Kursplan för De förlorade och de räddade

The Lost and the Saved

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 5RT590
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområde(n) och successiv fördjupning: Tros- och livsåskådningsvetenskap G1F

    Förklaring av koder

    Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:

    Grundnivå
    G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
    G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
    G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
    GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

    Avancerad nivå
    A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
    A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
    A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
    A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
    AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.

  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
  • Inrättad: 2017-03-10
  • Inrättad av: Teologiska fakultetsnämnden
  • Reviderad: 2018-03-02
  • Reviderad av: Teologiska fakultetsnämnden
  • Gäller från: vecka 25, 2018
  • Behörighet: 30 hp
  • Ansvarig institution: Teologiska institutionen

Beslut och riktlinjer

Kursen är en fristående kurs.
Kursen kan ingå i kandidatprogram i religionsvetenskap, 180 hp.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för teoretiska perspektiv i anslutning till olika förståelser av ordet representation
  • diskutera mänskliga rättigheter och människovärde i relation till såväl teoretiska texter som litterära uttryck
  • uppmärksamma och kritiskt granska hur olika vittnesskildringar bearbetar frågan om vad det är att vara människa
  • reflektera självständigt kring olika litterära framställningars förmåga att bearbeta filosofiska, teologiska och etiska problem
  • genomföra hermeneutiskt medvetna analyser och tolkningar av litterära verk

Innehåll

Politisk representation är en förutsättning för mänskligt liv i ett demokratiskt samhälle. Samtidigt finns det många som lever osynliga och osynliggjorda liv i sådana samhällen, till exempel flyktingar och invandrare. Att leva osynligt och vara utan röst kan leda till att mänskliga rättigheter kränks och att människovärde skadas. Inom ramen för denna kurs diskuterar vi frågor som: Vad är det att vara människa? Vad betyder det att ha en röst? Hur kan man vittna om erfarenheter som tystats? Genom att lyfta fram den dubbla betydelsen av ordet representation, som både etiskt och estetiskt begrepp, analyserar vi med hjälp av vittneslitteratur och andra texter de osynliggjordas möjligheter att höras och representeras.

Undervisning

Undervisningen sker i form av obligatoriska nätseminarier. Studenterna studerar självständigt och diskuterar tillsammans med andra studenter och lärarna via lärplattformen Distans. Undervisningen bygger i hög grad på självstudier och kommunikation i den internetbaserade lärmiljön. Lärmiljön innehåller all information rörande kursen. En förutsättning för kursen är Internetuppkoppling samt dator.
 

Examination

Examinationen sker genom skriftliga inlämningsuppgifter, hemskrivning samt aktivt deltagande i webbaserade nätseminarier (Examination 7,5 hp). Som betyg på slutförd kurs ges Godkänd eller Väl Godkänd.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Övergångsbestämmelser

En student har rätt att tentera denna kurs enligt denna kursplan i tre terminer efter aktuellt kurstillfälle. Om särskilda skäl föreligger, kan sådan omtentamen ske även senare. Normalt ges endast undervisning enligt senast antagna kursplan.
 

Övriga föreskrifter

Notera att angivna undervisningsformer kan komma att ändras till självstudier om studentantalet är mycket litet.

Versioner av kursplanen

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 26, 2017

Kurslitteratur

  • Ruin, Hans; Ers, Andrus Rethinking time : essays on history, memory, and representation

    Huddinge: Södertörns högskola, 2011

    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-11722

    I urval.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Cixous, Hélène; Brahic, Beverley Bie. Reveries of the wild woman : primal scenes

    Evanston, Ill.: Northwestern University Press, 2006.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Hillesum, Etty; Pomerans, Arnold. An interrupted life : the diaries of Etty Hillesum, 1941-1943

    London: Persephone Books, c1999.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Kafka, Franz Slottet

    <Ny uppl.> <Första svenska upplaga 1946>: Lund: Novapress, 2016

    Måste inte vara just denna utgåva.

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Levi, Primo Börge, Ingrid; Andersson, Barbro Är detta en människa? : Fristen ; De förlorade och de räddade

    Stockholm: Bonnier, 2013

    Läses i urval

    Se bibliotekets söktjänst

    Obligatorisk

  • Artiklar

    (av Andersson, Arendt, Cixous, Kafka, Essunger m fl) Mer information ges av kursansvarig lärare vid kursstart.

    Obligatorisk