Kursplan för Biblioteks- och informationsvetenskap, masterkurs
Library and Information Science, Master Course
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 60 högskolepoäng
- Kurskod: 5BB008
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
ABM A2E
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2012-05-02
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen vid institutionen för ABM
- Reviderad: 2013-04-12
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen vid institutionen för ABM
- Gäller från: HT 2013
-
Behörighet:
Kursen är öppen endast för dem som inom masterprogrammet i ABM, med inriktning Biblioteks- och informationsvetenskap, uppnått 52,5 hp
- Ansvarig institution: Institutionen för ABM
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten ha uppnått följande kunskaper och färdigheter:
Moment 1
• fördjupade kunskaper om ABM-områdets vetenskapliga discipliner
• fördjupade kunskaper om vetenskapliga teorier och metoder med relevans för humaniora och samhällsvetenskap i allmänhet och för ABM-ämnena i synnerhet
• förmåga att formulera en lämplig teorianknytning till ett forskningsproblem och att välja lämplig metod för forskningsproblemet
Moment 2
• kunskaper om den praktiska verksamheten vid bibliotek eller annan informationshanterande institution
• förmåga att med hjälp av inomvetenskapliga analytiska redskap och modeller kritiskt reflektera över tillämpad praxis inom biblioteks- och annan informationshanterande verksamhet
Moment 3
• förmåga att med teoretisk förankring och metodisk stringens genomföra ett skriftligt vetenskapligt arbete inom ABM-området
• fördjupad förmåga att söka och värdera vetenskaplig information
• förmåga att självständigt identifiera och formulera en vetenskaplig frågeställning
• förmåga att anknyta en vetenskaplig undersökning till aktuell forskning och bidra till kunskapsutvecklingen
• förmåga att inta ett etiskt förhållningssätt till vetenskaplig forskning
• förmåga att presentera forskningsresultat på ett pedagogiskt sätt, enligt givna instruktioner för formalia och med en god språkbehandling
Moment 4
• fördjupade kunskaper om olika användares informationsbehov, informationsvanor och informationsanvändning
• kunskaper om informationstjänster och informationsresurser
• kunskaper om pedagogiska metoder för att förmedla information och öka tillgängligheten till information för olika användare och användargrupper
Moment 5
• kunskaper om arbetsmarknads- och kompetensfrågor
• kunskaper om projektplanering och verksamhetsutveckling med särskild inriktning mot kulturarvs- och informationshanterande institutioner.
Innehåll
Moment 1: Teori och metod för ABM, 7,5 hp
Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.
Inom momentet studeras övergripande teorier och metoder med relevans för humaniora och samhällsvetenskap i allmänhet. Syftet är vidare att fördjupa diskussionen om ABM-områdets vetenskapliga discipliner, deras relationer till andra akademiska discipliner och till varandra samt att orientera om teorier och metoder som används i forskning inom arkivvetenskapen, biblioteks- och informationsvetenskapen samt musei- och kulturarvsvetenskapen. Momentet fungerar också som en förberedelse inför moment 3 genom att studenten väljer sitt uppsatsämne och börjar formulera teorianknytning och metodval.
Moment 2: Praktik, 7,5 hp
Praktiken omfattar fem veckors sammanhängande, handledd verksamhet på bibliotek eller annan lämplig institution för informationshantering. Studenten ska i samband med praktiken i en skriftlig rapport redogöra för sina erfarenheter och, utifrån tidigare tillägnade mer teoretiska kunskaper, kritiskt reflektera över praxis på arbetsplatsen. Viss tid under praktiken reserveras för arbetet med den skriftliga uppgiften.
Praktiken är valbar och kan bytas ut mot annat moment i institutionens kursutbud. Också andra kurser inom Uppsala universitets utbud kan väljas. Det krävs dock att kursen bedöms som uppenbart relevant för ABM-området. En bedömning görs i varje enskilt fall.
Moment 3: Masteruppsats, 30 hp
Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.
Momentet ägnas åt författandet och ventileringen av ett skriftligt vetenskapligt arbete. Häri ingår även att studenten ska fördjupa sina kunskaper om hur man söker och värderar information inom forskningsområdet samt fungera som opponent vid ventilering av annan students uppsats. Arbetet påbörjas under höstterminen och slutförs under vårterminen.
Ventileringsseminarierna är öppna för samtliga studenter på masterprogrammet i ABM.
