Kursplan för Grammatik och fonologi
Grammar and Phonology
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5NS212
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska A1N,
Skandinavistik A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2017-09-20
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2018-02-28
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2018
-
Behörighet:
Uppfyllda krav för kandidatexamen med ett språkvetenskapligt ämne som huvudområde inklusive Språkstruktur, 7,5 hp, eller motsvarande kurs. Dessutom krävs kunskaper i svenska och engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Mål
Efter genomgången kurs ska den studerande
- kunna redogöra för viktiga principiella skillnader mellan olika teorier och metoder som är aktuella inom forskning i grammatik och fonologi
- kunna tillgodogöra sig vetenskapliga framställningar som ur ett grammatiskt eller fonologiskt perspektiv behandlar svenskan och/eller andra nordiska språk
- kunna reflektera över hur konkreta forskningsresultat inom grammatisk och fonologisk forskning som rör svenskan eller andra nordiska språk kan relateras till de bakomliggande teoretiska utgångspunkterna
- kunna, med hjälp av kurslitteraturen, göra grammatiska och fonologiska analyser enligt olika teoretiska modeller
Innehåll
Kursen behandlar dels olika teorier, modeller och metoder inom grammatiskt och fonologiskt inriktad språkvetenskap,
dels centrala grammatiska och fonologiska problem i de nordiska språken som lämpar sig att diskutera från teoretiska och metodiska utgångspunkter. Den studerande ska också lära sig grundläggande tillämpning av några olika analysverktyg som presenteras i kursen.
Undervisning
Undervisning ges i föreläsningsform och kan kompletteras med muntliga redovisningar från studenterna och seminariediskussioner. Kursen kan även studeras med enskild handledning.
Examination
Examination sker genom skriftlig eller muntlig tentamen alternativt genom skriftliga hemuppgifter vid kursens slut. Skriftliga och/eller muntliga redovisningar under kursens gång kan ingå som obligatoriska moment.
En student som underkänts i visst prov två gånger har på egen begäran efter hänvändelse till prefekten möjlighet att byta examinator eller examinationsform.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från HT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2018, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2018, version 1)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: HT 2018
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Litteratur
-
Brandtler, Johan;
Håkansson, David
V2 eller V3? [Elektronisk resurs] : Om preverbal placering av adverbial i svenskan
Oslo: Novus Forlag, 2017
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-328037
35:1, 11-26
-
Brandtler, Johan
Vi bara testade en hypotes.. [Elektronisk resurs] : Ännu mer om preverbala adverbial i svenska
2020
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-197469
38:1, 59-92
-
Croft, William
Typology and universals
2. ed.: Cambridge: Cambridge Univ. Press, 2003
Kap. 1.
-
Engstrand, Olle
Fonetikens grunder
Lund: Studentlitteratur, 2004
Kap. 8 och 13.
-
Fred, Miriam
Construction Grammar
Ingår i:
Syntax - theory and analysis : an international handbook. Vol. 2Berlin: De Gruyter Mouton, cop. 2015
vol. 2 (2015) s. S. 974-1003 -
Goldberg, Adele
Constructions : A new theoretical approach to language
Ingår i:
Trends in cognitive sciences.Cambridge: Elsevier, 1997-
vol. 7 (2003) nr. 5 s. 219-224 -
Josefsson, Gunlög
Det generativa tänket [manus]
SOL-centrum, Lunds universitet, 2018
Tillhandahålls på Studentportalen
-
Julien, Marit
Om preverbale adverbialer
Ingår i:
Norsk lingvistisk tidsskrift : NLT [Elektronisk resurs]2011-
vol. 36 (2018) nr. 1 s. 161-178 -
Lundquist, Björn
Mer om de preverbala adverbialens syntax, semantik och prosodi
Ingår i:
Norsk lingvistisk tidsskrift : NLT [Elektronisk resurs]2011-
vol. 36 (2018) nr. 1 -
McCarthy, John J.
Doing optimality theory : applying theory to data
Malden, MA: Blackwell Pub., 2008
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0806/2007051238-t.html
Läses enligt anvisningar (ca 50 sidor)
-
Newmeyer, Frederick J.
Formalism and functionalism in linguistics
Ingår i:
Wiley interdisciplinary reviews. Cognitive science. -
Riad, Tomas
Högt och lågt i skandinaviska dialekter
Ingår i:
Fun and puzzles in modern Scandinavian studies : collection of articlesVilnius: Vilnius University, Centre of Scandinavian Studies, 2014
(2014) s. 123-141 -
Thráinsson, Höskuldur
U-umlaut in Icelandic and Faroese : Survival and death
Ingår i:
On looking into words (and beyond): Structures, Relations, AnalysesLanguage Science Press, 2017
(2017) s. 99-113 -
Platzack, Christer
Den fantastiska grammatiken - En minimalistisk beskrivning av svenskan
Norstedts, 2011
Därtill tillkommer en aktuell avhandling som väljs i samråd med examinator.