Kursplan för Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv A

Adult and Working Life Education A

Det finns en senare version av kursplanen.

Kursplan

  • 15 högskolepoäng
  • Kurskod: 4PE193
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Pedagogik G1N

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2018-02-01
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 33, 2018
  • Behörighet: Grundläggande behörighet
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen är en baskurs på grundnivå och utgör högskolepoängen 1-30 i Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv. Kursen kan ingå i huvudområdet pedagogik i kandidat-, magister och masterexamen eller utgöra biområde i kandidat-, magister- och masterexamen. Kursen är obligatorisk inom Programmet med inriktning mot personal- och arbetslivsfrågor, 180 högskolepoäng.

Innehåll

Kursen består av två delar om vardera 7,5 högskolepoäng:

  • Pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp.
  • Lärande, kunskap och kompetens, 7,5 hp.

Pedagogik i arbetslivet 7.5 hp

Vad har pedagogik med arbetslivet att göra? Vad menas med ett livslångt lärande? Vad innebär det att vara anställningsbar? Kursen ger en introduktion till kunskapsområdet pedagogik i arbetslivet, dess framväxt, problemområden och centrala begrepp. Inom kursen behandlas centrala förutsättningar för lärande i arbetslivet, däribland ledarskap och arbetsuppgifters utformning. Kursen tar även upp hur förändringar i arbetslivet påverkar behoven av kompetensutveckling och kraven på anställningsbarhet.

Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde, dess framväxt, problemområden samt redogöra för centrala begrepp
  • redogöra för centrala förutsättningar för lärande i arbetslivet, t ex. ledarskap
  • identifiera relationer mellan förändringar i arbetslivet, vuxnas studier och anställningsbarhet

Innehåll
  • Pedagogik i arbetslivet som kunskapsområde
  • Betydelsen av vuxenutbildning och kompetensutveckling för livslångt lärande och anställningsbarhet
  • Lärande organisationer, lärande i organisationer och organisatoriskt lärande

Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

Lärande, kunskap och kompetens 7.5 hp

Hur går lärande till? Vad är kunskap? Är en viss sorts kunskap mer värd än andra? Kursen ska ge studenterna en grundläggande förståelse för olika teoretiska perspektiv på lärande, kunskap och kompetens samt hur dessa har växt fram i relation till varandra. Perspektiven ska sedan inom ramen för kursen användas i diskussioner av kunskapsbedömning och lärandeprocesser i arbetslivet.

Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på lärande
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på kunskap
  • identifiera möjligheter och hinder för vuxnas lärande i arbetslivet utifrån olika perspektiv
  • urskilja olika sätt att värdera kunskap och kompetens i arbetslivet

Innehåll
  • Perspektiv på lärande som individuell och/eller social utveckling
  • Lärande och socialisation i arbetslivet
  • Värdering av olika former av kunskap och kompetens i arbetslivet

Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination
Examination sker skriftligt och/eller muntligt samt genom deltagande i obligatoriska moment.

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 03, 2020

I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.

Pedagogik i arbetslivet, 7,5 hp

  • Sparrhoff, Gun; Fejes, Andreas Anställningsbarhet : perspektiv från utbildning och arbetsliv

    2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2016

    (239 s)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Human resource development : att utveckla individer, grupper och organisationer Nilsson, Peter; Wallo, Andreas; Rönnqvist, Dan; Davidson, Bo

    Andra upplagan: Lund: Studentlitteratur, [2018]

    Kapitel 1-5 och 7-10 (ca 200 s)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Nilsson, Peter En introduktion till pedagogik i arbetslivet : begrepp - historik - nutid

    Umeå: Univ., 2003

    nedladdningsbar

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Larsson, Staffan; Olsson, Lars-Erik Om vuxnas studier

    Lund: Studentlitteratur, 2006

    (221 s)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Tedenljung, Dan Arbetsliv och pedagogik

    2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2008

    (192 s)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Dessutom kan artiklar och material tillkomma enligt kursledarens anvisningar.

Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt kursledares anvisningar.

Delkurs 2: Lärande, kunskap och kompetens, 7,5 hp

  • Alsterdal, Lotte Bornemark, Jonna; Svenaeus, Fredrik Vad är praktisk kunskap?

    Huddinge: Södertörns högskola, 2009

    (valda delar ca 200 s) Nedladdningsbar

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Gustavsson, Bernt Vad är kunskap? : en diskussion om praktisk och teoretisk kunskap

    Stockholm: Myndigheten för skolutveckling, 2002

    (125 s) Nedladdningsbar

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Marton, Ference Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan

    4. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014

    Senaste upplagan från 2016 (116 s)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Phillips, D. C.; Soltis, Jonas F. Perspektiv på lärande

    2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014

    (192 s)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Säljö, Roger Lärande och kulturella redskap : om lärprocesser och det kollektiva minnet

    3. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2013

    (272 s)

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt kursledares anvisningar.

Versioner av litteraturlistan