Kursplan för Utbildningens framväxt och villkor, förskollärare
Development and Conditions of Education for Preschool
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 4PE186
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Pedagogik G1N,
Utbildningssociologi G1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2018-01-12
- Inrättad av: Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper
- Gäller från: HT 2018
- Behörighet: Grundläggande behörighet och Naturkunskap 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 eller Naturkunskap A, Samhällskunskap A (områdesbehörighet A6 a/6 a)
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan och ges inom förskollärarprogrammet.
Mål
Kursen ger en överblick över utbildningssystemets historia, organisation och villkor samt förskolans och skolans värdegrund. Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för förskolans och skolans värdegrund och utbildningssystemet utformning i ett historiskt och sociologiskt perspektiv. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse inom utbildningssystemet.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling i ett internationellt perspektiv
- beskriva utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige och diskutera några centrala förklaringar till dess uppkomst och utformning
- analysera och diskutera förskolans och skolans värdegrund i såväl ett historiskt som ett samtida perspektiv
- redogöra för sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse inom utbildningssystemet och diskutera dessa i relation till förskolans och skolans värdegrund
- analysera och diskutera lärarkårernas och lärarutbildningarnas förändring i relation till utvecklingen på utbildningsområdet
- kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig form.
Innehåll
- Utbildningssystemets historia, organisation och villkor
- Förskolans och skolans värdegrund
- Sociala, könsrelaterade och etniska skillnader i utbildningssystemet
- Lärarkårernas och lärarutbildningarnas historiska utveckling
- Akademiskt skrivande
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2022)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2018)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2020
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
-
Broady, Donald
Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg
2., korr. utg.: Uppsala: Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998
Obligatorisk
-
Dahlstedt, Magnus;
Olson, Maria
Utbildning, demokrati, medborgarskap
1. uppl.: Malmö: Gleerup, 2013
Obligatorisk
-
Edgren, Henrik
Menige mans humaniora : centrala budskap i den första upplagan av Läsebok för folkskolan
Ingår i:
Utbildningens sociala och kulturella historia : meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensenUppsala: SEC, Uppsala University, 2010
Obligatorisk
-
Westberg, Johannes
Förskolans aktörer : stat, kår och individ i förskolans historia
Uppsala: Historiska institutionen, Uppsala universitet, 2011
Obligatorisk
-
Palme, Mikael
En trygg uppväxt
Ingår i:
Det kulturella kapitalet : studier av symboliska tillgångar i det svenska utbildningssystemet 1988-2008Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis (AUU) :b Uppsala universitetsbibliotek [distributör], 2008
(2008) s. 57-95Obligatorisk
-
Sernhede, Ove;
Tallberg Broman, Ingegerd
Segregation, utbildning och ovanliga lärprocesser
1. uppl.: Stockholm: Liber, 2014
Obligatorisk
-
Starting strong II : early childhood education and care
Ingår i:
Starting Strong II: Early Childhood Education and CareParis: Organisation for Economic Co-operation and Development, 2006
Obligatorisk
-
Together? On Childcare as a Meeting Place in a Swedish City
Perez Prieto, Hector;
Sahlstrom, Fritjof;
Calander, Finn;
Karlsson, Marie;
Heikkila, Mia
Scandinavian Journal of Education Research. 2003; Vol. 47, No. 1., 2003
Obligatorisk
-
Larsson, Esbjörn;
Westberg, Johannes
Utbildningshistoria : en introduktion
tredje upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2019]
Obligatorisk
Dessutom tillkommer ca 200 sidor enligt lärares anvisningar.
Sammanlagt ca 1050 sidor.
Versioner av litteraturlistan
- Senaste litteraturlista (giltig från VT 2020)
- Äldre litteraturlista (giltig från HT 2018)