Kursplan för Samtida transformationer av utbildningssystem

Current Transformations of Educational Systems

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4PE118
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningsvetenskap A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2015-03-11
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2015
  • Behörighet:

    Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.

  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi och Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning utbildningssociologi. Den kan också ges som fristående kurs.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • redogöra för framväxten av nya styrningsmodeller och analysera hur dessa förändrat samtida utbildningssystem
  • jämföra utbildningssystemens transformationer i olika länder och analysera likheter och skillnader avseende struktur, organisering och användning
  • analysera hur utbildningens omorganisering såsom marknadisering, privatisering och internationalisering förändrat villkoren för institutioner, professioner och sociala grupper
  • genomföra kortare muntliga presentationer

Innehåll

Kursen behandlar samtida transformationer av utbildningssystem i olika länder. Det är särskilt framväxten av nya styrmodeller och utbildningens marknadisering, privatisering och internationalisering som står i fokus och hur detta förändrat villkoren för utbildningsinstitutioner, professioner och sociala grupper.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Kursen examineras skriftligt och muntligt.

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2015

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

  • Abbott, Andrew Delano. The system of professions : an essay on the division of expert labor

    Enskede: TPB, 2008

    pp. 1-113

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Aspers, Patrik Markets

    2011

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Ball, Stephen Privatising education policy, privatising educational research

    Ingår i:

    Journal of education policy

    vol. 24 (2009) nr. 1 s. 83-99

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Evetts, J. Introduction: Trust and Professionalism: Challenges and occupational changes

    Ingår i:

    Current sociology

    vol. 54 (2006a) s. 515-531

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Fligstein, Neil; Dauter, Luke The Sociology of Market

    Ingår i:

    Annual review of sociology.

    (2007) nr. 33 s. 105-128

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gewirtz, Sharon The managerial school : post-welfarism and social justice in education

    London: Routledge, 2002

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Goyette, Kimberly A.; Lareau, Annette Choosing homes, choosing schools

    New York, New York: Russell Sage Foundation, [2014]

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Lubienski, Christopher; Gulosino, Charisse; Weitzel, Peter School and Competitive Incentives : Mapping the Distribution of Educational Opportunities across Local Education Markets

    Ingår i:

    American journal of education

    vol. 8 (2009) nr. 4 s. 601-647

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nowotny, Helga; Limoges, Camille; Gibbons, Michael New Production of Knowledge

    Sage Publications, 1994

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Josephson, Peter; Karlsohn, Thomas; Östling, Johan The Humboldtian tradition : origins and legacies

    Leiden: Brill, [2014]

    Kapitel: Hasselberg, Ylva: "Reclaiming norms: The value of normative structures for the university as workplace and enterprise."

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Rider, Sharon; Hasselberg, Ylva; Waluszewski, Alexandra Transformations in Research, Higher Education and the Academic Market : The Breakdown of Scientific Thought

    Dordrecht: Springer Netherlands, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Troman, Geoff The rise of the new professionals? : The structuring of primary teachers' work and professionalism.

    Ingår i:

    British journal of sociology of education.

    vol. 17 (1996) nr. 4 s. 473-487

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • van Zanten, Agnes A good match: appraising worth and estimating quality in school choice

    Ingår i:

    Constructing quality : the classification of goods in markets

    Oxford: Oxford University Press, 2013

    Chapter available as e-bok

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk