Kursplan för Utbildning, arbetsmarknad och professioner
Education, Labour Market and Professions
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4PE181
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Utbildningssociologi G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2018-02-01
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2018
- Behörighet: Grundläggande behörighet och Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Historia A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A1/1)
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Mål
Kursen syftar till att ge kunskaper om utbildningssystemets förhållande till arbetsmarknaden i stort och dess betydelse för olika professioner. Kursen innehåller även en introduktion till professionssociologi.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera förhållandet mellan utbildning och arbetsmarknad med hjälp av utbildningssociologiska och professionssociologiska perspektiv
- redogöra för den roll utbildning har för olika professioner
- redogöra för hur förändringar på utbildningsområdet påverkar förhållandet mellan å ena sidan utbildning och å andra sidan arbetsmarknad och professioner.
Innehåll
- Förhållandet mellan utbildningssystem och arbetsmarknad
- Förhållandet mellan utbildningssystem och professioner
- Vetenskapliga traditioner som analyserar professioner och förhållande mellan utbildning och arbetsmarknad
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Kursen examineras skriftligt. Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2018)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2022
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Rolf van der Velden, ;
Jim Allen,
The Flexible Professional in the Knowledge Society
Springer Netherlands, 2011
E-bok, 100 sidor i urval
Obligatorisk
-
Brante, Thomas
Professionerna i kunskapssamhället : en jämförande studie av svenska professioner
1. uppl.: Stockholm: Liber, 2015
Ca 200 sidor i urval.
Obligatorisk
-
Brown, Phillip;
Hesketh, Anthony
Williams, Sara
The mismanagement of talent : employability and jobs in the knowledge economy
Oxford: Oxford University Press, 2004.
278 sidor
Obligatorisk
-
Eide, E.R., Showalter, M.H.,
Human Capital
Ingår i:
International Encyclopedia of Education [Elektronisk resurs]3. ed.: Oxford: Elsevier, cop. 2010
s. 66 sidor
Obligatorisk
-
Eklund, Johan;
Pettersson, Lars
Högskola i otakt
Första upplagan: Stockholm: Dialogos, [2017]
15 sidor i urval.
Obligatorisk
-
Evetts, J.,
Short Note: The Sociology of Professional Groups: New Directions
Ingår i:
Current sociology [Elektronisk resurs] : published in association with the International Sociological Association[London]: SAGE Publications, 1999-
vol. 54 (2006) nr. 1 s. 133-14311 sidor
Obligatorisk
-
le Grand, C; Szulkin, R; Tibajev, A; & Tåhlin, M,
Vid arbetslivets gränser: sysselsättning, matchning, barriärer 1974-2010
Stockholm: Parlamentariska socialförsäkringsutredningen, underlagsrapport 12, 2013
91 sidor
Obligatorisk
-
Trow, M
Reflections on the Transition from Elite to Mass to Universal Access: Forms and Phases of Higher Education in Modern Societies since WWII" in International Handbook of Higher Education
Springer Netherlands, Dordrecht, 2006
37 sidor
Obligatorisk
Dessutom tillkommer ca 200 sidor enligt lärares anvisningar. Totalt ca 1000 sidor.
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från VT 2022)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2020)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2018)