Moment 4: Informationsförmedling ur ett användarperspektiv, 7,5 hp
Momentet fokuserar huvudsakligen på pedagogiska aspekter på informationsförmedling. Det syftar till att utveckla kunskap om olika pedagogiska synsätt och om relevanta arbetsmetoder som biblioteks- och informationsvetare kan arbeta med för att öka tillgängligheten till information för olika användare och användargrupper. Momentet ger även fördjupade kunskaper om användares interaktion med informationssystem genom att frågeställningar som rör behov, sökning och användning av information studeras utifrån ett uttalat användarperspektiv.
Moment 5: Arbetsmarknad, ledarskap, projektplanering, 7,5 hp
Momentet genomförs gemensamt med inriktningarna arkivvetenskap och musei- och kulturarvsvetenskap.
Momentet fokuserar på att knyta samman den kunskap som förvärvats under utbildningens gång och omsätta denna på olika sätt som syftar till att stärka studenternas konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Den första delen av momentet fokuserar på kompetens- och arbetsmarknadsfrågor och innefattar bland annat arbete med en meritportfölj. Under momentets andra del ligger tyngdpunkten på verksamhetsutveckling och projektplanering, särskilt genom formulering av projektplaner med anknytning till kulturarvs- eller informationshanterande institutioner.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt enskild handledning.
Examination
Examination sker genom skriftlig individuell tentamen, skriftliga individuella eller gruppbaserade PM, muntlig och skriftlig seminarieredovisning av uppgifter och övningar gjorda individuellt eller i grupp samt genom framläggandet av ett examensarbete i form av en masteruppsats (inklusive opposition på annan students uppsats och närvaro vid ytterligare minst fem ventileringsseminarier). Samtliga moment på kursen bedöms med något av betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd, med undantag för moment 2 (Praktik) och moment 5 (Arbetsmarknad, ledarskap, projektplanering) vilka bedöms med något av betygen Underkänd eller Godkänd. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs minst hälften VG på ingående kursmoment.
Övergångsbestämmelser
För studenter som tidigare läst kurser som motsvarar kursmoment inom den valda inriktningen kan vissa moment behöva bytas ut mot kursmoment från de andra två inriktningarna inom masterprogrammet i ABM.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2012)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2013
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Teori och metodkurs, 7,5 hp
Gemensam litteratur för alla inriktningar (Arkiv, B-oi, Mus)
Gemensam litteratur för alla tre inriktningar: Arkivvetenskap, Biblioteks- och informationsvetenskap, Musei- och kulturarvsvetenskap
-
Ahrne, Göran
Svensson, Peter
Handbok i kvalitativa metoder
1. uppl.: Malmö: Liber, 2011
Obligatorisk
-
Callon, Michel
Tecno-Economic Networks and Irreversibility
Ingår i:
A sociology of monsters : essays on power, technology and dominationLondon: Routledge, cop. 1991
19 sidor
Obligatorisk
-
Eliasson, Annika
Kvantitativ metod från början
2., uppdaterade uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010
Obligatorisk
-
Holgersson, Ulrika
Klass : feministiska och kulturanalytiska perspektiv
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur AB, 2011
Obligatorisk
-
Månson, Per
Moderna samhällsteorier : traditioner, riktningar, teoretiker
5., rev. uppl.: Stockholm: Rabén Prisma, 1998
Kapitel 2, 3 9, 10 och 11, s. 25-99 och 305-409
Obligatorisk
Litteratur specifikt för Biblioteks- och informationsvetenskap
-
Andersen, Jack;
Hvenegaard Rasmussen, Casper;
Jochumsen, Henrik
At forstå biblioteket : en introduktion til teoretiske perspektiver
1. opl.: København: Danmarks Biblioteksforening og Danmarks Biblioteksskole, 2008
Sid. 41-61, 119-157, 217-263
-
Cox, Andrew
An exploration of the practice approach and its place in information science
Ingår i:
Journal of information science.Obligatorisk
-
Hjörland, Birger
Empiricism, rationalism and positivism in library- and information science
Ingår i:
Journal of documentation.Obligatorisk
-
Leckie, Gloria J.;
Given, Lisa M.;
Buschman, John
Critical theory for library and information science : exploring the social from across the disciplines
Santa Barbara, Calif.: Libraries Unlimited, 2010
Obligatorisk
-
Perec, Georges
Experimental Demonstration of the Tomatotopic Organization in the Soprano (Cantatrix sopranica L)
Ingår i:
SubStanceObligatorisk
-
Talja, Sanna;
Tuominen, Kimmo;
Savolainen, Reijo
Isms in information science : constructivism, collectivism and constructionism
Ingår i:
Journal of documentation.Obligatorisk
Informationsförmedling ur ett användarperspektiv
Obligatorisk kurslitteratur totalt ca 900 sidor. Ytterligare ca 100 sidor till egensökt litteratur i samband med uppgifter under momentet.
