Kursplan för Pierre Bourdieus utbildningssociologi
Pierre Bourdieu's Sociology of Education
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK086
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2010-06-16
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2013-02-01
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2013
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den ges också inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning mot utbildningssociologi.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
• relatera till varandra centrala begrepp, metodologiska utgångspunkter och viktiga resultat i Pierre Bourdieus utbildningssociologiska studier
• analysera förhållandet mellan begrepp, metoder och resultat i dessa studier och diskutera utvecklingslinjerna i studierna
• använda några av de centrala begreppen i en analys av ett utbildningssociologiskt problem och motivera val av begrepp
Innehåll
Kursen avhandlar Pierre Bourdieus utbildningssociologi och tar utgångspunkt i de centrala utbildningssociologiska studierna.
Tonvikten ligger vid
• centrala begrepp, metodologiska utgångspunkter och viktiga resultat i de centrala utbildningssociologiska studierna
• förhållandet mellan begrepp, metoder och resultat i dessa studier
• användandet av begreppen i analys av utbildningssociologiska problem
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2016)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010, version 1)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2013
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
4UK086 Pierre Bourdieus utbildningshistoria, 7,5 hp. Fastställd 2013-02-01
-
Bourdieu, Pierre
Homo academicus
Paris: Éd. de Minuit, 1984
Sv övers. Bourdieu, Pierre, Homo Academicus, Symposion Stockholm/Stehag, 1996
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre
La noblesse d'État : grandes écoles et esprit de corps
Paris: Minuit, 1989
Urval 450 s. Eng övers. Bourdieu, Pierre,The State Nobility. Elite Schools in the Filed of Power, Cambridge, Polity Press, 1996
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre
Méditations pascaliennes
Paris: Seuil, 1997
Urval 200 s Eng övers. Bourdieu, Pierre, Pascalian Meditations, Camebridge, Polity Press, 2000
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre;
Passeron, Jean-Claude
La reproduction : Éléments pour une théorie du système d'enseignement
Paris,c 1970: 1970
Urval 200 s. Sv. övers. Bourdieu, Pierre & Jean Claude Passeron, Reproduktionen. Bidrag till en teori om utbildningssystemet, Lund, Arkiv, 2008
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre;
Passeron, Jean-Claude
Les héritiers : les étudiants et la culture
Paris, c 1964: 1964
Eng. övers. The Inheritors. French students and their relation to culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979 (108 s.)
Obligatorisk
Ytterligare vetenskapliga artiklar kan tillkomma efter kursledarens anvisningar.