Kursplan för Utbildningssociologi, traditioner
Sociology of Education, Traditions
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK028
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2008-03-11
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2015-03-11
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2015
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi och Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning utbildningssociologi. Den kan också ges som fristående kurs.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- karaktärisera ett antal centrala samhällsvetenskapliga traditioner av relevans för utbildningssociologin
- analysera skillnader och likheter mellan sådana traditioner när det gäller konstruktionen av forskningsobjekt, ställande av forskningsfrågor, och val och användning av empiriska data, forskningsmetoder och undersökningstekniker
- genomföra kritiska analyser av hur exempel på samtida forskning är förankrad i dessa traditioner
Innehåll
Kursen behandlar centrala klassiska och nyare samhällsvetenskapliga och humanistiska författarskap och forskningstraditioner av relevans för utbildningssociologin.
Tonvikten ligger vid
- särskilt inflytelserika klassiska och nyare författarskap samt grundläggande problem inom samhällsvetenskapen
- samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär med särskild fokus på utbildningssociologin
- prov på relationer mellan aktuell utbildningssociologisk forskning och klassiska och moderna forskningstraditioner.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt.
Övriga föreskrifter
.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2014, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2014, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2015
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Becker, Gary
The Economic Way of Looking at Behavior: The Nobel Lecture
Ingår i:
Journal of political economy. -
Bourdieu, Pierre;
Passeron, Jean-Claude
Les héritiers : les étudiants et la culture
Paris, c 1964: 1964
s. 7-115
-
Le métier de sociologue : Préalables épistémologiques
Bourdieu, Pierre;
Chamboredon, Jean-Claude;
Krais, Beate;
Passeron, Jean-Claude
Cinquieme edition, publié initialement 2005: Berlin ;New York: De Gruyter, 2005
Urval, cirka 100 sidor
-
Broady, Donald
Läsestycken för samhällsvetare
5:e upplagan: Uppsala: SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998
-
Conell, R.W
Cool Guys, Swots and Wimps: The Interplay of Masculinity and Education
Ingår i:
Oxford review of education -
Durkheim, Émile
L'évolution pédagogique en France
2. éd.: Paris, c 1969: 1969
-
Foucault, Michel
L'archéologie du savoir
Paris: Gallimard, 1969
-
Goffman, Erving
Asylums : essays on the social situation of mental patients and other inmates
Harmondsworth: Penguin, 1991
-
Micro-Class Mobility : Social Reproduction in Four Countries
Jonsson, Jan O.;
Grusky, David B.;
Di Carlo, Matthew;
Pollak, Reinhard;
Brinton, Mary C.
Ingår i:
American journal of sociology. -
Parsons, Talcott
The School Class as a Social System : Some of its functions in American society
Ingår i:
Harvard educational review. -
Traver, Amy
Institutions and organizational change : Reforming New York Citys public school system
Ingår i:
Journal of education policy
Andra vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt kursledarens anvisningar.