Kursplan för Utbildningssociologi, traditioner

Sociology of Education, Traditions

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4UK028
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningssociologi A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2008-03-11
  • Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2015-03-11
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2015
  • Behörighet:

    Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.

  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi och Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning utbildningssociologi. Den kan också ges som fristående kurs.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

  • karaktärisera ett antal centrala samhällsvetenskapliga traditioner av relevans för utbildningssociologin
  • analysera skillnader och likheter mellan sådana traditioner när det gäller konstruktionen av forskningsobjekt, ställande av forskningsfrågor, och val och användning av empiriska data, forskningsmetoder och undersökningstekniker
  • genomföra kritiska analyser av hur exempel på samtida forskning är förankrad i dessa traditioner

Innehåll

Kursen behandlar centrala klassiska och nyare samhällsvetenskapliga och humanistiska författarskap och forskningstraditioner av relevans för utbildningssociologin.

Tonvikten ligger vid

  • särskilt inflytelserika klassiska och nyare författarskap samt grundläggande problem inom samhällsvetenskapen
  • samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär med särskild fokus på utbildningssociologin
  • prov på relationer mellan aktuell utbildningssociologisk forskning och klassiska och moderna forskningstraditioner.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras skriftligt.

Övriga föreskrifter

.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2015

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

  • Becker, Gary The Economic Way of Looking at Behavior: The Nobel Lecture

    Ingår i:

    Journal of political economy.

    vol. 101 (1993) nr. 3 s. 385-409

    Se bibliotekets söktjänst

  • Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude Les héritiers : les étudiants et la culture

    Paris, c 1964: 1964

    s. 7-115

    Se bibliotekets söktjänst

  • Le métier de sociologue : Préalables épistémologiques Bourdieu, Pierre; Chamboredon, Jean-Claude; Krais, Beate; Passeron, Jean-Claude

    Cinquieme edition, publié initialement 2005: Berlin ;New York: De Gruyter, 2005

    Urval, cirka 100 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

  • Broady, Donald Läsestycken för samhällsvetare

    5:e upplagan: Uppsala: SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998

    Se bibliotekets söktjänst

  • Conell, R.W Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education

    Ingår i:

    Oxford review of education

    vol. 15 (1989) nr. 3 s. 291-303

    Se bibliotekets söktjänst

  • Durkheim, Émile L'évolution pédagogique en France

    2. éd.: Paris, c 1969: 1969

    Se bibliotekets söktjänst

  • Foucault, Michel L'archéologie du savoir

    Paris: Gallimard, 1969

    Se bibliotekets söktjänst

  • Goffman, Erving Asylums : essays on the social situation of mental patients and other inmates

    Harmondsworth: Penguin, 1991

    Se bibliotekets söktjänst

  • Micro-Class Mobility : Social Reproduction in Four Countries Jonsson, Jan O.; Grusky, David B.; Di Carlo, Matthew; Pollak, Reinhard; Brinton, Mary C.

    Ingår i:

    American journal of sociology.

    vol. 114 (2009) nr. 4 s. 977-1036

    Se bibliotekets söktjänst

  • Parsons, Talcott The School Class as a Social System : Some of its functions in American society

    Ingår i:

    Harvard educational review.

    vol. 29 (1959) nr. 4 s. 298-318

    Se bibliotekets söktjänst

  • Traver, Amy Institutions and organizational change : Reforming New York City‘s public school system

    Ingår i:

    Journal of education policy

    vol. 21 (2006) nr. 5 s. 497-514

    Se bibliotekets söktjänst

Andra vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt kursledarens anvisningar.