Kursplan för Språkutvecklande arbetssätt i klassrummet
Language Development in the Classroom
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SV243
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska G2F,
Svenska som andraspråk G2F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2013-11-13
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2013
-
Behörighet:
Minst 60 hp i svenska språket eller 60 hp i Svenska som andraspråk.
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen kan ingå som valfri delkurs inom Svenska språket/nordiska språk C, Professionell C eller Svenska som andraspråk C.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten
- känna till aktuell forskning om elevers språkutveckling och skolans möjligheter att stödja denna
- kunna diskutera klassrumssamtalets möjligheter på ett både kritiskt och konstruktivt sätt
- visa kunskap om att i klassrummet arbeta med olika genrer
- ha kunskap om bedömning av elevers muntliga och skriftliga förmåga
- utifrån aktuell forskning reflektera över praktiskt klassrumsarbete med elevers språkutveckling
Innehåll
Syftet är att vidareutveckla studenternas språkdidaktiska kunskaper, särskilt i fråga om sådana arbetssätt i klassrummet som kan stödja elevers utveckling mot en bred repertoar, både muntligt och skriftligt. Elevers språkutveckling från förskola till gymnasieskola, men främst under tonårstiden, belyses. I kursen diskuteras genrepedagogik, klassrumssamtal samt betyg och bedömning utifrån aktuell språkvetenskaplig och didaktisk forskning. Forskning och erfarenheter från de Nationella proven i svenska och svenska som andraspråk, som konstrueras vid Institutionen för nordiska språk, utgör en del av kursen.
Undervisning
Seminarier och olika typer av gruppövningar varvas. Under träffarna ges möjligheter såväl till diskussioner av kurslitteraturen som till reflektioner över egna undervisningserfarenheter.
Examination
Kursen examineras genom löpande examination via skrivuppgifter, och genom aktivt deltagande i seminarier, nätbaserad kommunikation och övriga verksamheter.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2018
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Aukrust, Vibeke Gr¢ver
Klassrumssamtal, deltagarstrukturer och lärande
Ingår i:
Dialog, samspel och lärandeLund: Studentlitteratur, 2003
(2003) s. 167-191Obligatorisk
-
Borgström, Eric
Skrivförmåga på prov
Svensklärarföreningens årsskrift 2012. Svenskämnet igår, idag, imorgon. Stockholm: Natur och Kultur, 2012
Obligatorisk
-
Economou, Catarina
Reading fiction in a second-language classroom
Ingår i:
Education inquiryObligatorisk
-
Enström, Ingegerd
Ordförråd och ordinlärning med särskilt fokus på avancerade inlärare
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 169196Obligatorisk
-
Gibbons, Pauline
Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
1. uppl.: Uppsala: Hallgren & Fallgren, 2010
Obligatorisk
-
Hertzberg, Frøydis;
Penne, Sylvi
Vurdering av muntlige tekster
Ingår i:
Muntlige tekster i klasserommetOslo: Universitetsforlaget, 2008
(2008) s. 86-96Obligatorisk
-
Holmberg, Per
Funktionell grammatik för textarbete i skolan
Ingår i:
Språket och kunskapen : att lära på sitt andraspråk i skola och högskola : rapport från nordisk konferens den 7-8 oktober 2005 i GöteborgGöteborg: Institutet för svenska som andraspråk, [2006]
(2006) s. 129-148Obligatorisk
-
Holmberg, Per
Textsamtal för skrivande
Ingår i:
Muntlighetens möjligheter - retorik, berättande, samtalUmeå: SMDI :b Institutionen för nordiska språk, 2009
(2009) s. 59-69 -
Ivanic, Roz
Discourses of Writing and Learning to Write
Vol 18:3: 2004
Obligatorisk
-
Myhill, Debra;
Watson, Annabel;
Newman, Ruth
Rethinking grammar in the curriculum
Ingår i:
Tolfte nationella konferensen i svenska med didaktisk inriktning : textkulturer : Karlstad 24-25 november 2016Karlstad: Centrum för språk- och litteraturdidaktik vid Karlstads universitet, 2017
(2017) s. 25-44Obligatorisk
-
Nordberg, Olle
Berättelser som förändrar: en utvärdering
Läsrörelsen, 2018
Obligatorisk
-
Nyström Höög, Catharina
Mot ökad diskursivitet? : Skrivutveckling speglad i provtexter från årskurs 5 och årskurs 9
Uppsala: Institutionen för nordiska språk, 2010
Obligatorisk
-
Palmér, Anne
Muntliga nationella prov
Ingår i:
Samspel och solostämmor : om muntlig kommunikation i gymnasieskolan = Interacting and going solo : on oral communication in upper secondary schoolsUppsala: Uppsala universitet : Swedish Science Press [distributör], 2008
(2008) s. 155-176Obligatorisk
-
Palmér, Anne
Muntligt i klassrummet : om tal, samtal och bedömning
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010
Kap. 2-7
Obligatorisk
-
Palmér, Anne;
Östlund-Stjärnegårdh, Eva
Bedömning av elevtext : enligt Lgr11 och Lgy11
1. uppl.: Stockholm: Natur & kultur, 2015
Obligatorisk
-
Skar, Gustaf
Att kvalitetssäkra bedömning
Ingår i:
Bedömning i svenskämnet : årskurs 7-9Stockholm: Svensklärarföreningen, 2015
(2015) s. 43-62Obligatorisk
-
Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i gymnasieskolans yrkesutbildning
Henning Loebl, Ingrid;
Holm, Ann-Sofie;
Holmberg, Per;
Olvegård, Lotta
Göteborgs universitet, 2016
Obligatorisk
Därutöver tillkommer en för kursen relevant avhandling som väljs i samråd med läraren.
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från VT 2018, version 2)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2018, version 1)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2013)