Kursplan för Andraspråksinlärning i teori och praktik
Second Language Acquisition in Theory and in Practice
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS191
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska som andraspråk G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2013-03-20
- Inrättad av: Institutionen för nordiska språk
- Reviderad: 2015-06-10
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2015
- Behörighet: Grundläggande behörighet och Engelska 6, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Engelska B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 c/6 c)
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Beslut och riktlinjer
Kursen är en fristående kurs. Den samläses med Svenska som andraspråk A inom Ämneslärarprogrammet.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna
- redogöra för centrala termer och begrepp samt modeller och teorier för andraspråksinlärning
- redogöra för och exemplifiera hur olika faktorer kan påverka andraspråksinlärningen
- redogöra för teorier om litteracitet samt läs- och skrivutveckling på ett andraspråk
- analysera inlärares muntliga och skriftliga produktion med avseende på språklig nivå och inlärningsstrategier
- redogöra för och jämföra olika undervisningsmetoder och arbetssätt i ett didaktiskt perspektiv med teoretisk förankring
Innehåll
Kursen behandlar andraspråksinlärning i ett teoretiskt och didaktiskt perspektiv.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer samt även andra självständiga arbeten och fältstudier.
Examination
Kursen examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga arbeten bedöms studentens förmåga att skriva korrekt och funktionell sakprosa, anpassad till situation och genre. Student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Övriga föreskrifter
Kursen får ej medtagas i examen som fristående kurs om motsvarande moment lästs inom annan kurs som ingår i examen.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2013)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2015
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
-
Abrahamsson, Niclas
Andraspråksinlärning
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009
Obligatorisk
-
Abrahamsson, Niclas;
Hyltenstam, Kenneth
Mognadsbegränsningar och den kritiska perioden för andraspråksinlärning
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 221258Obligatorisk
-
Ekberg, Lena
Grammatik och lexikon i svenska som andraspråk på nästan infödd nivå
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 259280Obligatorisk
-
Enström, Ingegerd
Ordförråd och ordinlärning med särskilt fokus på avancerade inlärare
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 169196Obligatorisk
-
Franker, Qarin
Att utveckla litteracitet i vuxen ålder alfabetisering i en flerspråkig kontext
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 771816Obligatorisk
-
Gibbons, Pauline
Sandell Ring, Anniqa;
Samuelsson, Inger
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
3. uppl.: Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2013
Läses enligt anvisningarna
Obligatorisk
-
Holmberg, Per
Text, språk och lärande : Introduktion till genrepedagogik
Ingår i:
Symposium 2009 : genrer och funktionellt språk i teori och praktikStockholm: Stockholms universitets förlag, 2010
s. 1327Obligatorisk
-
Håkansson, Gisela
Utveckling och variation en tillämpning av processbarhetsteorin på svenskt inlärarspråk
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 151168Obligatorisk
-
Lightbown, Patsy M.;
Spada, Nina
How languages are learned
4. ed.: Oxford: Oxford univ. press, 2013
Obligatorisk
-
Philipsson, Anders
Svenskans morfologi och syntax i ett andraspråksperspektiv
Ingår i:
Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
(2013) s. 121150
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2015)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2015)