Kursplan för Svenska språket B
Swedish Language B
Det finns en senare version av kursplanen.
Kursplan
- 30 högskolepoäng
- Kurskod: 5SV229
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Svenska G1F
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2016-09-07
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2018-02-28
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: HT 2018
-
Behörighet:
Minst 22,5 hp från Svenska språket A eller motsvarande
- Ansvarig institution: Institutionen för nordiska språk
Mål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
- visa fördjupade kunskaper om svenskans struktur, variation och historiska utveckling
- identifiera och redogöra för centrala språkvetenskapliga perspektiv, ämnestyper och teoribildningar samt omsätta dessa till forskningsrelevanta frågor
Färdighet och förmåga:
- producera akademiska texter, såväl muntliga som skriftliga, på god svenska
- genomföra språkvetenskapliga analyser på ord-, fras-, sats-, och textnivå med utgångspunkt i relevanta teorier och metoder
- läsa och tolka äldre svenska texter
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
- problematisera språkvetenskapliga kategorier, begrepp och beskrivningar
- värdera och motivera val av teori, material och metod för en avgränsad språkvetenskaplig undersökning
- visa fördjupad medvetenhet om språklig variation i samhället samt förståelse för språkpolitiska frågor
Innehåll
Kursen syftar till att ge studenten fördjupade kunskaper om och vetenskapliga perspektiv på svenska språkets struktur, användning och historia. Kursen består av fyra delkurser: En delkurs om språkets samverkan med samhället, en delkurs om språkhistoria, en delkurs om grammatik, text och betydelse samt en delkurs om olika perspektiv och angreppssätt inom aktuell språkvetenskaplig forskning. Kursen tränar även studentens språkfärdighet i tal och skrift.
Delkurs 1. Språket i samhället 7.5 hp
Denna kurs behandlar sambandet mellan den samhälleliga strukturen, individens sociala situation och den språkliga kommunikationen. Syftet är att studenten ska fördjupa och tillämpa sina kunskaper om språklig variation, språkplanering och samtalsanalys samt om språksociologiska metoder och teorier.
Lärandemål för delkurs 1. Språket i samhället, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- med vetenskaplig terminologi beskriva och förklara språklig variation och förändring och dess samband med utomspråkliga faktorer
- redogöra för och diskutera språksituation, språkpolitik och språkvård i Sverige
- redogöra för och problematisera centrala språksociologiska metoder och teorier
Delkurs 2. Svenska språkets historia 7.5 hp
Denna kurs syftar till att ge grundläggande kunskaper om svenska språkets historia från vikingatid till nutid, samt att ge en introduktion till namnforskning.
Lärandemål för delkurs 2. Svenska språkets historia, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för svenska språkets historia från vikingatid till nutid med avseende på struktur, ordförråd, genrer samt förhållandet mellan tal och skrift
- redogöra för och problematisera grundläggande språkhistoriska begrepp
- läsa och tolka texter från olika perioder av svenskans historia samt göra språkhistoriskt relevanta iakttagelser i dem
- redogöra för huvuddragen i det svenska ort- och personnamnsskickets framväxt samt tillämpa några grundläggande begrepp och termer inom namnforskningen
Delkurs 3. Grammatik, text och betydelse 7.5 hp
Inom denna delkurs utvidgar studenten sina kunskaper om och färdigheter i strukturell analys av det svenska språket. Målet är att de studerande ska få flera redskap för att analysera och beskriva grammatiska och semantiska fenomen i meningar och texter, samtidigt som de utvecklar ett probleminriktat och vetenskapligt förhållningssätt till språket.
Lärandemål för delkurs 3. Grammatik, text och betydelse, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- visa kännedom om hur några olika modeller för beskrivning av språkets struktur är förankrade i olika teoribildningar
- analysera strukturen i ord, satser och texter enligt några modeller
- använda centrala handböcker för grammatisk analys
- problematisera grammatiska kategorier, begrepp och beskrivningar
Delkurs 4. Språkvetenskaplig fördjupning 7.5 hp
I denna delkurs utvidgar och fördjupar studenten sina kunskaper om viktiga perspektiv och angreppssätt inom svensk/nordisk språkvetenskap och sin förståelse av hur dessa kan omsättas i språkliga undersökningar. Inom kursens ram genomför och redovisar studenten en mindre, språkvetenskaplig studie.
