Kursplan för Aktuella forskningsområden inom lingvistik
Current Trends in Linguistics
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5LN141
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Lingvistik A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2011-09-23
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2016-08-22
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2016
-
Behörighet:
Uppfyllda krav för kandidatexamen med lingvistik eller annat språkvetenskapligt ämne som huvudområde.
- Ansvarig institution: Institutionen för lingvistik och filologi
Beslut och riktlinjer
Kursen ges som valbar kurs inom Lingvistik D och som fristående kurs.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- förklara det vetenskapliga arbetets och forskningsmetodologins grundprinciper med referens till modern lingvistik (allmän språkvetenskap),
- redogöra för, analysera och kritiskt granska relevanta vetenskapliga artiklar inom fältet lingvistik (allmän språkvetenskap), och
- arbeta med viss grad av självständighet, klart formulera och kritiskt diskutera teoretiska och metodologiska antaganden, och göra professionellt adekvata muntliga och skriftliga presentationer av resultaten.
Innehåll
Kursen ges med olika teman från aktuella forskningsområden i lingvistik. Möjliga teman är t.ex.
- The Geometry of Meaning baserat på Gärdenfors bok med samma titel.
- Fylogenetisk analys av språk
- Grammatikalisering
- Färgsemantik
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Kursen examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter och seminariepresentationer.
Varje lärandemål bedöms som underkänt, godkänt eller väl godkänt. Godkänt på kursen ges då samtliga lärandemål är minst godkända. Om minst hälften av dessa är väl godkända ges istället betyget väl godkänd på kursen.
Övriga föreskrifter
Kursen kan väljas även om studenten tidigare läst kursen Aktuella forskningsområden inom lingvistik (5LN142).
Versioner av kursplanen
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2018
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Johansson, Sverker
Origins of language: constraints on hypotheses
Amsterdam ; Philadelphia, PA: John Benjamins Pub., 2005
Införskaffas på annat sätt (delas ut av kursansvarig):
-
Johansson, Sverker
Language Abilities in Neanderthals
Ingår i:
Annual Review of LinguisticsAnnual Reviews,
vol. 1(2) (2015) s. 1-22 -
Galantucci, Bruno
An Experimental Study of the Emergence of Human Communication Systems
Ingår i:
Cognitive science : a multidisciplinary journal of artificial intelligence, psychology, and language : [official journal of the Cognitive Science Society]Norwood, N.J.: Ablex publ. corp., [20--?]-
vol. 29 (2005) s. 737-767 -
Hammarström, Harald
Linguistic Diversity and Language Evolution
Ingår i:
Journal of Language Evolution -
Zuberbühler, KLaus
Linguistic Prerequisites in the Primate Lineage
Ingår i:
Language origins : perspectives on evolutionOxford: Oxford University Press, 2005
(2005) s. 262-282 -
Pagel, Mark
Q&A: What is human language, when did it evolve and why should we care?
Ingår i:
BMC biology.[London]: BioMed Central, c2003-
vol. 15(64) (2017) s. 1-6 -
Call, Josep
Tomasello, Michael
Does the chimpanzee have a theory of mind? 30 years later
Ingår i:
Trends in cognitive sciences.Cambridge: Elsevier, 1997-
vol. 12(5) (2008) s. 187-192 -
Zuidema, Willem
Compositional Semantics
., 2005
Ingår i : The Major Transitions in the Evolution of Language, s.83-110