Examensarbete i logopedi - masternivå

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3LG513

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
3LG513
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Logopedi A2E
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 29 oktober 2012
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs Logopedexamen om minst 180 hp inklusive examensarbete om minst 15 hp samt godkända kurser i statistik och forskningsmetodik om minst sammanlagt 10,5 hp varav 3 hp på avancerad nivå. För behörighet krävs även intyg från programsamordnare/kursansvarig där det framgår att godkänt projektupplägg och handledare finns.

Mål

Efter genomgången kurs ska studenten besitta kunskaper och färdigheter i att planera och genomföra ett vetenskapligt projekt samt att kunna analysera, värdera resultaten av sitt eget och andras arbeten och därtill redovisa resultaten genom såväl vetenskaplig artikel som populärvetenskaplig sammanfattning.

Studenten ska efter avklarad kurs kunna:

- identifiera och formulera hypoteser och frågeställningar inom ämnesområdet logopedi.

- visa på djupa kunskaper inom huvudområdet och kunna relatera till pågående forskning inom aktuellt ämnesområde.

- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra vetenskapliga projekt inom given tidsram samt att visa på fördjupad metodkunskap för den aktuella projektdesignen och kunna argumentera för vald teroi/modell.

- tillämpa och visa fördjupad förmåga att självständigt redovisa resultat i form av vetenskaplig rapport innehållande vetenskaplig artikel.

- tillämpa och visa fördjupad förmåga att utvärdera och försvara det egna projektet och att kritiskt granska andras vetenskapliga arbeten.

- visa förmåga att beskriva vetenskapligt projekt och resultat på ett populärvetenskapligt sätt.

- kunna kritiskt värdera betydelse av projektets resultat med utgångspunkt från tidigare publicerade arbeten, frågeställning, vald metodik och bearbetningsmetod.

- visa förmåga att värdera den akademiska, medicinska och/eller samhälleliga nyttan av såväl som begränsningar hos projekt och resultat.

- visa förmåga att värdera forskningsetiska aspekter.

Innehåll

Inom kursen skall ett självständigt projekt med anknytning till logopedisk forskning planeras, genomföras, muntligt och skriftligt redovisas samt försvaras vid ett seminarium. Projektet skall ha en klar och definierad frågeställning. Resultatet av arbetet redovisas i form av en vetenskaplig artikel med ramberättelse.

Undervisning

Projektarbetet utförs individuellt och under handledning. En detaljerad projektplan och tidsplan skall lämnas in gemensamt av student och handledare och godkännas av kursansvarig lärare innan arbetet påbörjas. Under arbetets gång skall studenten delta i forskargruppens seminarier.

Examination

För godkänd kurs krävs

- av examinator godkänd muntlig presentation och försvar av projekt

- av examinator godkänd skriftlig rapport utformad som vetenskaplig rapport innehållande artikel

- av examinator godkänd populärvetenskaplig sammanfattning på svenska

- av examinator godkänd opposition på annan students projekt

- aktivt deltagande vid minst tre andra projektpresentationer eller forskningsseminarier vid Institutionen för neurovetenskap

Övriga föreskrifter

Angående behörighet:

För behörighet krävs även intyg från programsamordnare/studierektor där det framgår att godkänt projektupplägg och handledare finns. Studenten väljer själv det område där hon/han önskar göra ett masterprojekt och kontaktar kursansvarig institution och potentiell handledare. Önskas projektet även knytas till annan svensk eller utländsk arbetsplats/organisation kan en bihandledare utses där studenten ansvarar för kontakten. När studenten har en preliminär projektplan och en godkänd handledare kan intyg utfärdas om behörig till kursen.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin