Kursplan för Motion capture för spel
Motion Capture for Games
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5SD506
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.Avancerad nivå
A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras. - Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2015-11-04
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2015-11-04
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: vecka 26, 2016
- Behörighet: Grundläggande behörighet
- Ansvarig institution: Institutionen för speldesign
Beslut och riktlinjer
Kursen ges inom biområdet Gestaltning i konvergerande medier
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- identifiera de olika typerna av motion capture-teknik och när man använder dem,
- identifiera fördelar och begränsningar med motion capture för animering,
- beskriva ett produktionsflöde för att hämta in inspelade rörelsedata och hur de kan integreras i en spel produktion,
- spela in och bearbeta motion capture-data med hjälp av ett optiskt motion capture-system,
- visa grundläggande färdigheter i att instruera de agerande och se till att alla säkerhetskrav är uppfyllda, samt
- förstå och kunna tillämpa principerna för animaton inom spel och film för att kunna omvandla motion capture-data till animation.
Innehåll
Kursen består av föreläsningar och workshops med fokus på användning av motion capture för spelproduktion. Studenterna arbetar i grupp och individuellt med att lära sig de bästa arbetsmetoderna när det gäller användning av specialutrustning för motion capture.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och workshops.
Examination
Studenterna bedöms genom praktiska uppgifter, workshops och skriftliga reflektioner.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet accepterar inte fusk och plagiat. Studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat anmäls till rektor. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning från studier under en begränsad tid.
OBS: Endast avslutad kurs kan ingå i examen.
Övriga föreskrifter
Kursen överlappar/ersätter kursen Motion Capture för spel (5SD011) vid Uppsala universitet.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från vecka 26, 2016)
- Äldre kursplan (giltig från vecka 25, 2016)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 26, 2016
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Menache, Alberto
Understanding motion capture for computer animation
2nd ed.: Burlington, MA: Morgan Kaufmann, c2011
Obligatorisk
-
Parent, Rick.
Computer animation complete : all-in-one : learn motion capture, characteristic, point-based, and Maya winning techniques
Burlington, MA: Morgan Kaufmann Publishers, c2010
Obligatorisk
-
Hooks, Ed
Acting for animators
3. ed..: London: Routledge, 2011
Obligatorisk
Övrig kurslitteratur omfattar ca 50 sidor och tillhandahålls av kursens lärare och handledare. Totalt ca 200 sidor.