Utbildning

Kursplan för Flerspråkig läs-, språk- och litteracitetsutveckling (uppdragsutbildning)

Multilingual Development of Reading, Language and Literacy (Contract Education)

Kursplan

  • 7,5 högskolepoäng
  • Kurskod: 8PE058
  • Utbildningsnivå: Grundnivå
  • Huvudområd(en) och successiv fördjupning: Didaktik GXX
  • Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G)
  • Inrättad: 2018-04-04
  • Inrättad av: Institutionsstyrelsen
  • Gäller från: vecka 38, 2018
  • Behörighet: Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare. För denna kurs krävs kunskaper motsvarande svenska 3 alternativt svenska som andraspråk 3 på gymnasienivå.
  • Ansvarig institution: Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Beslut och riktlinjer

Kursen är en uppdragsutbildning.

Mål

Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar goda kunskaper inom flerspråkig språk- och kunskapsutveckling, läs-, skriv- och litteracitetsutveckling på ett andraspråk och bedömning av ett andraspråk i utveckling.
 
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:

  • problematisera förhållandet mellan språkutveckling, kunskapsutveckling och identitetsutveckling för flerspråkiga elever
  • redogöra för och problematisera elevers tidiga och fortsatta läs-, skriv- och litteracitetsutveckling ur ett andraspråksperspektiv
  • problematisera synen på flerspråkighet som resurs i läs- och skrivundervisning
  • planera och genomföra forskningsbaserad läs- och skrivundervisning enligt vedertagna språkdidaktiska principer i en språkligt och kulturellt heterogen skola
  • beskriva och kritiskt granska olika sätt att bedöma barns andraspråksutveckling samt läs- och skrivutveckling på ett andraspråk
  • tillämpa processorienterat reflekterande skrivande och samtal i det egna lärandet

Innehåll

Kursen behandlar olika aspekter av flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling, med särskild fokus på läs- och skrivutveckling.
 
Kursen är indelad i fyra moduler:
 

  1. Flerspråkig språk- och kunskapsutveckling inleds med en genomgång av relationen mellan språk-, kunskaps- och identitetsutveckling för flerspråkiga elever. Modulens huvudinnehåll hämtas från klassrumsnära forskningsrön om arbetssätt med elever med svenska som andraspråk, i den svenska skolan
  2. Läs- och skrivutveckling för flerspråkiga elever sätter fokus på aktuell svensk och internationell forskning om flerspråkiga elevers läs-, skriv- och litteracitetsutveckling 
  3. Läs- och skrivundervisning för flerspråkiga elever ger tillfälle att utveckla kunskaper om och färdigheter i olika didaktiska redskap i den egna undervisningen
  4. Bedömning av flerspråkiga elevers språkutveckling 

Undervisning

Kursen ges som fem kurstillfällen med föreläsningar, seminarier och workshops.  

Examination

Skriftlig och muntlig examination.

Litteratur

Litteraturlista

Gäller från: vecka 38, 2018

Modul 1

  • Axelsson, M Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv

    Ingår i:

    Bjar, Louise; Liberg, Caroline Barn utvecklar sitt språk

    2., [uppdaterade] uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2010

    Se bibliotekets söktjänst

  • Cummins, Jim Flerspråkiga elever : Effektiv undervisning i en utmanande tid

    Natur & Kultur Akademisk, 2017

    Se bibliotekets söktjänst

  • Wedin, Åsa Språklig mångfald i klassrummet

    Stockholm: Lärarförlaget, [2017]

    Se bibliotekets söktjänst

Modul 2

  • Damber, Ulla Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

  • Svensson, Gudrun Transspråkande i praktik och teori

    Första utgåvan: [Stockholm]: Natur & Kultur, [2017]

    Se bibliotekets söktjänst

Modul 3

  • Axelsson, Monica Att läsa och skriva på flera språk

    Ingår i:

    Laursen, Helle Pia Litteracitet och språklig mångfald

    1. uppl.: Lund: Studentlitteratur, 2015

    (2015) s. 305-329

    Se bibliotekets söktjänst

  • Gibbons, Pauline Sandell Ring, Anniqa Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet

    4., uppdaterade uppl.: Stockholm: Hallgren & Fallgren, 2016

    Se bibliotekets söktjänst

  • Kaya, Anna; Persson, John Att undervisa nyanlända : metoder, reflektioner och erfarenheter

    1. uppl.: Stockholm: Natur & Kultur, 2016

    Se bibliotekets söktjänst

Modul 4

  • Bygga svenska: Ett bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1-3 eller i årskurs 4-6 och tillhörande webbmaterial

    Skolverket, 2017

    Klicka här

  • Olofsson, Mikael; Sjöqvist, Lena Bedömning i svenska som andraspråk

    Ingår i:

    Hyltenstam, Kenneth; Lindberg, Inger Svenska som andraspråk : - i forskning, undervisning och samhälle

    2. uppl.: Studentlitteratur AB, 2013

    Se bibliotekets söktjänst

Totalt 1482 sidor.