Kursplan för Transnationella utbildningsstrategier

Transnational Educational Strategies

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4UK111
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningssociologi A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2010-12-14
  • Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2015-03-11
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2015
  • Behörighet:

    Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.

  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ges inom masterprogrammet i utbildningsvetenskap. Den kan också ges som fristående kurs.

Mål

Kursen syftar till att studenten ska få en mångvetenskaplig förståelse av utbildningsstrategier som överskrider nationella gränser.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  • beskriva huvuddragen i den högre utbildningens och forskningens internationalisering i ett globalt, europeiskt och svenskt perspektiv
  • ur ett historiskt perspektiv analysera förhållandet mellan regionalisering, nationalisering, internationalisering, globalisering och transnationalisering av utbildning
  • redogöra för och analysera betydelsen av och förutsättningarna för sociala gruppers transnationella utbildningsstrategier
  • beskriva och analysera hur organiseringen av internationaliseringen av utbildning och forskning påverkar desamma

Innehåll

Kursen behandlar transnationella utbildningsstrategier i ett mångvetenskapligt, historiskt och komparativt perspektiv.

Följande områden tas upp i kursen:

  • huvuddragen i den högre utbildningens och forskningens internationalisering
  • processer av regionalisering, nationalisering, internationalisering, globalisering och transnationalisering inom utbildningsområdet
  • sociala gruppers transnationella utbildningsstartegier
  • organisationen av internationalisering av högre utbildning

Undervisning

Kursen består av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom en skriftlig uppgift. Obligatorisk närvaro krävs vid ventileringen av skriftliga redovisningar.

Litteratur

Litteraturlista

Det finns en senare version av litteraturlistan.

Gäller från: HT 2015

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

  • Brooks, Rachel; Waters, Johanna. Student mobilities, migration and the internationalization of higher education

    Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2011

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Börjesson, Mikael; Broady, Donald The Social Profile of Swedish Law Students. National Divisions and Transnational Educational Strategies

    Ingår i:

    Retfærd : nordisk juridisk tidsskrift

    vol. 29 (2006) nr. 3/114 s. 80-107

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Chen, Tse-Mei; Barnett, George A. Research on International Student Flows from a Macro Perspective : A network analysis of 1985, 1989 and 1995.

    Ingår i:

    Higher Education

    vol. 39 (2000) nr. 4 s. 435-453

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Findlay, Allan M. An Assessment of Supply and Demand-side Theorization of International Student Mobility

    Ingår i:

    International migration.

    vol. 49 (2011) nr. 2 s. 162-190

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Healey, Nigel M. "Is Higher Education in Really 'Internationalising'?"

    Ingår i:

    Higher Education

    vol. 55 (Mar. 2008) nr. 3 s. 333-355

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Marginson, Simon Dynamics of national and global competition in higher education

    Ingår i:

    Higher Education

    (2006) nr. 52 s. 1–39

    40 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Sassen, Saskia Sociology of globalization

    New York: W.W. Norton, 2006

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Wedlin, Linda "Going global: Rankings as rhetorical devices to construct an international field of management education"

    Ingår i:

    Management learning : the international journal for managerial and organizational learning and development

    vol. April 2011 nr. 42 s. 199-218, first published on January 10, 2011 doi:10.1177/1350507610389683

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Americanization and UK higher education : Towards a history of transatlantic influence on policy and practice Smith, David; Baston, Lewis; Bocock, Jean; Scott, Peter

    Ingår i:

    Journal of education policy

    vol. 17 (2002) nr. 4 s. 443-461

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Teichler, U The changing debate on internationalization of higher education

    Ingår i:

    Higher Education

    vol. 48 (2004) nr. 1 s. 5-26

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Weenink, Don Cosmopolitanism as a Form of Capital : Parents Preparing their Children for a Globalizing World

    Ingår i:

    Sociology.

    vol. 42 (2008) nr. 6 s. 1089-1106

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Brown, Phillip; Lauder, Hugh "Globalisation, knowledge and the myth of the magnet economy"

    Ingår i:

    Globalisation, societies and education.

    vol. 4:1 (2006) s. 25-57. To link to this article: DOI: 10.1080/14767720600555046

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Robertson, Susan L.; Bonal, Xavier; Dale, Roger GATS and the Education Service Industry : The Politics of Scale and Global Reterritorialization

    Ingår i:

    Comparative education review.

    vol. 46 (2002) nr. 4 s. 472-495

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • MacHardy, Karin J. Cultural capital, family strategies and noble identity in early modern Habsburg Austria 1579-1620

    Ingår i:

    Past & present

    (1999) nr. 163 s. 36-75

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Spring, Joel H. Globalization of education : an introduction

    New York, NY: Routledge, 2008

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Versioner av litteraturlistan