Kursplan för Utbildning, arbetsmarknad och professioner

Education, Labour Market and Professions

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 4PE181
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Utbildningssociologi G1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå

    • G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    • G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    • G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    • GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

    Avancerad nivå

    • A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    • A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    • A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    • A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    • AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2018-02-01
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: HT 2018
  • Behörighet: Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Mål

Kursen syftar till att ge kunskaper om utbildningssystemets förhållande till arbetsmarknaden i stort och dess betydelse för olika professioner. Kursen innehåller även en introduktion till professionssociologi.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • diskutera förhållandet mellan utbildning och arbetsmarknad med hjälp av utbildningssociologiska och professionssociologiska perspektiv
  • redogöra för den roll utbildning har för olika professioner
  • redogöra för hur förändringar på utbildningsområdet påverkar förhållandet mellan å ena sidan utbildning och å andra sidan arbetsmarknad och professioner.

Innehåll

  • Förhållandet mellan utbildningssystem och arbetsmarknad
  • Förhållandet mellan utbildningssystem och professioner
  • Vetenskapliga traditioner som analyserar professioner och förhållande mellan utbildning och arbetsmarknad

Undervisning

Föreläsningar, seminarier och workshops.

Examination

Kursen examineras skriftligt. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: VT 2022

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

  • Rolf van der Velden, ; Jim Allen, The Flexible Professional in the Knowledge Society

    Springer Netherlands, 2011

    E-bok, 100 sidor i urval

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Brante, Thomas Professionerna i kunskapssamhället : en jämförande studie av svenska professioner

    1. uppl.: Stockholm: Liber, 2015

    Ca 200 sidor i urval.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Brown, Phillip; Hesketh, Anthony Williams, Sara The mismanagement of talent : employability and jobs in the knowledge economy

    Oxford: Oxford University Press, 2004.

    278 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Eide, E.R., Showalter, M.H., Human Capital

    Ingår i:

    International Encyclopedia of Education [Elektronisk resurs]

    3. ed.: Oxford: Elsevier, cop. 2010

    s. 6

    6 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Eklund, Johan; Pettersson, Lars Högskola i otakt

    Första upplagan: Stockholm: Dialogos, [2017]

    15 sidor i urval.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Evetts, J., Short Note: The Sociology of Professional Groups: New Directions

    Ingår i:

    Current sociology [Elektronisk resurs] : published in association with the International Sociological Association

    [London]: SAGE Publications, 1999-

    vol. 54 (2006) nr. 1 s. 133-143

    11 sidor

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • le Grand, C; Szulkin, R; Tibajev, A; & Tåhlin, M, Vid arbetslivets gränser: sysselsättning, matchning, barriärer 1974-2010

    Stockholm: Parlamentariska socialförsäkringsutredningen, underlagsrapport 12, 2013

    91 sidor

    Obligatorisk

  • Trow, M Reflections on the Transition from Elite to Mass to Universal Access: Forms and Phases of Higher Education in Modern Societies since WWII" in International Handbook of Higher Education

    Springer Netherlands, Dordrecht, 2006

    37 sidor

    Obligatorisk

Dessutom tillkommer ca 200 sidor enligt lärares anvisningar. Totalt ca 1000 sidor.

Versioner av litteraturlistan