Kursplan för Skriftlig framställning
Composition
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SV078
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2007-01-18
- Inrättad av: Språkvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2012-09-26
- Reviderad av: Institutionen för nordiska språk
- Gäller från: HT 2010
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Kursplanen är fastställd av språkvetenskapliga sektionsnämnden 1998-06-03 och senast ändrad av språkvetenskapliga fakultetsnämnden 2007-01-18.
Mål
Utbildningen syftar till att ge deltagarna ökade insikter i språkfrågor och fördjupade kunskaper i skriftlig framställning. Den ska öka medvetenheten om de krav som olika språksituationer ställer, skapa förtrogenhet med språkliga hjälpmedel och ge en orientering om litteratur som berör olika sidor av språklig kommunikation.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- reflektera över skrivandets olika syften
- reflektera över och diskutera skriftspråkets norm- och genrekrav
- redogöra för skrivprocessens olika stadier
- analysera den aktuella skrivsituationen
- samla och sortera relevant material
- tillämpa de vanligaste struktureringsprinciperna
- skriva texter utifrån grundläggande norm- och genrekrav
- tillämpa funktionella bearbetningsmetoder
- använda relevanta hjälpmedel.
.
Undervisning
Undervisning ges i form av lektioner. Deltagandet är obligatoriskt.
Kursen bygger på skriftliga uppgifter av varierande typ: intervju, argumentation, ev. exkursion ingår.
Examination
Skriftliga uppgifter under kursens gång.
För student som ej godkänts på kursen anordnas tillfälle till ny examination inom rimlig tid.
En student som underkänts på kursen två gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att på egen begäran byta examinator eller examinationsform.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2010, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2007)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2012
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
-
Forsberg, Jenny
Tydliga texter : snabba skrivtips och språkråd
Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2008
-
Hellmark, Christer
Typografisk handbok.
4., omarb. och utvidgade utg.: Stockholm: Ordfront, 2000
S. 15-33.
-
Strömquist, Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
5., [omarb. och utökade] uppl.: Malmö: Gleerup, 2005
-
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
13. uppl.: Stockholm: Svenska akademien : b Norstedts akademiska förlag [distributör], 2006
-
Svenska språknämnden,
Svenska skrivregler.
2., [utök.]uppl.: Stockholm: Liber, 2000