Kursplan för Transnationella utbildningsstrategier
Transnational Educational Strategies
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK111
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2010-12-14
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2015-03-11
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2015
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den kan också ges som fristående kurs.
Mål
Kursen syftar till att studenten ska få en mångvetenskaplig förståelse av utbildningsstrategier som överskrider nationella gränser.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- beskriva huvuddragen i den högre utbildningens och forskningens internationalisering i ett globalt, europeiskt och svenskt perspektiv
- ur ett historiskt perspektiv analysera förhållandet mellan regionalisering, nationalisering, internationalisering, globalisering och transnationalisering av utbildning
- redogöra för och analysera betydelsen av och förutsättningarna för sociala gruppers transnationella utbildningsstrategier
- beskriva och analysera hur organiseringen av internationaliseringen av utbildning och forskning påverkar desamma
Innehåll
Kursen behandlar transnationella utbildningsstrategier i ett mångvetenskapligt, historiskt och komparativt perspektiv.
Följande områden tas upp i kursen:
- huvuddragen i den högre utbildningens och forskningens internationalisering
- processer av regionalisering, nationalisering, internationalisering, globalisering och transnationalisering inom utbildningsområdet
- sociala gruppers transnationella utbildningsstartegier
- organisationen av internationalisering av högre utbildning
Undervisning
Kursen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig uppgift. Obligatorisk närvaro krävs vid ventileringen av skriftliga redovisningar.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2014)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
Litteratur
Litteraturlista
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Gäller från: HT 2015
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Brooks, Rachel;
Waters, Johanna.
Student mobilities, migration and the internationalization of higher education
Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2011
Obligatorisk
-
Börjesson, Mikael;
Broady, Donald
The Social Profile of Swedish Law Students. National Divisions and Transnational Educational Strategies
Ingår i:
Retfærd : nordisk juridisk tidsskriftObligatorisk
-
Chen, Tse-Mei;
Barnett, George A.
Research on International Student Flows from a Macro Perspective : A network analysis of 1985, 1989 and 1995.
Ingår i:
Higher EducationObligatorisk
-
Findlay, Allan M.
An Assessment of Supply and Demand-side Theorization of International Student Mobility
Ingår i:
International migration.Obligatorisk
-
Healey, Nigel M.
"Is Higher Education in Really 'Internationalising'?"
Ingår i:
Higher EducationObligatorisk
-
Marginson, Simon
Dynamics of national and global competition in higher education
Ingår i:
Higher Education40 s.
Obligatorisk
-
Sassen, Saskia
Sociology of globalization
New York: W.W. Norton, 2006
Obligatorisk
-
Wedlin, Linda
"Going global: Rankings as rhetorical devices to construct an international field of management education"
Ingår i:
Management learning : the international journal for managerial and organizational learning and developmentObligatorisk
-
Americanization and UK higher education : Towards a history of transatlantic influence on policy and practice
Smith, David;
Baston, Lewis;
Bocock, Jean;
Scott, Peter
Ingår i:
Journal of education policyObligatorisk
-
Teichler, U
The changing debate on internationalization of higher education
Ingår i:
Higher EducationObligatorisk
-
Weenink, Don
Cosmopolitanism as a Form of Capital : Parents Preparing their Children for a Globalizing World
Ingår i:
Sociology.Obligatorisk
-
Brown, Phillip;
Lauder, Hugh
"Globalisation, knowledge and the myth of the magnet economy"
Ingår i:
Globalisation, societies and education.Obligatorisk
-
Robertson, Susan L.;
Bonal, Xavier;
Dale, Roger
GATS and the Education Service Industry : The Politics of Scale and Global Reterritorialization
Ingår i:
Comparative education review.Obligatorisk
-
MacHardy, Karin J.
Cultural capital, family strategies and noble identity in early modern Habsburg Austria 1579-1620
Ingår i:
Past & presentObligatorisk
-
Spring, Joel H.
Globalization of education : an introduction
New York, NY: Routledge, 2008
Obligatorisk
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2017)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2016)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2015)