Kursplan för Flerspråkig läs-, språk- och litteracitetsutveckling (uppdragsutbildning)
Multilingual Development of Reading, Language and Literacy (Contract Education)
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 8PE058
- Utbildningsnivå: Grundnivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Didaktik GXX
Huvudområde(n) och successiv fördjupning
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras.Avancerad nivå
A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras. - Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
- Inrättad: 2018-04-04
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: vecka 38, 2018
- Behörighet: Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare. För denna kurs krävs kunskaper motsvarande svenska 3 alternativt svenska som andraspråk 3 på gymnasienivå.
- Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Beslut och riktlinjer
Kursen är en uppdragsutbildning.
Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar goda kunskaper inom flerspråkig språk- och kunskapsutveckling, läs-, skriv- och litteracitetsutveckling på ett andraspråk och bedömning av ett andraspråk i utveckling.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- problematisera förhållandet mellan språkutveckling, kunskapsutveckling och identitetsutveckling för flerspråkiga elever
- redogöra för och problematisera elevers tidiga och fortsatta läs-, skriv- och litteracitetsutveckling ur ett andraspråksperspektiv
- problematisera synen på flerspråkighet som resurs i läs- och skrivundervisning
- planera och genomföra forskningsbaserad läs- och skrivundervisning enligt vedertagna språkdidaktiska principer i en språkligt och kulturellt heterogen skola
- beskriva och kritiskt granska olika sätt att bedöma barns andraspråksutveckling samt läs- och skrivutveckling på ett andraspråk
- tillämpa processorienterat reflekterande skrivande och samtal i det egna lärandet
Innehåll
Kursen behandlar olika aspekter av flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling, med särskild fokus på läs- och skrivutveckling.
Kursen är indelad i fyra moduler:
- Flerspråkig språk- och kunskapsutveckling inleds med en genomgång av relationen mellan språk-, kunskaps- och identitetsutveckling för flerspråkiga elever. Modulens huvudinnehåll hämtas från klassrumsnära forskningsrön om arbetssätt med elever med svenska som andraspråk, i den svenska skolan
- Läs- och skrivutveckling för flerspråkiga elever sätter fokus på aktuell svensk och internationell forskning om flerspråkiga elevers läs-, skriv- och litteracitetsutveckling
- Läs- och skrivundervisning för flerspråkiga elever ger tillfälle att utveckla kunskaper om och färdigheter i olika didaktiska redskap i den egna undervisningen
- Bedömning av flerspråkiga elevers språkutveckling
Undervisning
Kursen ges som fem kurstillfällen med föreläsningar, seminarier och workshops.
Examination
Skriftlig och muntlig examination.
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: vecka 38, 2018
Modul 1
-
Axelsson, M
Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv
Ingår i:
Bjar, Louise; Liberg, Caroline Barn utvecklar sitt språk2., [uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010
-
Cummins, Jim
Flerspråkiga elever : Effektiv undervisning i en utmanande tid
Natur & Kultur Akademisk, 2017
-
Wedin, Åsa
Språklig mångfald i klassrummet
Stockholm: Lärarförlaget, [2017]
Modul 2
-
Damber, Ulla
Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället
Ingår i:
Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
-
Svensson, Gudrun
Transspråkande i praktik och teori
Första utgåvan: [Stockholm]: Natur & Kultur, [2017]
Modul 3
-
Axelsson, Monica
Att läsa och skriva på flera språk
Ingår i:
Laursen, Helle Pia Litteracitet och språklig mångfald1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015
(2015) s. 305-329 -
Gibbons, Pauline
Sandell Ring, Anniqa
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
4., uppdaterade uppl.: Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2016
-
Kaya, Anna;
Persson, John
Att undervisa nyanlända : metoder, reflektioner och erfarenheter
1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2016
Modul 4
-
Bygga svenska: Ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1-3 eller i årskurs 4-6 och tillhörande webbmaterial
Skolverket, 2017
-
Olofsson, Mikael;
Sjöqvist, Lena
Bedömning i svenska som andraspråk
Ingår i:
Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013
Totalt 1482 sidor.