Lärandemål för delkurs 4. Språkvetenskaplig fördjupning, 7,5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna:
- beskriva och reflektera över aktuella studier från olika intresseområden inom svensk/nordisk språkvetenskap med särskild hänsyn till deras problem- och syftesformuleringar samt teoretiska och metodiska infallsvinklar
- identifiera språkvetenskapligt relevanta forskningsfrågor
- genomföra och presentera en mindre, språkvetenskaplig undersökning på ett vetenskapligt acceptabelt sätt
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, lektioner, seminarie- och gruppövningar. Obligatoriska moment och skrivuppgifter förekommer.
Examination
Delkurserna examineras genom seminarier samt genomförande av muntliga och skriftliga uppgifter och prov. I alla skriftliga och muntliga arbeten bedöms studentens förmåga att uttrycka sig korrekt och funktionellt, anpassat till situation och genre.
För student som ej godkänts i ordinarie prov anordnas ett nytt provtillfälle inom rimlig tid efter det första. En student som underkänts i visst prov två gånger har efter hänvändelse till prefekten möjlighet att på egen begäran byta examinator eller i vissa fall examinationsform.
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 hp.
Övriga föreskrifter
Goda kunskaper i svenska krävs för att klara kursen. Kontakta studievägledaren vid osäkerhet.
Versioner av kursplanen
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2020
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Språket i samhället 7,5 hp
-
Aldrin, Emilia
Om förnamn som identitetsbärare
Ingår i:
Namn - en spegel av samhället förr och nu1. uppl.: Stockholm: Norstedts, 2010
(2010) s. 136-153 -
Hornscheidt, Lann;
Landqvist, Mats
Språk och diskriminering
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2014
Kap. 1 (s. 23-33)
-
Jansson, Gunilla
Att uppfatta komplexiteten i konfliktfyllda situationer. En etnografisk metodansats i samtalsstudier i äldreomsorgen.
Ingår i:
Med språket som arbetsredskap : sju studier av kommunikation i vårdenHuddinge: Södertörns högskola, 2012
(2012) s. 105-117 -
Josephson, Olle
Ju : ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige
4. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2013
Kap. 5
-
Kahlin, Linda
Om användandet av beteckningarna invandrare, utlänningar och svartskallar. : Identitetsarbete i gruppsamtal mellan gymnasieelever i en multikulturell skola
Ingår i:
Svenskans beskrivning : [SvB.]n 27,p Förhandlingar vid Tjugosjunde sammankomsten för svenskans beskrivning, Växjö den 14 och 15 maj 2004Växjö: University Press, 2005
(2005) s. 135-148 -
Karlsson, Anna-Malin
Att arbeta i dokumentationssamhället : Nya villkor för framtidens arbetsspråk?
Ingår i:
Språk för framtiden - Language for the Future : Rapport från ASLA:s höstsymposium Falun, 12-13 november 2010 - Papers from the ASLA symposium in Falun, 12-13 November 2010Uppsala: ASLA Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2011
(2011) s. 14-28 -
Karlsson, Anna-Malin
Goods, services and the role of written discourse
Ingår i:
Communication in the workplaceUppsala: FUMS, 2005
s. 91-104 -
Kristiansen, Tore;
Monka, Malene
Sprogholninger blandt unge i Odder
Ingår i:
Nordisk dialektologi og sociolingvistik : foredrag på ̄8. Nordiske dialektologkonference, Århus 15.-18.august 2006Aarhus: Aarhus Universitet, 2007
(2007) s. 227-237PDF finns på Studentportalen.
-
Landqvist, Håkan
Moral i samtal till Giftinformationscentralen
Ingår i:
Samtal och språkanvändning i professionerna : rapport från ASLA:s höstsymposium, Linköping, 6-7 november 1997.Uppsala: Association suédoise de linguistique appliquée (Svenska fören. för tillämpad språkvetenskap) (ASLA), 1999
(1997) s. 143-156 -
Landqvist, Mats
Karlsson, Anna-Malin
Med språket som arbetsredskap i vård och omsorg
Ingår i:
Med språket som arbetsredskap : sju studier av kommunikation i vårdenHuddinge: Södertörns högskola, 2012
(2012) s. 5-11 -
Lind Palicki, Lena
Principer och språksyn i språkvårdens diskussioner - exemplet samkönad.
