Kursplan för Andraspråksinlärning i teori och praktik

Second Language Acquisition in Theory and in Practice

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5NS191
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Svenska som andraspråk G1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2013-03-20
  • Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
  • Gäller från: VT 2013
  • Behörighet: Grundläggande behörighet och Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 c/6 c)
  • Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk A inom Ämneslärarprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna

  • redogöra för centrala termer och begrepp samt modeller och teorier för andraspråksinlärning
  • definiera och redogöra hur olika faktorer påverkar andraspråksinlärningen
  • redogöra för teorier om litteracitet samt läs- och skrivutveckling på ett andraspråk
  • identifiera, kategorisera och exemplifiera inlärares muntliga och skriftliga produktion med avseende på språklig nivå och inlärningsstrategier
  • redogöra för olika undervisningsmetoder och arbetssätt i ett didaktiskt perspektiv med teoretisk förankring

Innehåll

Kursen behandlar andraspråksinlärning i ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.

Examination

Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa, anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

Övriga föreskrifter

Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: VT 2015

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Litteratur

  • Abrahamsson, Niclas Andraspråksinlärning

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Abrahamsson, Niclas; Hyltenstam, Kenneth Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning

    Ingår i:

    Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 221–258

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Axelsson, Monica; Magnusson, Ulrika Forskning om flerspråkighet och kunskapsutveckling under skolåren

    Ingår i:

    Flerspråkighet : en forskningsöversikt

    Stockholm: Vetenskapsrådet, 2012

    (2012) nr. 5 s. 247-353

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ekberg, Lena Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå

    Ingår i:

    Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 259–280

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Enström, Ingegerd Ordförråd och ordinlärning – med särskilt fokus på avancerade inlärare

    Ingår i:

    Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 169–196

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Franker, Qarin Att utveckla litteracitet i vuxen ålder – alfabetisering i en flerspråkig kontext

    Ingår i:

    Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 771–816

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gibbons, Pauline Sjöqvist, Lena Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande

    2., uppdaterade uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2013

    Läses enligt anvisningarna

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gibbons, Pauline Sandell Ring, Anniqa; Samuelsson, Inger Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet

    3. uppl.: Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2013

    Läses enligt anvisningarna

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Holmberg, Per Text, språk och lärande : Introduktion till genrepedagogik

    Ingår i:

    Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktik

    Stockholm: Stockholms universitets förlag, 2010

    s. 13–27

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Håkansson, Gisela Utveckling och variation – en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk

    Ingår i:

    Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 151–168

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lightbown, Patsy M.; Spada, Nina How languages are learned

    3. ed.: Oxford: Oxford Univ. Press, 2006

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Philipsson, Anders Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv

    Ingår i:

    Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    (2013) s. 121–150

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Referenslitteratur

  • Garlén, Claes; Sundberg, Gunlög Handbok i svenska som andraspråk

    1. uppl.: Stockholm: Norstedts akademiska förlag, 2008

    Se bibliotekets söktjänst

Versioner av litteraturlistan