-
Aabö, Svanhild;
Audunson, Ragnar;
Vårheim, Andreas
How do public libraries function as meeting places?
Ingår i:
Library & information science research.Obligatorisk
-
Bromseth, Janne;
Darj, Frida
Normkritisk pedagogik : makt, lärande och strategier för förändring
Uppsala: Centrum för genusvetenskap, Uppsala universitet, 2010
Obligatorisk
-
Buckley, Chad E
Golden Rule Reference : Face-to-Face and Virtual
Ingår i:
The reference librarianObligatorisk
-
Carlsson, Ulla;
Johannisson, Jenny
Läsarnas marknad, marknadens läsare : en forskningsantologi
Stockholm: Fritze, 2012
Sid 95 - 155
Obligatorisk
-
Gärdén, Cecilia
Tio år med vuxnas lärande - en kunskapsöversikt med fokus på folkbibliotek och vuxnas lärande.
Högskolan i Borås, 2011
finns tillgänglig elektroniskt
Obligatorisk
-
Harris, Roma
Their little bit of ground slowly squashed into nothing : Technology, Gender, and The Vanishing Librarian
Ingår i:
Information technology in librarianship : new critical approachesWestport, Conn.: Libraries Unlimited, 2009
15 sidor
Obligatorisk
-
Hedemark, Åse
A study of Swedish children's attitudes to reading and public library activities
Ingår i:
The new review of children's literature and librarianship.2012(18):2, s. 116-127
Obligatorisk
-
Lindberg, Jenny;
Lundh, Anna Hampson
Informationskompetenser : om lärande i informationspraktiker och informationssökning i lärandepraktiker
Stockholm: Carlsson, 2009
Obligatorisk
-
Karner Schmidt, Jofrid
Bibliotekarens smak og litteraturformidlingens normer
Ingår i:
Det siviliserte informasjonssamfunn : folkebibliotekenes rolle ved inngangen til en digital tidBergen: Fagbokforl., cop. 2001
s. 292-317Obligatorisk
-
Mon, Lorri M.
Professional avatars : librarians and educators in virtual worlds
Ingår i:
Journal of documentation.Obligatorisk
-
Radford, Marie L.
The reference encounter : interpersonal communication in the academic library
Chicago: Association of College and Research Libraries, 1999
Tillgänglig i fulltext via Association of College and Research Librarians (ACRL)
Obligatorisk
-
Rothbauer, Paulette
Locating the Library as Place among Lesbian, Gay, Bisexual and Queer Patrons
Ingår i:
The library as place : history, community, and cultureWestport, Conn.: Libraries Unlimited, 2007
s. 101-115Obligatorisk
-
Rydsjö, Kerstin
Referensarbete för barn - en litteraturöversikt
Ingår i:
Barn frågar - kan biblioteket svara? : om referensarbete för barn och ungdomar.Obligatorisk
-
Schreiber, Trine;
Elbeshausen, Hans
Bibliotekarerne : en profession i et felt af viden, kommunikation og teknologi
1. udg.: Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur, 2006
Kap. 4 och 5
Obligatorisk
-
Ulvik, Synnöve;
Salvesen, Gunhild
Ethical reference practice
Ingår i:
New library world.Obligatorisk
-
Vasileiou, Magdalini;
Rowley, Jennifer
Marketing and promotion of e-books in academic libraries
Ingår i:
Journal of documentation.Obligatorisk
Arbetsmarknad, ledarskap och projektledning
-
Carlsson, Torild;
Wennersten, Lena
Äntligen måndag? : myter och möjligheter i arbetslivet
Lidingö: Langenskiöld, 2005
Obligatorisk
-
Hällsten, Freddy;
Tengblad, Stefan
Medarbetarskap i praktiken
Lund: Studentlitteratur, 2006
Obligatorisk
-
Tonnquist, Bo
Projektledning
3. uppl.: Stockholm: Bonnier utbildning, 2008
Obligatorisk
Valbar litteratur ALP
Välj litteratur om ca 400 sidor som ni sedan redovisar i ert PM. Det går att välja litteratur utanför denna lista, men motivera i så fall hur och varför ni valt denna i ert PM. Självklart kan denna valbara litteratur också nyttjas under arbetet med er projektplanering
-
Blomberg, Jesper
Myter om projekt
Stockholm: Nerenius&Santérus, 1998
-
Cameron, Fiona;
Kenderdine, Sarah
Theorizing digital cultural heritage : a critical discourse
Cambridge, Mass.: MIT Press, cop. 2007
-
Earnshaw, Rae A.;
Vince, John A.
