Kursplan för Matematikundervisningens praktik

Mathematics Teaching Practice

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 5 högskolepoäng
  • Kurskod: 1MA257
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Matematik G2F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
  • Inrättad: 2013-05-31
  • Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
  • Gäller från: vecka 23, 2013
  • Behörighet: Matematik 60 hp
  • Ansvarig institution: Matematiska institutionen
  • Övrig(a) medverkande enhet(er): Fakulteten för utbildningsvetenskaper

Beslut och riktlinjer

Ges inom ämneslärarprogrammet.

Mål

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna

  • behandla tidigare studerade matematiska begrepp ämnesteoretiskt, historiskt och didaktiskt;
  • tillämpa problemlösningsmetodik;
  • analysera vetenskapliga matematikdidaktiska texter;
  • förklara hur föreställningar om matematik kan påverka matematiklärande.

Innehåll

Uppgiftskonstruktion. Läromedelsanalys. Problemlösning. Grundläggande matematikdidaktiska begrepp, bl.a. kunskapsbegrepp, matematisk mognad. Relationen mellan matematisk teori, didaktik och undervisning. Undervisnings- och forskningstraditioner inom matematik. Styrdokument. Jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i matematiklärande. Betyg och bedömning.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och andra gruppövningar.

Examination

Muntliga och skriftliga examinationer.

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 22, 2013

  • Matematik för lärare : Delta Didaktik Skott, Jeppe; Jess, Kristine; Hansen, Hans Christian; Lundin, Sverker Retzloff, Joachim

    Malmö: Gleerups Utbildning, 2010

    Se bibliotekets söktjänst