Kursplan för Litteracitet ur ett andraspråksperspektiv
Literacy from an L2 Perspective
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS198
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk G2F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2015-03-16
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2015
-
Behörighet:
60 hp i ett språkvetenskapligt ämne
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den ingår som valfri delkurs på Svenska som andraspråk C, Professionell svenska C, Svenska språket/nordiska språk C eller Svenska 4 inom lärarutbildningen.
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för teorier om litteracitet och litteracitetsbegreppets framväxt
- visa insikt i och diskutera olika förutsättningar för litteracitet hos individer i olika åldrar och med olika språklig och social bakgrund
- jämföra och kritiskt värdera olika didaktiska val för att främja litteracitet med fokus på flerspråkiga individer
- beskriva och analysera andraspråkstalares litteracitetsutveckling
- redogöra för och kritiskt diskutera hur litteracitet kan ge delaktighet i textgemenskaper i utbildning, yrkesliv och samhälle.
Innehåll
Kursen riktar sig till lärare och andra som är intresserade av flerspråkighet och litteracitet. Kursen behandlar olika teorier om litteracitet samt litteracitetsbegreppets framväxt. Härvid avser litteracitet deltagande i och medskapande av sociala praktiker, där text på olika sätt ingår, och omfattar även attityder och värderingar kopplade till dessa praktiker. Vidare diskuteras olika förutsättningar för litteracitet hos individer i olika åldrar med olika språklig och social bakgrund. Olika didaktiska val för att främja litteracitet studeras, varvid andraspråkstalares litteracitetsutveckling analyseras. Därtill diskuteras hur litteracitet kan ge deltaktighet i olika textgemenskaper i olika sammanhang.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner och seminarieövningar. Obligatoriska moment förekommer.
Examination
Examinationen sker genom aktivt deltagande i seminarier samt genom muntliga och skriftliga uppgifter.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2017, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2017, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2015
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Domeij, Richard;
Karlsson, Ola
Delaktig i det digitala samhället - ett flerspråkigt perspektiv
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. s. 519-543Obligatorisk
-
Wedin, Åsa;
Hedman, Christina
Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2013
Läses enligt anvisningar.
Obligatorisk
-
Franker, Qarin
Bildvalet har betydelse
Ingår i:
Språk och lärande : = Language and learning : rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008 papers from the ASLA symposium in Stockholm, 7-8 November 2008Uppsala: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2009
(2009) s. 97-117Obligatorisk
-
Gee, James Paul
Social linguistics and literacies : ideology in discourses
4th ed.: London: Routledge, [2011], c2012
Obligatorisk
-
Kliefgen, Jo Anne
Communicative Practices at Work : Multimodality and Learning in a High-Tech Firm
Clevedon: Channel View Publications, 2013
Kapitel 3 och 4.
Obligatorisk
-
Lea, Mary R.;
Street, Brian V.
Student writing in higher education: an academic literacies approach
Studies in Higher Education 23 (2), 1998
s. 157-172
Obligatorisk
-
Literacy-praktiker i och utanför skolan
Bagga-Gupta, Sangeeta;
Evaldsson, Ann-Carita;
Liberg, Caroline;
Säljö, Roger
1. uppl.: Malmö: Gleerup, 2013
Läses enligt anvisningar
Obligatorisk
-
Multilingual literacies : reading and writing different worlds
Amsterdam: J. Benjamins Pub, 2000
Läses enligt anvisningar.
Obligatorisk
-
Nelson, Marie
Jag kopierar andras mejl : Om andraspråkstalares skrivstrategier i yrkeslivet
Ingår i:
Språkinlärning, språkdidaktik och teknologi : rapport från ASLA:s höstsymposium i Lund, 8-9 november 2007 = Language learning, language teaching and technology : papers from the ASLA symposium in Lund, 8-9 November, 2007Uppsala: ASLA, 2008
(2008) s. 163-181Tillgänglig via läraren med författarens tillstånd.
Obligatorisk
Övriga titlar köpes eller lånas. De kommer också att finnas tillgängliga i institutionens bibliotek, rum 16-2038A, där de kan läsas på plats. Observera att de inte får avlägsnas från rummet!