Digital convergence : libraries of the future
London: Springer-Verlag London Limited, 2008
-
Friis Möller, Sören
From Disinterestedness to Engagement. Towards Relational Leadership in the Cultural Sector
Copenhagen Business School: Köpenhamn, 2012
-
Fristrup, Tine
Heritage learning outcomes in the Nordic and Baltic area : competence development among adults at archives and museums
Östersund: The Nordic Centre of Heritage Learning, 2012
-
Gilmore, Audrey;
Rentschler, Ruth
Changes in museum management. : A custodial or marketing emphasis?
Ingår i:
Journal of management development. -
Griffin, Des;
Abraham, Morrie;
Crawford, John
Effective Management of Museums in the 1990s. In: Curator. The Museum Journal
Curator. The Museum Journal, vol. 42 nr 1:37-53, 1999
-
Hedemark, Åse
Barn berättar : en studie av 10-åringars syn på läsning och bibliotek
Stockholm: Svensk biblioteksförening, 2011
-
Borrman, Pia;
Hedemark, Åse
Projekt sagostunden - en förstudie
Regionbibliotek Stockholm/Stockholm, 2013
-
Hernon, Peter;
Pors, Niels Ole
Library leadership in the United States and Europe : a comparative study of academic and public libraries
Santa Barbara, Calif.: Libraries unlimited, 2013
-
Insulander, Eva
Tinget, rummet, besökaren : om meningsskapande på museum
Stockholm: Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet, 2010
-
Johansson, Roger;
Berggren, Lars
Levande läromedel : [antologi]
Malmö: Lärarutbildningen, Malmö högskola, 2006
-
Lee, Charlotte P
Reconsidering Conflict in Exhibition Developments Teams
Ingår i:
Museum management and curatorship. -
Limberg, Louise;
Lundh, Anna Hampson
Skolbibliotekets roller i förändrade landskap : en forskningsantologi
Lund: BTJ förlag, 2013
-
Lund, Niels D.
Digital formidling af kulturarv : fra samling til sampling
København: Multivers, 2009
-
Merritt, Elizabeth
How to Forecast the Future of Museums.
Curator. The Museum Journal, 2011
Vol. 54, nr 1:25-34
-
Molin, Märta;
Wittgren, Bengt
Om ABM : en antologi om samverkan mellan arkiv, bibliotek och museer.
Härnösand: ABM resurs, 2005
-
Sjögren, Eva;
Lundström, Catarina;
Skånes arkivförbund,
Historia på riktigt! : arkivpedagogik i praktiken.
Lund: Skånes arkivförb., 2001
-
Sundström, Karin
Bemötande på bibliotek : både service management och solidaritet
Stockholm: Regionbibliotek Stockholm, 2008
-
Ulrich, Dave;
Smallwood, Norm
What is leadership?
Ingår i:
Advances in global leadership. -
Melander, Tony
Att lyfta blicken och bryta mönster! : metod för biblioteksutveckling
Lund: Btj, 2006
-
Hansson, Birgitta;
Lyngfelt, Anna
Pedagogiskt arbete i teori och praktik : om bibliotekens roll för studenters och doktoranders lärande
Lund: Btj, 2009
-
Ullström, Margareta
Samtal på bibliotek
BTJ/Lund, 2005
-
Paper framlagda på Mötesplatskonferensen vid Högskolan i Borås
Högskolan i Borås,
Innehåller exempel på hur man kan arbeta i olika biblioteksmiljöer och hur arbetsmarknaden ser ut. De senaste årens paper är elektroniskt tillgängliga genom Högskolan i Borås. Även Svensk Biblioteksförening och de olika region/länsbiblioteken publicerar skrifter som kan vara användbara, se respektive hemsida
-
Konferenser, litteraturtips
Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik,
Nordiskt centrum för kulturarvspedagogik anordnar konferenser och har litteraturtips som kan ge inspiration till verksamhetsutveckling, se hemsida http://nckultur.org/utforska/litteratur