Kursplan för Utbildningssociologi, metoder
Sociology of Education, Methods
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4UK027
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2008-03-11
- Inrättad av: Utbildningsvetenskapliga fakultetsnämnden
- Reviderad: 2017-11-09
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2019
-
Behörighet:
Examen på grundnivå om minst 180 hp varav minst 90 hp i samhällsvetenskapligt eller humanistiskt ämne.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i Masterprogrammet i utbildningssociologi.
Mål
Kursen syftar till att studenten ska förvärva insikter i utbildningssociologiska metoder, kunna konstruera ett forskningsobjekt och designa en vetenskaplig studie.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
- analysera och värdera hur metoder och material samspelar med forskningsfrågor i vetenskaplig litteratur
- formulera forskningsfrågor i relation till forskningstraditioner och forskningsläge samt identifiera relevant empiri och i sammanhanget passande metoder
- använda centrala utbildningssociologiska metoder
- förhålla sig till, och tillämpa, vetenskapliga etiska principer
- genomföra kortare muntliga presentationer
Innehåll
Kursen omfattar de mest centrala metoderna inom utbildningssociologin, inklusive statistik, enkäter, intervjuer, observationer och dokumentstudier. En viktig del av kursen ägnas åt forskningsdesign, formulering av forskningsfrågor och konstruktion av forskningsobjekt. Kursen kombinerar teoretiska reflektioner över vetenskapliga metoder med praktiska tillämpningar av dessa metoder. Vetenskapliga etiska principer behandlas.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2020)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2019)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2016)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2010)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2008)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2019
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Ca 200 sidor av exempel på vetenskapliga undersökningar tagna från tidigare kurslitteratur eller andra lämpliga studier
-
Bryman, Alan
Social research methods
Fifth edition: Oxford: Oxford University Press, 2016
Obligatorisk
-
Passeron, Jean-Claude;
Bourdieu, Pierre;
Chamboredon, Jean-Claude
The Craft of Sociology : Epistemological Preliminaries
Berlin: De Gruyter, 1991
Obligatorisk
-
Bourdieu, Pierre;
Wacquant, Loïc J. D.
An invitation to reflexive sociology
Chicago: Univ. of Chicago Press, 1992
Obligatorisk
-
Mills, C. Wright
The sociological imagination
Oxford [England]: Oxford University Press, 2000.
Obligatorisk
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från HT 2019)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2019, version 2)
- Äldre litteraturlista (giltig från VT 2019, version 1)