Teknikbaserad affärsutveckling och entreprenörskap

30 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1TE674

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1TE674
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Industriell teknik A1F, Teknik A1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 23 maj 2016
Ansvarig institution
Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Behörighetskrav

200 hp, varav 150 hp inom teknik/naturvetenskap/farmaci inklusive 30 hp på avancerad nivå.

Mål

Kursen består av sex delkurser med separata mål enligt nedanstående.

1. Affärsutveckling och finansiering

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för de olika komponenterna och faserna i en affärsutvecklingsprocess,
  • redogöra för vilka aktörer i innovationssystemet som är viktiga vid exploatering av tekniska idéer samt deras respektive uppgifter,
  • redogöra för olika finansieringskällor och deras för- och nackdelar som finansiärer i olika faser av ett entreprenörsföretags utveckling,
  • översiktligt analysera en marknad med särskilt fokus på kundsituationer,
  • bedöma resursbehov och hinder i den tidiga affärsutvecklingen i olika organisatoriska kontext,
  • självständigt formulera en affärsplan baserad på en teknisk utvecklingsidé, samt att med utgångspunkt i en sådan plan kunna problematisera affärsplanetänkandet, resonera om för- och nackdelar med detta, samt ange alternativa sätt att beskriva vägar till entreprenörskap.

2. Ledarskap och organisation

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • tillämpa begrepp och modeller kring ledarskap, grupprocesser och organisation, särskilt i nystartade teknikbaserade företag eller affärsprojekt,
  • kritiskt förstå ledarskap i en socio-kulturell kontext samt olika teoretiska perspektiv på dess innebörd
  • beskriva några av de metoder som finns för att praktiskt öva ledarskap och skapa förändring,
  • förklara "styrkedjans" funktionssätt, dvs. ägares, styrelses och företagslednings olika roller i samband med företagets styrning

3. Ekonomisk styrning i entreprenöriella företag

Efter godkänd kurs skall studenten kunna:

  • välja, upprätta, tolka och använda kalkyler som beslutsunderlag för det entreprenöriella företagets olika situationer,
  • tolka årsredovisningar och andra ekonomiska rapporter i entreprenöriella företag, inklusive resultaträkning, balansräkning, kassaflödesanalys och nyckeltal i dessa,
  • beskriva hur styrning av resultat, agerande, person och företagskultur fungerar i det entreprenöriella företaget,
  • utforma olika kombinationer av system för ekonomisk styrning av entreprenöriella företag.

4. Immaterialrätt och affärsjuridik

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • redogöra för de delar av juridiken (särskilt immaterialrätten) som är aktuella i samband med att nya idéer (t.ex. forskningsresultat) ska förvandlas från affärsidé till kommersiell verksamhet,
  • redogöra för hur immaterialrättsliga instrument kan utgöra (strategiska) hinder respektive stöd i en affärsutvecklingsprocess,
  • översiktligt redogöra för och analysera ett konkret händelseförlopp i såväl nationella som internationella affärsutvecklingsprocess och på ett rättsligt relevant sätt formulera aktuella och potentiella juridiska problem,
  • översiktligt redogöra för och analysera innehållet i de rättsliga regler som är tillämpliga i samband med nyföretagande och affärsutveckling,
  • demonstrera kunskaper och färdigheter inom grundläggande förhandlingsteknik.

5. Marknadsanalys och kundförståelse

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • bedöma och precisera behovet av information (om kundsituationer och marknadsförhållanden) i olika skeden av teknikbaserade affärsutvecklingsprocesser,
  • självständigt lägga upp och genomföra en marknadsundersökning i olika situationer och med olika problembakgrunder,
  • redogöra för och tillämpa grundläggande metoder för sammanställning, analys/tolkning och presentation (skriftlig och muntlig) av kvalitativa och kvantitativa empiriska material,
  • tolka och värdera resultaten av olika marknadsundersökningar i syfte att formulera relevanta handlingsprogram och möjliga konsekvenser av dessa i kommersialiseringsprocesser.

6. Att skapa värde: drivkrafter, möjlighet och risk

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • identifiera och beskriva värdeskapande i termer av drivkrafter, problemlösning, möjlighet, risk och osäkerhet, för både individ och samhälle,
  • kritiskt analysera förutsättningarna för och konsekvenserna av entreprenörskap och affärsutveckling under rådande samhällsförhållanden,
  • identifiera relevanta frågeställningar kring dessa förutsättningar och konsekvenser som knyter an till vidare samhällsfrågor (rörande exempelvis etik, genus, etnicitet, miljö, globalisering),
  • diskutera och artikulera betydelsen av förförståelse och tolkningsramar i entreprenöriella situationer,
  • jämföra, kombinera samt värdera olika perspektiv på värdeskapande processer, strategier för att hantera risk och osäkerhet, och prioriteringar mellan värden och behov, för att förstå entreprenörskap i praktiken.

Innehåll

1. Affärsutveckling och finansiering

Affärsidé, affärsplan, affärsutveckling. Marknader och marknadsutveckling. Innovationscykler. Tidig marknadskoppling och analys av kundsituationer. Det finansiella stafettloppet – från såddfinansiering till venture capital och trade sale. Innovationssystem och inkubatorsmiljöer. Krav på ledning i olika utvecklingsfaser. Belöningssystem i kunskapsföretag. Strategiska allianser. Ägarrollen i tillväxtföretag. Drivkrafter och förutsättningar för entreprenörskap och affärsutveckling samt olika roller i värdeskapande processer.