Ingår i:
Från social kategorisering till diskriminering : fyra studier av språk och diskriminering och ett modellförslagHuddinge: Södertörns högskola, 2015
(2015) s. 123-152 -
Melander Marttala, Ulla
Språkbakgrund och språkförändring hos studenter - resultat från en enkätundersökning
Ingår i:
Språklig mångfald och hållbar samhällsutveckling : rapport från ASLA:s höstsymposium Eskilstuna, 9-10 november 2006 = Linguistic diversity and sustainable development : papers from the ASLA symposium in Eskilstuna, 9-10 November, 2006Uppsala: ASLA, 2007
s. 225-240 -
Milles, Karin
Feminist language planning in Sweden
Ingår i:
Current issues in language planning. -
Milles, Karin
Jämställt språk : en handbok i att skriva och tala jämställt
2. uppl.: Stockholm: Norstedt, 2012
Kap. 1-3
-
Milles, Karin
The invisible order of the workplace meeting
Ingår i:
Communication in the workplaceUppsala: FUMS, 2005
(2005) s. 28-41 -
Minoritetsspråk
Institutet för språk och folkminnen, 2018
-
Språklagen. SFS 2009:600
Riksdagen,
-
Sundgren, Eva
Sociolingvistik
2. uppl.: Liber, 2013
Artiklarna av Bijvoet, Lainio, Melander, Nordberg och Ohlsson
-
Tykesson, Ingela;
Kahlin, Linda
”Va du pratar bra svenska” : värderingar i färdtjänstsamtal till Moldavien
Linköping: Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2013
183-194
-
Vogel, Anna
Laddade ord : Hur nya uttryck, som kategoriserar människor, tas in i svenskan
Ingår i:
Språk och stil : tidskrift för svensk språkforskning
Svenska språkets historia 1, 7,5 hp
-
Noreen, Erik;
Benson, Sven
Fornsvensk läsebok
2., bearb. uppl.: Uppsala: Uppsala Universitet, 2010
Läses enligt anvisning.
-
Pettersson, Gertrud
Svenska språket under sjuhundra år : en historia om svenskan och dess utforskande
2., [uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2005
Läses enligt anvisningar.
Obligatorisk
-
Stroh-Wollin, Ulla
Introduktion till svenska språkets historia. Stencil. Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet.
Institutionen för nordiska språk, ms
Obligatorisk
-
Svenskan i tusen år : glimtar ur svenska språkets utveckling.
[Ny utg.]: Stockholm: Norstedt, [2001]
Läses enligt anvisningar.
Obligatorisk
-
Svenska texter. Textsamling till Svensk språkhistoria 1.
Institutionen för nordiska språk,
Obligatorisk
Grammatik, text och betydelse 7,5 hp
-
Holmberg, Per;
Karlsson, Anna-Malin;
Nord, Andreas
Funktionell textanalys
1. uppl.: Stockholm: Norstedt, 2011
Läses enligt anvisningar.
-
Josefsson, Gunlög
Svensk universitetsgrammatik för nybörjare.
2. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2009
Kap. 12-13, 15
-
Lyngfelt, Benjamin
Grammatik+. Frasstruktur, argumentstruktur och informationsstruktur
Institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet, 2013
-
Svenska akademiens grammatik.
Teleman, Ulf;
Hellberg, Staffan;
Andersson, Erik;
Christensen, Lisa;
Svenska akademien,
1. uppl.: Stockholm: Svenska akad., 1999
Läses enligt anvisningar.
Därutöver tillkommer ett antal aktuella artiklar (cirka 70 s.) enligt lärarens anvisningar.
Språkvetenskapliga perspektiv 2, 7,5 hp
-
Lagerholm, Per
Språkvetenskapliga uppsatser
2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2010
Obligatorisk
-
Rosengren, Karl Erik;
Arvidson, Peter
Sociologisk metodik.
5., [omarb. och utök.]uppl.: Malmö: Liber, 2002
Kap. 1
Obligatorisk
-
Boyd, Sally;
Ericsson, Stina
Sociolingvistik i praktiken
1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015
Läses enligt anvisningar.
Därutöver tillkommer ett antal aktuella artiklar (ca 200 s.) enligt lärarens anvisningar.