: http://www-wds.worldbank.org/external/default/main?pagePK=64193027&piPK=64187937&theSitePK=523679&menuPK=64187510&searchMenuPK=64187283&siteName=WDS&entityID=000094946_01020805393496
Obligatorisk
-
World Bank & Human Security Centre, eds.,
Miniatlas of Human Security
World Bank Publications, 2008
Also downloadable from http://www.miniatlasofhumansecurity.info/en/access.html.
Obligatorisk
-
Anderson, Mary B.
Do no harm : how aid can support peace - or war
Boulder, Colo.: Lynne Rienner, 1999
This is the same book: Anderson, Mary B. 1996. "Do no harm: Supporting Local Capacities for Peace through Aid". Cambridge: Local Capacities for Peace Project, Collaborative Development Action).
Obligatorisk
-
Söderberg Kovacs, Mimmi;
Ohlson, Thomas
Democratisation and armed conflicts
Stockholm: Sida, 2003
Obligatorisk
-
The Heart of the Matter: The Security of Women and the Security of States
Hudson, Valerie M;
Caprioli, Mary;
Ballif-Spanvill, Bonnie;
McDermott, Rose;
Emmett, Chad F
International Security 33 (3):7-45, 2008
Obligatorisk
-
Hultman, Lisa
The Power to Hurt in Civil War: The Strategic Aim of RENAMO Violence
Journal of Southern African Studies 35 (4):821-34, 2009
Obligatorisk
-
Melander, Erik;
Öberg, Magnus;
Hall, Jonathan
Are 'New Wars' More Atrocious? Battle Intensity, Civilians Killed and Forced Migration Before and After the End of the Cold War
European Journal of International Relations 15 (3): 505-536, 2009
Obligatorisk
-
Solingen, Etel
Pax Asiatica versus Bella Levantina: The Foundations of War and Peace in East Asia and the Middle East
American Political Science Review 101 (4):757-780, 2007
Obligatorisk
-
Stewart, Frances
Conflict and the Millennium Development Goals
Journal of Human Development 4 (3):325-351, 2003
Obligatorisk
-
Alao, Abiodun;
Olonisakin, Funmi
Economic Fragility and Political Fluidity: Explaining Natural Resources and Conflicts
International Peacekeeping, 2000
7:23-36
Obligatorisk
-
Grant, J. Andrew.
Diamonds, foreign aid, and the uncertain prospects for post-conflict reconstruction in Sierra Leone
Helsinki: United nations university. World institute for development economics research (UNU-WIDER), 2005
Obligatorisk
-
Krause, Keith;
Jütersonke, Oliver
Peace, Security and Development in Post-Conflict Environments
Security Dialogue, 2005
36 (4):447-462.
Obligatorisk
-
World development report. : 2011 Conflict, security, and development.
Washington, DC: World Bank, c2011
Pages 1-95. http://wdr2011.worldbank.org/fulltext
Obligatorisk
-
How to conduct a conflict analysis : conflict-sensitive development co-operation
Stockholm: Department for Cooperation with NGOs, Humanitarian Assistance and Conflict Management, Sida, 2004
Melander, Erik, Mats Bengtsson, Patrick Kratt and Inger Buxton. Stockholm: Swedish International Development Cooperation Agency.
Obligatorisk
-
Ohlson, Thomas
Understanding Causes of War and Peace
European Journal of International Relations. 14(1): 133-160., 2008
Obligatorisk