Svenska 3 för blivande ämneslärare i gymnasiet

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5SV207

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5SV207
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Litteraturvetenskap G1F, Svenska G1F, Utbildningsvetenskap G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 26 augusti 2015
Ansvarig institution
Institutionen för nordiska språk

Allmänt

Kursen ges inom Ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnaiseskolan. Kursen ingår i tredje terminens ämnesstudier i svenska.

Kursansvarig institution: Institutionen för nordiska språk. Kursen ges i samverkan med Litteraturvetenskapliga institutionen.

Behörighetskrav

Svenska 1, 30 hp, och minst 22,5 hp från Svenska 2

Mål

Syftet med kursen är att ge fördjupade kunskaper om svenska språkets struktur och särart, översiktlikga kunskaper i språk- och stilhistoria , samt om populärkultur riktad till barn och ungdom med fokus på olika former av drama inom teater, film och TV. Syftet är också att vidareutveckla och fördjupa både kunskaper i svenskämnets didaktik som inhämtats på tidigare nivåer och färdigheter i vetenskapligt skrivande samt läsande av vetenskaplig text. I det vetenskapliga skrivandet ingår även nödvändiga tekniska färdigheter vad gäller materialsökning, formalia och språkbehandling.

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • redogöra för svenska språkets särart och utveckling från äldsta tid till nutid, också ur ett didaktiskt perspektiv
  • relatera texter från skilda tider till språkets utveckling och samhällsutvecklingen
  • analysera hur olika berättelser gestaltas i olika medier
  • redovisa en utvecklad kunskap om olika populärkulturella uttrycksformer med särskild inriktning på barn- och ungdomskultur
  • skilja mellan olika former av dramatik samt redogöra för hur drama gestaltas på teater, film och TV
  • uppvisa god kännedom om svenskämnets didaktik och aktuella styrdokument
  • diskutera och tillämpa kunskap om betyg och bedömning inom ämnet svenska
  • kritiskt bedöma undervisningsmetoder och inlärningsstrategier
  • uttrycka sig väl i tal och skrift, dvs. uttrycka sig i huvudsak korrekt och med för situationen lämplig stilnivå
  • genomföra en mindre, vetenskaplig undersökning med relevant ämnesdidaktisk metod och i en god språklig form samt utformad i enlighet med nödvändiga tekniska färdigheter (såsom materialsökning och formalia)
  • redovisa förmåga att granska andras vetenskapliga texter.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

1. L5. Berättande i mångmediala miljöer, 7,5 hp

Kursen tar upp olika populärkulturella uttrycksformer med särskild inriktning på barn- och ungdomskultur. I kursen ingår dessutom läsning av några klassiska och moderna dramer med beaktande av att de skrivits för scenen. Gestaltningsprocesser då en dramatiskt text omvandlas till en föreställning studeras och analyseras. Visning och seminariediskussion görs även av filmiskt gestaltat drama, spelfilmer samt avsnitt ur TV-serier.

2. N5. Svenska språket i tid och rum, 7,5 hp

Svenska språket studeras i ett typologiskt, genetiskt och historiskt perspektiv. Förmågan att förstå och språkligt belysa svenska texter från skilda tider tränas, vilket aktualiserar såväl viss förtrogenhet med historiska ordböcker som kunskaper i språkets struktur, ordförrådets utveckling och äldre texters ortografi. Språkhistoriska frågor diskuteras ur ett didaktiskt perspektiv. Också samspelet mellan språk och samhälle, mellan inhemskt arv och utländst inflytande tas upp.

3. L6/N6. Ämnesdidaktisk teori och metod, 7,5 hp

I kursen presenteras olika ämnesdidaktiska perspektiv, liksom en historisk överblick över svenskämnets didaktik. Kursen behandlar betyg och bedömning, både teoretiskt och praktiskt. Därutöver ingår att utarbeta och redovisa ett antal lektionsplaneringar samt att utvärdera och diskutera andra studenters lektionsplaneringar.

4. L7/N7. Uppsats, 7,5 hp

Under uppsatskursen ska studenten skriva en uppsats omfattande ca 10-12 sidor, varvid vetenskapligt skrivande tränas, inkluderande den studerandes förmåga att applicera ämnesdidaktisk teori och metod på relevant material samt granskning av och opposition på andras uppsatser.

Undervisning

Undervisningen inom kurserna L5, N5, L6/N6 sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Obligatoriska moment förekommer. Kursen L7/N7, uppsatskursen, består dels av eget uppsatsförfattande, dels av förberedande obligatoriska metodseminarier, uppsatshandledning och uppsatsventilering.

Examination

Examinationen sker i form av aktivt deltagande i seminarierna och/eller skriftlig alternativt muntlig redovisning, alternativt skriftlig eller muntlig tentamen. Kursen L7/N7, uppsatskursen, examineras förutom genom uppsatsen också genom aktivt deltagande i seminarierna samt genomförande av en oppositionsuppgift. Den studerande äger rätt till handledning under ordinarie kurstid.

För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.

För student som inte blivit godkänd i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin