Kursplan för Utbildningssociologi, traditioner

Sociology of Education, Traditions

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4UK028
  • Utbildningsnivå: Avancerad nivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningssociologi A1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2008-03-11
  • Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2015-08-17
  • Reviderad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2015
  • Behörighet:

    Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.

  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi och Masterprogrammet i utbildningsvetenskap med inriktning utbildningssociologi. Den kan också ges som fristående kurs.

Mål

Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna

  • karaktärisera ett antal centrala samhällsvetenskapliga traditioner av relevans för utbildningssociologin
  • analysera skillnader och likheter mellan sådana traditioner när det gäller konstruktionen av forskningsobjekt, ställande av forskningsfrågor, och val och användning av empiriska data, forskningsmetoder och undersökningstekniker
  • analysera förhållandet mellan utbildning och social klass

Innehåll

Kursen behandlar centrala klassiska och nyare samhällsvetenskapliga och humanistiska författarskap och forskningstraditioner av relevans för utbildningssociologin.

Tonvikten ligger vid

  • särskilt inflytelserika klassiska och nyare författarskap samt grundläggande problem inom samhällsvetenskapen
  • samhällsvetenskaplig begreppsapparat och vokabulär med särskild fokus på utbildningssociologin
  • förhållandet mellan utbildning och social klass

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras skriftligt.

Övriga föreskrifter

.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: HT 2015

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

  • Becker, Gary The Economic Way of Looking at Behavior: The Nobel Lecture

    Ingår i:

    Journal of political economy.

    vol. 101 (1993) nr. 3 s. 385-409

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bourdieu, Pierre La distinction : critique sociale du jugement

    Paris: Ed. de minuit, 1979

    s. 1-187, 188 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Bowles, Samuel; Gintis, Herbert Schooling in capitalist America : educational reform and the contradictions of economic life

    New York: Basic Books, 1976

    s. 1-243, 244 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Broady, Donald Läsestycken för samhällsvetare

    5:e upplagan: Uppsala: SEC/ILU. Rapporter från Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi nr 6., 1998

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Crompton, Rosemary Class and stratification

    3. ed.: Cambridge: Polity, 2008

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Durkheim, Émile L'évolution pédagogique en France

    2. éd.: Paris, c 1969: 1969

    205-400, 196 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Foucault, Michel L'archéologie du savoir

    Paris: Gallimard, 1969

    s. 1-102

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Goffman, Erving Asylums : essays on the social situation of mental patients and other inmates

    Harmondsworth: Penguin, 1991

    s. 1-124

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Le métier de sociologue : Préalables épistémologiques Bourdieu, Pierre; Chamboredon, Jean-Claude; Krais, Beate; Passeron, Jean-Claude

    Cinquieme edition, publié initialement 2005: Berlin ;New York: De Gruyter, 2005

    Urval, cirka 100 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Moi, Toril Simone de Beauvoir : the making of an intellectual woman

    2. ed.: Oxford: Oxford University Press, 2008

    s. 1-114, 115 s.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Parsons, Talcott The School Class as a Social System : Some of its functions in American society

    Ingår i:

    Harvard educational review.

    vol. 29 (1959) nr. 4 s. 298-318

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Andra vetenskapliga artiklar kan tillkomma enligt kursledarens anvisningar.