2. Ledarskap och organisation

Det dynamiska företaget präglas av både stabilitet och förändring. Det behöver med andra ord organiseras på ett sådant sätt att nya idéer kan utvecklas samtidigt som etablerade strukturer och system skall göra det möjligt att bedriva verksamheten på ett effektivt sätt. Delkursen behandlar denna viktiga balansgång mellan stabilitet och förändring. Lär- och ledarstilar, teambuilding, personlig utveckling samt gruppers psykologi och funktion. Ledarskap i kunskapsföretag.

3. Ekonomisk styrning i entreprenöriella företag

Kostnads- och intäktsanalys, produktkalkylering, investeringskalkylering, redovisning och bokföring, finansiering, finansiell analys samt ekonomistyrning behandlas som stöd för och kring det entreprenöriella företagets beslutsfattande.

4. Immaterialrätt och affärsjuridik

Företagande och juridik: introduktion till ämnet och rättskälleläran, juridiska begrepp och handelsrättslig metod, relevanta rättsområden med utgångspunkt från företag och intressenter. Avtalsrätt: allmän avtalsrätt, olika avtalstyper, kommersiella och internationella avtal, avtalsstrategier samt de särskilda frågor som är aktuella vid avtal med offentliga organ och myndigheter Bolagsrätt: grunder i allmän bolagsrätt, frågor om beslut, ansvar och företrädare i aktiebolag. Aktieägaravtal och bolagets skötsel, företrädarfrågor i praktiken. Immaterialrätt: patent, varumärke och övriga industriella immaterialrätter, industriellt rättsskydd i praktiken, licensavtal och tvångslicens. Immaterialrätt som strategiskt verktyg. Förhandlingsteknik.

5. Marknadsanalys och kundförståelse

Marknadsanalysens roll och funktion i företaget. Analys av kundsituationer. Viktiga frågor om marknaden i olika skeden av innovationsprocessen. Undersökningsdesign i olika marknadssituationer. Studier av marknadens egenskaper (storlek, segment, utveckling). Studier av marknadens/kunders funktion (marknadskanaler, köparbeteende). Studier om produktens egenskaper (kundsituationer, kunders krav på produkter/tjänster). Undersökningsmetodik: nedbrytning av syfte och huvudfrågor för en marknadsundersökning till undersökningsfrågor och mätvariabler, marknadsundersökarens verktygslåda, vanliga analystekniker och deras krav på data, olika sätt att samla, analysera/tolka, värdera och presentera empiriskt material (enkät, intervju, fokusgrupper, användartester).

6. Att skapa värde: drivkrafter, möjlighet och risk

Värdeskapande sker i en historisk, social och samhällelig kontext. Vilka är förutsättningarna för entreprenörskap under rådande samhällsförhållanden, och vilka konsekvenser kan det tänkas ha på det omgivande samhället? Undersöker förutsättningarna för att inte bara lösa redan definierade problem, utan också för att identifiera vilka de kan vara till att börja med. Strategier för att hantera osäkerhet och risk. Strategier för att prioritera mellan olika behov och möjligheter. Betonar betydelsen av förförståelse, förebilder, tolkningar och multipla perspektiv i värdeskapande situationer. Hållbar utveckling och Corporate Social Responsibility. Socialt entreprenörskap.

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. Inlämningsuppgifter och projektarbeten. Studiebesök.

Examination

Kursen består av fem delkurser som examineras separat enligt nedanstående. För godkänt resultat på en delkurs krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.

Affärsutveckling och finansiering ( 5 hp)

Skriftlig redovisning av inlämnings- och projektuppgifter, samt aktivt deltagande i obligatoriska moment. Muntlig och skriftlig tentamen.

Ledarskap och organisation ( 5 hp)

Muntlig och skriftlig tentamen, PM-uppgift, samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.

Ekonomisk styrning i entreprenöriella företag (5hp)

Muntlig och skriftlig examination.

Immaterialrätt och affärsjuridik (5 hp)

Muntlig och skriftlig examination, gruppvis examination vid seminarier, samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.

Marknadsanalys och kundförståelse ( 5 hp)

Muntlig och skriftlig examination, skriftliga och muntliga redovisningar av inlämnings- och projektuppgifter, genomförda laborationer, samt aktivt deltagande i obligatoriska moment.

Att skapa värde: drivkrafter, möjlighet och risk (5 hp)

Skriftlig och muntlig examination. Aktivt deltagande i föreläsningar, seminarier och praktiska moment.

Övriga föreskrifter

Kursen ges endast för studenter antagna till Entreprenörskolan i Uppsala. Kursen kan inte tillgodoräknas i examen tillsammans med någon av kurserna 1TE915 - Teknikbaserad affärsutveckling, 1TE916 - Teknikbaserad affärsutveckling/Marknadsanalys, 2FE824 - Ledarskap och styrning, 2HR106 - Patent, avtal och förhandling, 1TE062 - Innovationsledning eller 1TE063 Kundfokuserad produktutveckling.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin