Kursplan för Medie- och kommunikationsvetenskap: Globala perspektiv på social förändring och digitala medier
Media and Communication Studies: Global Perspectives on Social Change and Digital Media
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 2IV141
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Medie- och kommunikationsvetenskap A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2014-10-16
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2015
-
Behörighet:
Kandidatexamen om 180 hp med ett samhällsvetenskapligt ämne som huvudområde, varav 15 hp utgörs av självständigt arbete inom huvudområdet, eller motsvarande och kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
- Ansvarig institution: Institutionen för informatik och media
Beslut och riktlinjer
Kursen ges på engelska.
Mål
Efter att ha gått kursen ska studenterna kunna:
Kunskaper och förståelse
- redovisa väsentligt fördjupad kunskap om aktuell forskning om digitala medier och social förändring utifrån ett globalt perspektiv, med ett särskilt fokus på utvecklingskontexter,
- kritiskt diskutera relationen mellan samtida digital teknologi och social förändring samt hur denna relation ser olika ut i olika kontexter och kulturer,
- visa fördjupade insikter om aktuell forskning och utveckling inom området IKT för utveckling (ICT4D),
Färdighet och förmåga
- kritiskt värdera centrala teman, teorier och frågor inom studiet av digitala medier och social förändring,
- kritiskt, kreativt och systematiskt integrera ny kunskap,
- utifrån ovanstående förståelse analysera och utvärdera existerande utvecklingspolicy inom området för IKT och social förändring,
- analysera och reflektera enskilt och i grupp kring kursens tema,
- planera, genomföra och skriva oberoende och reflekterande forskningsöversikter,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att muntligt presentera, diskutera andras och egen forskning, samt att ge konstruktiv kritik,
- inta ett globalt förankrat kritiskt förhållningssätt till information och forskning inom området för IKT, utvecklingssamarbete och utveckling,
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhälle och människors ansvar för hur den används,
Innehåll
Kursen introducerar studenterna till teorier och globala perspektiv för att analysera den roll som digitala medier och informationsteknologi spelar i utvecklingskontexter. Kursen introducerar och fördjupar begrepp som utveckling, IKT för utveckling (ICT4D) och utvecklingssamarbete. Särskilt fokus läggs digitala mediers roll i utvecklingssamarbete och hur dessa kan utvärderas.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Aktivt deltagande i seminarier samt en tentamen
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2017
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
-
Desai, Vandana;
Potter, Robert B.
The companion to development studies
3rd edition.: London: Routledge, 2014
Obligatorisk
-
Oosterlaken, Ilse
Technology and human development
London: Routledge, 2015
Obligatorisk
-
Sen, Amartya
Development as freedom
Oxford: Oxford University Press, 2001
Obligatorisk
Artiklar tillkommer vid kursstart.
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2017)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2016)