Kursplan för Barn- och ungdomsvetenskap, centrala teorier och perspektiv

Child and Youth Studies, Central Theories and Perspectives

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4UK090
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningsvetenskap A1N, Barn- och ungdomsvetenskap A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2010-06-16
  • Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2013-02-01
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 33, 2013
  • Behörighet: Examen på grundnivå om minst 180 hp.
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den ges också inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
• visa förtrolighet med och förklara skillnader mellan olika forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap
• jämföra olika sätt att studera centrala teman inom barn- och ungdomsvetenskap
• analysera några aspekter av dessa teman sådana de framträder i olika historiska, geografiska och sociala kontexter.

Innehåll

Kursen behandlar teorier och perspektiv som varit och är centrala inom barn- och ungdomsvetenskap såsom frågor om
• barns och ungdomars aktörskap och livsvillkor
• barns och ungdomars socialisation och identitet
• barn- och ungdomskulturer och nya medier
• barn och ungdomar i urbana och rurala kontexter

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras skriftligt.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 33, 2013

4UK090 Barn- och ungdomsvetenskap, centrala teorier och perspektiv, 7,5 hp. Fastställd 2013-02-01

Litteraturlistan gäller fr.o.m. ht 2013

  • Qvortrup, Jens; Corsaro, William A.; Honig, Michael-Sebastian The Palgrave handbook of childhood studies

    Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2009

    (valda delar ca 150 s.)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Jones, Gill Youth

    Cambridge: Polity, 2009

    176 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Jenkins, Henry Sjöden, Per Konvergenskulturen : där gamla och nya medier kolliderar

    2. uppl.: Göteborg: Daidalos, 2012

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Svahn, Johanna The everyday practice of school bullying : children's participation in peer group activities and school-based anti-bullying initiatives

    Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 2012

    ca 150 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Härutöver tillkommer aktuella vetenskapliga artiklar samt valbar litteratur, vilka väljs i samråd med kursledare