Neuroetik

7,5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 3FV381

Kod
3FV381
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Folkhälsovetenskap A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 12 december 2017
Ansvarig institution
Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

Behörighetskrav

120 hp

Mål

Kursens mål är att ge kunskaper om de neuroetiska teorier och begrepp som är särskilt tillämpliga för frågor som uppkommer i samband med nya vetenskapliga och teknologiska framsteg, samt för frågor om hur kunskap om hjärnans funktionella arkitektur och dess evolution kan fördjupa vår förståelse av evolutionen av moraliskt tänkande och omdöme. Efter genomgången kurs förväntas studenten kunna:

  • redogöra för neurofysiologins relevans för att förstå utvecklingen av medvetande och moraliskt omdöme;
  • kritiskt analysera olika neuroetiska förhållningssätt till centrala filosofiska frågeställningar, t.ex. om människan kan ha en fri vilja, eller personligt moraliskt ansvar;
  • redogöra för etiska problem som kan tänkas uppstå i samband med tillämpningar av neurovetenskaplig eller neuroteknologisk forskning, t.ex. frågor som uppkommer i samband med nya tekniker för att avläsa och tolka hjärnans aktiviteter, eller med utveckling av metoder för kognitiv förstärkning, eller psykofarmakologi;
  • redogöra för neuroetiska problem i kliniska kontexter, t.ex. hur man kan mäta autonomi eller beslutskompetens hos personer som lider av neurodegenerativa sjukdomar;
  • självständigt, skriftligt formulera en sammanhängande argumentation i någon neuroetisk fråga på ett sådant sätt att inte enbart de deskriptiva inslagen presenteras utan också de värderingsmässiga utgångspunkterna blir tydliga.

Innehåll

Under kursen diskuteras olika typer av etiska frågeställningar som aktualiseras inom neuroetiken. Kursen fokuserar både på tillämpad neuroetik, dvs. etiska frågor som uppkommer i samband med nya neurovetenskapliga eller neuroteknologiska framsteg, och på grundläggande neuroetik dvs. frågan hur kunskap om hjärnans funktionella arkitektur och dess evolution kan fördjupa vår förståelse av personlig identitet, medvetande och intentionalitet, inklusive evolutionen av moraliskt tänkande och omdöme. Kursen inkluderar även kliniska perspektiv, t.ex. om eller när en person med demens kan ge sitt informerade samtycke till att delta i vetenskapliga studier.

Undervisning

Undervisningen sker på distans i form av webbaserade föreläsningar.

Examination

Examinationen sker i form av individuellt PM-skrivande.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter 3FV236 Neuroetik.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin