Kursplan för Samtida transformationer av utbildningssystem
Current Transformations of Educational Systems
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4PE118
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningsvetenskap A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2015-03-11
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2015
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi och Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning utbildningssociologi. Den kan också ges som fristående kurs.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- redogöra för framväxten av nya styrningsmodeller och analysera hur dessa förändrat samtida utbildningssystem
- jämföra utbildningssystemens transformationer i olika länder och analysera likheter och skillnader avseende struktur, organisering och användning
- analysera hur utbildningens omorganisering såsom marknadisering, privatisering och internationalisering förändrat villkoren för institutioner, professioner och sociala grupper
- genomföra kortare muntliga presentationer
Innehåll
Kursen behandlar samtida transformationer av utbildningssystem i olika länder. Det är särskilt framväxten av nya styrmodeller och utbildningens marknadisering, privatisering och internationalisering som står i fokus och hur detta förändrat villkoren för utbildningsinstitutioner, professioner och sociala grupper.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2015
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Abbott, Andrew Delano.
The system of professions : an essay on the division of expert labor
Enskede: TPB, 2008
pp. 1-113
Obligatorisk
-
Aspers, Patrik
Markets
2011
Obligatorisk
-
Ball, Stephen
Privatising education policy, privatising educational research
Ingår i:
Journal of education policyObligatorisk
-
Evetts, J.
Introduction: Trust and Professionalism: Challenges and occupational changes
Ingår i:
Current sociologyObligatorisk
-
Fligstein, Neil;
Dauter, Luke
The Sociology of Market
Ingår i:
Annual review of sociology.Obligatorisk
-
Gewirtz, Sharon
The managerial school : post-welfarism and social justice in education
London: Routledge, 2002
Obligatorisk
-
Goyette, Kimberly A.;
Lareau, Annette
Choosing homes, choosing schools
New York, New York: Russell Sage Foundation, [2014]
Obligatorisk
-
Lubienski, Christopher;
Gulosino, Charisse;
Weitzel, Peter
School and Competitive Incentives : Mapping the Distribution of Educational Opportunities across Local Education Markets
Ingår i:
American journal of educationObligatorisk
-
Nowotny, Helga;
Limoges, Camille;
Gibbons, Michael
New Production of Knowledge
Sage Publications, 1994
Obligatorisk
-
Josephson, Peter;
Karlsohn, Thomas;
Östling, Johan
The Humboldtian tradition : origins and legacies
Leiden: Brill, [2014]
Kapitel: Hasselberg, Ylva: "Reclaiming norms: The value of normative structures for the university as workplace and enterprise."
Obligatorisk
-
Rider, Sharon;
Hasselberg, Ylva;
Waluszewski, Alexandra
Transformations in Research, Higher Education and the Academic Market : The Breakdown of Scientific Thought
Dordrecht: Springer Netherlands, 2013
Obligatorisk
-
Troman, Geoff
The rise of the new professionals? : The structuring of primary teachers' work and professionalism.
Ingår i:
British journal of sociology of education.Obligatorisk
-
van Zanten, Agnes
A good match: appraising worth and estimating quality in school choice
Ingår i:
Constructing quality : the classification of goods in marketsOxford: Oxford University Press, 2013
Chapter available as e-bok
Obligatorisk