Kursplan för Utbildningssociologi, metoder
Sociology of Education, Methods
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK027
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2008-03-11
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2015-09-09
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2016
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi.
Mål
Kursen syftar till att studenten ska förvärva insikter i utbildningssociologiska metoder, kunna konstruera ett forskningsobjekt och designa en vetenskaplig studie.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- analysera och värdera hur metoder och material samspelar med forskningsfrågor i vetenskaplig litteratur
- formulera forskningsfrågor i relation till forskningstraditioner och forskningsläge samt identifiera relevant empiri och i sammanhanget passande metoder
- använda centrala utbildningssociologiska metoder
- förhålla sig till, och tillämpa, vetenskapliga etiska principer
- genomföra kortare muntliga presentationer
Innehåll
Kursen omfattar de mest centrala metoderna inom utbildningssociologin, inklusive statistik, enkäter, intervjuer, observationer och dokumentstudier. En viktig del av kursen ägnas åt forskningsdesign, formulering av forskningsfrågor och konstruktion av forskningsobjekt. Kursen kombinerar teoretiska reflektioner över vetenskapliga metoder med praktiska tillämpningar av dessa metoder. Vetenskapliga etiska principer behandlas.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2016)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2017
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Required reading
Scientific articles corresponding to about 150 pages will be added by the course management.
-
Passeron, Jean-Claude;
Bourdieu, Pierre;
Chamboredon, Jean-Claude
The Craft of Sociology : Epistemological Preliminaries
Berlin: De Gruyter, 1991
urval ca 100 pp.
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre;
Accardo, Alain
The weight of the world : social suffering in contemporary society
Cambridge, UK: Polity Press, 1999
"Understanding" 20 pp.
Obligatorisk
-
Buckingham, Alan;
Saunders, Peter
The survey methods workbook : from design to analysis
Cambridge, UK: Polity, 2004
309 pp.
Obligatorisk
-
Hermerén, Göran
Good research practice
Stockholm: The Swedish Research Council, 2011
129 pp.
Obligatorisk
-
Fetterman, David M.
Ethnography : step-by-step
3. ed.: London: SAGE, 2007
173 pp
Obligatorisk
-
Winther Jørgensen, Marianne;
Phillips, Louise
Discourse analysis as theory and method
London: Sage Publications Ltd., 2002
229 pp.
Obligatorisk
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från VT 2017)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2016)