Kursplan för Pierre Bourdieus utbildningssociologi
Pierre Bourdieu's Sociology of Education
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK086
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2010-06-16
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2017-11-09
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2018
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi. Den kan också ges som fristående kurs.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- relatera till varandra centrala begrepp, metodologiska utgångspunkter och viktiga resultat i Pierre Bourdieus utbildningssociologiska studier
- analysera förhållandet mellan begrepp, metoder och resultat i dessa studier och diskutera utvecklingslinjerna i studierna
- använda några av de centrala begreppen i en analys av ett utbildningssociologiskt problem och motivera val av begrepp
Innehåll
Kursen avhandlar Pierre Bourdieus utbildningssociologi och tar utgångspunkt i de centrala utbildningssociologiska studierna.
Tonvikten ligger vid
- centrala begrepp, metodologiska utgångspunkter och viktiga resultat i de centrala utbildningssociologiska studierna
- förhållandet mellan begrepp, metoder och resultat i dessa studier
- användandet av begreppen i analys av utbildningssociologiska problem
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt och muntligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2016)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2015)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2013, version 1)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010, version 1)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2018
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Bourdieu, Pierre
Homo academicus
Paris: Éd. de Minuit, 1984
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre
La noblesse d'État : grandes écoles et esprit de corps
Paris: Minuit, 1989
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre
Méditations pascaliennes
Paris: Seuil, 1997
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre;
Passeron, Jean-Claude
La reproduction : Éléments pour une théorie du système d'enseignement
Paris,c 1970: 1970
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre;
Passeron, Jean-Claude
Les héritiers : les étudiants et la culture
Paris, c 1964: 1964
Eng. översättning: The Inheritors. French students and their relation to Culture. Chicago; London: The University of Chicago Press, 1979 (108 s.)
Obligatorisk